Metallslang till Pellvac asksug?

Skriv svar
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Metallslang till Pellvac asksug?

Inlägg av rudolfsson »

Hej!

Har en Pellvac Virvelvind asksug som jag är väldigt nöjd med, men sugmunstycket - alltså metallslangen - har blivit utslitet och jag har försökt hitta en ersättning. Det enda jag kunde hitta från Pellvac var hela slangen, inklusive gummislang, och det känns lite onödigt eftersom det bara är metallslangen som gått hädan.

Trodde först att jag hittat en lösning när jag köpte en avgasslang på Biltema som såg snarlik ut, men den gick sönder vid första användningstillfälle! :evil:

Är det någon som har ett bättre förslag? Tacksam för alla tips!
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Metallslang till Pellvac asksug?

Inlägg av FRS05 »

Köp en nu komplett slang, dela sedan metallslangen i 2 delar så sätter du en i varje gummislang. Vips så har du 2 kompletta slangar:). För min del tycker i alla fall jag att själva metallslangen är i längsta laget. Annars har jag med bara sett kompletta slangar.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Metallslang till Pellvac asksug?

Inlägg av AndersAA »

Har du kollat med Eldkraft, dom har reservdelar till Pellvac.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Metallslang till Pellvac asksug?

Inlägg av widde »

Är det bara jag eller känns slangen och "metallmunstycket" jävligt b?
Inte ens ett riktigt munstycke utan bara en liten slang som är stoppad i en annan slang typ..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Metallslang till Pellvac asksug?

Inlägg av AndersAA »

Jag har förlängt gummislangen med fast rörbit som ursprungligen kommer från en dammsugare. Eftersom jag inte behöver böja om den när jag använder den i min panna så fungerar det utmärkt. Ja metallslangen valdes bort, den kändes vek minst sagt.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
janfrisk
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 06 sep, 2011 15:31
Ort: Söderhamn

Re: Metallslang till Pellvac asksug?

Inlägg av janfrisk »

Själv köpte jag en sån här från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000036969/

Och den fungerar bra ännu efter några månaders användning.
Diom DT20K, Typ 6648, År 1988.
EP-18A (som sitter i oljedelen).
Themomatic CBJ shuntstyrning med innegivare.
Tigex 25 dragbegränsare. 9m skorsten med stålrörsinsats.
135 + 40 m² (2 plan + källare).
Byggt 1935. Utbyggt 1975 och 2011.
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Re: Metallslang till Pellvac asksug?

Inlägg av rudolfsson »

Metallslangen som kom med har funkat bra fram tills relativt nyligen. Fördelen med den har varit att man kan trycka ihop den så att man kommer åt hela vägen bak i pannan (mellan flänsarna). Slangen som kom med höll bra för det i 2 år - vilket är helt ok med tanke på hur mycket jag misshandlade den :lol: , men den jag köpte på Biltema (tror det är samma som din janfrisk) gick sönder på en gång när jag försökte göra den plattare, den bara sprack.
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Skriv svar