Jo, det kan absolut stämma luppg! Kan ha kommit fel angående tempen, låter rimligt att sota efter 50 graders ökning. Det har jag dock aldrig lyckats med hittills.. Iofs sotar jag varannan vecka oavsett.. Det är väl alltid mest ekonomiskt att sota så ofta som möjligt snarare än tvärtom.luppg skrev:Sotar ur innan asklådan såpass full att det finns överhängande risk för spill inomhus. Då drar rengör jag allt ordentligt, däremellan rör jag ingenting, brukar gå ca 1 pall pellets eller lite mertror det skulle gå att köra 1,5 pall eller kanske mera också försöker hitta en bra gräns och ställa sotningsvarningen på pannan efter det, just nu kör jag 450 driftstimmar på brännaren innan den varnar, men det känns som att måste jag ut med askan kan jag lika gärna se över resten
Kan tillägga att jag hade för mig att det stod att när pannan gått 50 grader över normal rökgastemp är det dags att sota i manualen, men kan minnas fel. Men ska man köra på det då får man ut med aska imellan, för min del, ca 30 grader har jag fått upp den från nysotat, asklådan blir full före jag kommer upp i den ökningen.
Hur var det annars, om du ska få en bra mätning på rökgastemp så ska väll dragregulatorn vara stängd under mätningen? så kan ju vara sånt som spelar in också

Aha, det förklarar ju i så fall varför jag inte har så hög temp enligt termometrarna.. Har ju alltid dragbegränsaren öppen.. Vet inte hur rörmokaren gjorde sist, minns inte det.. Men såklart faller tempen om luckan är öppen..