Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare?

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av widde »

luppg skrev:Sotar ur innan asklådan såpass full att det finns överhängande risk för spill inomhus. Då drar rengör jag allt ordentligt, däremellan rör jag ingenting, brukar gå ca 1 pall pellets eller lite mer :) tror det skulle gå att köra 1,5 pall eller kanske mera också försöker hitta en bra gräns och ställa sotningsvarningen på pannan efter det, just nu kör jag 450 driftstimmar på brännaren innan den varnar, men det känns som att måste jag ut med askan kan jag lika gärna se över resten :)

Kan tillägga att jag hade för mig att det stod att när pannan gått 50 grader över normal rökgastemp är det dags att sota i manualen, men kan minnas fel. Men ska man köra på det då får man ut med aska imellan, för min del, ca 30 grader har jag fått upp den från nysotat, asklådan blir full före jag kommer upp i den ökningen.

Hur var det annars, om du ska få en bra mätning på rökgastemp så ska väll dragregulatorn vara stängd under mätningen? så kan ju vara sånt som spelar in också
Jo, det kan absolut stämma luppg! Kan ha kommit fel angående tempen, låter rimligt att sota efter 50 graders ökning. Det har jag dock aldrig lyckats med hittills.. Iofs sotar jag varannan vecka oavsett.. Det är väl alltid mest ekonomiskt att sota så ofta som möjligt snarare än tvärtom. :)

Aha, det förklarar ju i så fall varför jag inte har så hög temp enligt termometrarna.. Har ju alltid dragbegränsaren öppen.. Vet inte hur rörmokaren gjorde sist, minns inte det.. Men såklart faller tempen om luckan är öppen..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av Haseld »

vidde: Mätte rörmokaren i samma hål i rökkanalen? och tar du ut din rökgastermometer och borsta av
givarens del ibland ?? Sotet som blir på den isolerar jo också. Gjorde en test nu när brännaren var igång
och det blev 20 graders ökning efter renborstningen. Vet inte på hur lång tid, men har lagt märke till det
förr också, så jag gör rent termometern lite då och då.
I Iwabo Villa S1 's anvisning står det: "Rengör rostret efter ca 400 liters pelletsförbrukning"
400 liter = ca 20 st 20 liters hinkar / ca 12 kg per hink = 240 kg : 16 kg = ca 15 säckar
Vägde hinkar ibland förrut när jag bar in pellets från storsäck för att hålla lite koll på innehållet, på den
tiden det var pant på dom.
Sotar själv efter ca 17 - 18 säckar, då är askutrymme i min panna ganska fullt, förbindelsen nertill från
brännarutrymme till fastbränsledelen börjar bli ganska liten.
Har nu gått drygt 16 säckar sen förra sotningen och rökgastemp. har stigit med ca 50 grader, dags att
sota nu i helgen!
Är jo framförallt en oljepanna men att köpa en bättre, så länge den här fungerar, har man jo ändå
ganska bra betald för att rensa ut askan.

Bild

Bild

Har lärt mig nu. Därav så många redigeringar :lol:
Senast redigerad av Haseld den lör 23 jan, 2016 21:29, redigerad totalt 9 gång.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
ElDon
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 05 jan, 2016 23:44

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av ElDon »

Har en Värmebaronen triomax med en Iwabo S1.
Askar och Sotar ur hela pannan och gör rent rostret en gång i veckan, oavsett hur mycket som förbrukats.
När det är riktigt kallt -20 ihållande hela veckan, så går det runt 14 säckar mellan askningarna. Då är det rätt så fullt med aska i "askförrådet". Skulle inte våga vänta mycket längre än så :lol:
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av widde »

Haseld skrev:vidde: Mätte rörmokaren i samma hål i rökkanalen? och tar du ut din rökgastermometer och borsta av
givarens del ibland ?? Sotet som blir på den isolerar jo också. Gjorde en test nu när brännaren var igång
och det blev 20 graders ökning efter renborstningen. Vet inte på hur lång tid, men har lagt märke till det
förr också, så jag gör rent termometern lite då och då....
Rörmokaren skruvade ut den andra termometern och använde samma hål i rökröret.. Han rengjorde då också termometern lite.. Det har dock inte jag gjort, så det kan absolut spela roll..

Försök att hålla citeringens storlek mindre än din egna text, annars minskar överskådligheten. Citeringen redigerad. / Roli moderator
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av mrxswe »

Använder du inte dykröret på vänster sida?.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av André »

Rengör brännare å panna efter varje ton pellets då jag ändå måste ut med brännaren för att tömma aska, en kompis kör 2/3 fulla asklådor mellan brännarrengöringarna vilket blir efter ca var tredje ton pellets...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av AndersAA »

Om vi pratar om "belöning" så är min uppfattning att konvektionsdelen dvs tuberna är det som ger bäst utdelning av att sota. Större delen av energiupptaget sker där i förhållande till eldstaden. Det finns pannor där all energi överförs där. Ren brännkopp är förstås ett måste.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av widde »

Dum fråga kanske, men vad är en brännkopp?
Var sitter den?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av Skvader »

Det finns ett gäng brännare som matas underifrån (CTC,Ecotec,Aritherm/Termia) då hamnar pelletsen i ett förbränningsutrymme där fläktluften tillsätts, det kallar vi brännkopp :)
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av widde »

Skvader: Tack för infon. Har ingen sådan, så antagligen därför jag inte visste vad det var. :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av AndersAA »

Menade rostret på brännaren. Använde fel ord.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av JensS »

Andre, vad har din kompis för panna/brännare? Kör han tre ton mellan varje asktömning? Eller skall det vara 2-3?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av André »

Biomatic 20+ från 2006 som går enbart på 20 kW vinterhalvåret och inte klarar att värma allt om det blir kallare än -25 så ibland kan den gå veckor utan stopp :D
Kör ca 1,5 ton mellan tömningar av asklådan så efter 2-3 asklådor rengör han panna och brännare, Då han inte ids bry sej så mkt om pannan gäller det att den är rätt justerad.. Oftast tömms asklådan pga att brännaren stannat med larm om optovakt, Då skakar han asklåda lite innan han drar ut den och då är det struketmått så att säga :D Brukar strykas av lite aska i pannan så snabbsug med grovisen sen i med lådan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av JensS »

Imponerande!
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Re: Hur oftar askar/sotar ni ur brännare respektive brännare

Inlägg av Sg »

3 ggr om året eller efter eldning av 5 ton pellets, tar ca 30-45 min per gång.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Skriv svar