Nybliven husägare med pelletsanläggning

Skriv svar
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Nybliven husägare med pelletsanläggning

Inlägg av Mcpehrson »

Hej!

Är nybliven ägare av 120m2 enplanshus (elementhus -82) med fristående dubbelgarage där pannrummet finns, med följande anläggning (årsmodell -13 på det mesta) och behöver lite råd och tips kring det hela:

Nibe Alpha Kombi

Nibe PB10

Thermomatic ec-home wireless

Laddomat 4030/3000

Acc-tank 750l

Vad bör mätarna på pannan stå på? Bruksanvisningen säger 75grader på brännaren och 65 på el-patronen på vintertid, och tvärtom på sommarn, är det rimligt att köra på eller har ni andra förslag?

Om jag endast kör på pellets, behöver jag då slå på strömbrytaren till laddomaten, eller är det endast nödvändigt om jag vill elda med ved? Eller blir det att man eldar mer men kortare stunder om man eldar mot acctanken?

Om jag vill elda med ved, t.ex. en helg, då slår jag av brännaren, lägger in en hög med ved och tänder på brasan och slänger på lite ved tills acctanken är helt varm? Bör jag här vara försiktig och låta elden självdö när allt vatten är varmt, eller hur bör jag resonera vid ved-eldning?

På sommartid har jag tänkt att endast köra med el-patron, då slår jag av brännare, cirkulationspump samt laddomaten till acc-tanken (om den nu behövs vid pelletsdrift). Låter det rätt vid el-drift?

Service på systemet? Är det något man bokar eller är det bortkastat? Man vill ju inte gärna att systemet lägger av på julafton och -25 utan vill gärna va säker på att det är i bra skick.

Tryckmätaren, vad bör den ha för värde? Förra ägarn visade en kran som fyllde på systemet med vatten och att då mätaren höjdes, men att det rann ut vatten om det blev för mycket. Är detta vanligt och ser jag på mätaren om jag måste fylla på systemet med vatten? Ligger runt 1,3 i tryck nu.

Hur ofta är normalt att sota vid kontinuerlig pelletsdrift? Varje vecka på vintern, varannan på vår/höst?

Vid sotning, det är väl bara att slå av brännaren, låta den svalna, slå av strömmen till pannan och sen sota på?

Har någon erfarenhet av thermomatic? Om det sparar något att använda sig av dag/natt-läge där man kan ange två olika temperaturer?

Finns temperaturmätare på rökröret med, bör jag vara observant på detta?

Dragluckan, något som jag bör kolla upp?

Har ni andra tips så tar jag gärna emot dom, är tacksam för alla svar jag får, är som sagt färsk på detta med pellets.

Mvh
Oscar
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nybliven husägare med pelletsanläggning

Inlägg av nyman »

Det låter som en bra anläggning.
Pellets mot acktank ger längre gångtider men större förluster. Behöver du värme i källaren där acktanken står så kan det vara en fördel. Står tanken i pannrummet blir det varmt där ändå,
Det vanliga om varmvatten tas direkt från kombipannan är att man stänger ventilen till acktanken vid pelletseldning.
Kör du på panntermostaten så blir gångtiderna korta. Lönar sig därför att ordna en separat termostatlösning så du får ca. 20 graders omslagstemperatur.
Elpatron i en kombipanna på sommaren blir dyrt. En isolerad elberedare lönar sig i längden.
Servicen är det bäst om man sköter själv. En tändspiral kan vara bra att ha i reserv men du har ju elpatron.

Hittar du en bra Nibe PB20 eller Iwabo Villa S2 som inte är dyr så är den brännaren bara att plugga in i pannan och sälja PB10 för ca 4000. Då får du inbyggd termostat och automatisk uraskning på köpet och blir modern.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Nybliven husägare med pelletsanläggning

Inlägg av Mcpehrson »

Tack för svaret!

Aha ok, då låter jag acktanken bara vara då, ev slå på den till sommarn och elda upp värme för vatten ist för elpatron då? Vad blir bättre med inbyggd termostat på brännaren?

Det här med termostat skulle jag behöva hjälp med att reda ut, och rätta mig gärna här. Dels så ställer jag in ett värde på pannan nu (75grader) och det betyder att så fort pannans temp går ner under 75 så startar brännaren och värmer pannan till något förinställt värde? Sen har jag den trådlösa mottagaren till Thermomatic mitt i huset där jag kan ställa önskad temperatur, t.ex. 20 grader. Då undrar jag över vridtermostaterna på elementen. Ska de stå fullt öppna? För pannan matar väl ut den värmen som behövs på elementen för att jag ska uppnå 20grader vid den trådlösa mottagaren och att jag sen kan vrida ner enstaka element om jag vill ha det svalare i t.ex. sovrummet?

På lördag blir första sotningen, är det bara att slå av brännaren, vänta i 30-60 min och sen bryta strömmen till pannan, så kan man börja sota sen?
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Nybliven husägare med pelletsanläggning

Inlägg av mt4base »

Det är ju fint om pannan inte är helt kokhet när du börjar mecka isär den.
Folk gör nog olika men jag brukar stänga av pannan, sen köra fram och bära in pellets i förrådet. Tar väl en sisådär 30-40min. Sen brukar det vara lagom att börja uppifrån på min panna. Sotar uppifrån och ned, vet inte om det är så man ska göra men så brukar jag göra. Sen när kommer ned till själva brännarkoppen och asklådan är det väl inte direkt svalt (brukar ha handskar) men inte härdsmälta heller, och kör klart rengöringen där.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Nybliven husägare med pelletsanläggning

Inlägg av Cicaro »

Kanske sent och långt svar men ändå:

Sotning:
Du har acctankar, utnyttja det! Kör brännaren mot acctank först så behöver inte temperaturen i huset sjunka under tiden du sotar pannan. (Iaf nu på vintern när det är kallt ute, här "sörplar" brännaren i sig 1-2 säckar om dagen)

Tänk på att om du bara väntar 30-60 minuter med en pelletsbrännare kan det fortfarande glöda, dvs om du har larm med rökdetektor nära pannan får man se upp (jag har detektor sitter i ett rum bredvid hallen där pannan står och skjuter till dörren dit när jag sotar pannan för att inte dra falsklarm)

Du har termometer på rökröret vilken kan tjäna som din larmklocka när det är dags att sota eftersom rökgastemperaturen stiger när verkningsgraden sjunker och det gör den desto sotigare pannan är. Egentligen kan du inte sota pannan "för ofta" eftersom verkningsgraden sjunker desto sotigare pannan är. För att citera manualen till min gamla CTC "En ren och sotfri panna sparar bränsle". Jag har en helt annan anläggning än dig men sotar pannan efter eldning av mellan 7 och 28 säckar, beroende på hur jag orkar. Det innebär väl i praktiken minst varannan vecka. Egentligen är det inte tiden som är det viktiga utan hur mycket brännaren har gått.

Service av systemet:
Visst kan du beställa service om du vill. Förutsatt att du inte har tummen mitt i handen är mitt råd dock att läsa alla manualer och ta hjälp av forumet här och själv serva din anläggning regelbundet. Det är bästa sättet att lära dig systemet vilket är mycket värdefullt när brännaren stannar och det är -20 ute. (Tro mig hur driftsäkert system du än har så kommer du få oplanerade driftstopp, frågan är bara hur lätta de är att lösa. Kan du din anläggning vet du oftast vad du ska göra för att få det fungera igen)

Är du osäker på hur du gör service själv och inte får hjälp av någon här på forumet med likadan anläggning kan du ju boka en service, men var i sådant fall med hela servicen så du ser vad teknikern gör och betala på så sätt för en "lektion" i ditt system.

Påfyllning av vatten i systemet:
Värmesystemet är en sluten krets och normalt sett ska du inte behöva fylla på vatten alls. (Du vill inte ha in nytt vatten eftersom då får du in syre i kretsen som är skadligt, bättre att köra på det gamla vattnet.) Det kan dock hända att dus får fylla på exempelvis om du luftar element eller om du eldat med ved och fått upp högre temperatur i systemet än avsett (eftersom vatten släpps ut om trycket blir för högt och trycket stiger med temperaturen) Då kan du behöva fylla på när temperaturen sjunker igen. Inget eftersträvansvärt men ibland nödvändigt

Termostater:
Du har flera termostater/temperaturstyrningar i systemet:

Driftstermostat brännare - Det är den du ställer in på pannan (75 grader) Den kommer avgöra när brännaren startar och stoppar. Det här intervaller kallas för hysters. I mitt fall exempelvis startar brännaren när temperaturen är 2 grader mindre än inställd temperatur och stoppar när den är 8 grader över inställd temperatur. Hade gärna haft större hysteri men eftersom jag har genomströmningsberedare måste jag hålla en högre panntemperatur för att kunna få ut varmvatten.

Säkerhetstermostat/Överkokningskydd - Den här finns i pannan och är normalt sett inte någonting man behöver fippla med (men om du eldar med ved så kan den lösa ut om du brassar på för mycket). Denna är din livförsäkring eftersom den stänger av brännaren om temperaturen överstiger ett förinställd värde för att förhindra explosion/kokning. Dessa måste dessutom ha manuell återställning, vanligtvis behöver man skruva upp täckbricka eller öppna en lucka för att återställa. (Vet inte hur det ser ut på din panna).

Sen kan du ha dubletter av ovanstående för elpatronerna separat beroende på hur systemet ser ut.

Thermomaticen där du ställer önskad temperatur tex. 20 grader är din shuntautomatik och väljer hur hett vatten du skickar ut i värmesystemet. Här finns olika varianter som styrs av antingen utomhus eller inomhusgivare eller en kombination av dessa. I ditt fall kommer shuntautomatiken skicka ut den värme i systemet som behövs för att hålla inställd temperatur där givaren sitter. Dvs det är viktigt att du inte har termostater eller strypning på elementet i det rum där givaren sitter (eftersom då kommer automatiken skicka ut för varmt vatten med ökade förluster som röjd)

Vridtermostaterna på elementen används sedan för finjustering av värmen. I det rum där du har givaren till shuntautomatiken ska dessa stå fullt öppna för att shuntautomatiken ska fungera. I övriga rum ställer du in dem för önskad temperatur. Här finns olika skolor om huruvida man får använda dem för att reglera temperatur eller ta ner övertemperaturer. Jag tillhör den skolan som säger att man ska reglera så man uppnår den komfort man vill men utgå efter ett "normerande" rum där flödet är fullt. Har man värmepump vill man dock helst ha alla termostater öppna i normalfallet för att uppnå maximal skillnad mellan stigars och retur.

Sen har du termostater i laddomaten till acctanken men hur de fungerar får någon annan förklara.

Inställning av termostat till elpatroner/brännare:
Att man rekommenderar 75 grader till brännaren och 65 till elpatronerna på vintern handlar om att elpatronerna ska värma huset om brännaren stoppar och du inte ser det och vice versa på sommaren. Du skulle lika gärna kunna ha en styrning med ett relä som slår igång elpatronerna om temperaturen sjunker i huset under en viss temperatur eller om brännaren inte ger en signal att den fungerar.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Nybliven husägare med pelletsanläggning

Inlägg av Mcpehrson »

Stort tack för svaret Cicaro! Det gav riktigt mycket att läsa ditt inlägg:)

Efter att ha haft hand om anläggningen i snart två månader börjar jag lära mig mer och mer om det. Hade krångel med brännaren som stannade flera ggr i rad (finns tråd i nibe/iwabo-delen) och efter att jag fick ordning på den märkte jag allt extra det gav, då jag hade rengjort allt man kunde komma åt och kontrollerat allt.

Har inte eldat mot acc-tanken än, är inne på att använda all ved jag har till att få upp den i temperatur innan jag låter brännaren gå mot den. Den är ca 10-15 grader varm nu så kommer ta ett tag gissar jag på. Har haft kontakt med Termoventiler, som för övrigt är riktigt trevliga att ha att göra med, och fick tips om deras Laddomat MR och med hjälp av den låta brännaren gå efter acctankens temperatur istället för pannans. Men det inköpet är en senare fråga, har ett gammalt rexovent-aggregat som jag ska ersätta mot ett nytt ftx-aggregat innan pelletsanläggningen får någon uppdatering.

Det här med att elda med ved är något jag är osäker på. Om jag eldar med ved mot acctanken, hur vet jag att det är dags att sluta elda? Dvs jag ser att acctanken är 80-grader från topp till tå och pannan är 80 men att det brinner för fullt, ska jag då reglera mitt effektspjäll samt direktspjäll så att röken går kortaste vägen ut ur pannan och låta elden självdö?

Den som kan förklara inställningarna på Laddomat 3000 på ett bra sätt för gärna göra det, är inte helt hundra på att jag har dom rätta.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nybliven husägare med pelletsanläggning

Inlägg av Eldvin »

Du får lära dig hur mycket ved du kan stoppa in innan den går i kok.Om tanken är i 80 grader så stoppar man inte i en full panna om man inte vet att det går vägen.Men är det låt säga 28 grader kallt ute så går det en del värme åt och då kanske du får 95 i tanken om den är av större modell.
Skriv svar