Vi har nyligen flyttat till detta fantastiska hus, byggt 1860, på c:a 240 m2 (+ 160 m2). Två våningar.
Timmerhus med puts. Tilläggsisolerat på vinden.
Har en Eryl DP tillverkad 1991 (installerad 1997), 30/35 kW, med en Värmebaronen Viking Bio20.
Brännaren styrs (tyvärr) av en gammal DTO1 då det tidigare suttit en oljebrännare i pannan.
Jag har nyligen kopplat på några temperatursensorer på pannan för att få lite koll på läget.
Mäter panntemp i dykrör där dragregulator för "vedsidan". Tempvisare på pannan sitter monterad i toppen på pannan. Den visar inte samma temperatursäkning som givaren där dragregulatorn tidigare satt monterad. Torde bero på skiktning i tanken?
Jag tycker pelletsförbrukningen är en aning hög med tanke på att det inte riktigt blivit kallt ute än i år.
När det höll sig runt +5 till +8 under en vecka gick det åt nästan 10 säckar pellets.
När mätutrustningen väl var monterad så kunde jag börja se lite mönster.
Jag väntar på fler sensorer så jag kan mäta utetemp och innetemp, m.m. Ska även framöver mäta matarskruven, och faktiskt drift på brännaren. (när drift lyser/blinkar), osv.
Idag är det -3 grader och det har väl troligtvis hållit sig inom -5 till -3 under natten.
Framledningstemp är just nu 31 grader och returen på 29 grader. Shuntar manuellt. (styrning är på gång)
På ett dygn kunde jag räkna till c:a 22 starter på brännaren. (mätt via temperatur på pannan). Det ser ut som brännaren går i c:a 20 minuter, sedan sjunker tempen i c:a 50 minuter innan den går igång igen. (Se bifogad bild). Hysteresen framgår ju tydligt på bilden.
Av vad jag läst på forumet så känns ju alla dessa starter helt förkastliga? Vad beror det på?
För litet "vattenmagasin" i pannan i förhållande till brännare/areal på huset?
Jag har inte kollat inställningarna på brännaren ännu, men uppskattar att den går på högeffektläge.
Askan ser helt okey ut. Lågan verkar ha rätt färg och sotet på pannväggarna är grått/vitt med bara lite sot.
Ska jag minska effekten på brännaren, så den får gå längre stunder med lägre effekt? Eller är det läge att börja titta på ack-tank?
Tacksam för tips och ideér!