Rök ur skorstenen

Skriv svar
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Rök ur skorstenen

Inlägg av hala »

Hej
Jag hade trimmat in min Eurofire så att ingen rök syntes ur skorstenen. Problemet var att rökgastemperaturen var låg då luft läckte in i rökrörets renslucka efter pannan d.v.s. rökgasen späddes ut så direkt efter pannan var det 180 gr men där rökröret gick in i murverket ca 1 m bort var det bara 90 gr. Nu har jag fixat så att endast dragbegränsaren kan släppa in luft och in i murverket har jag nu 170 gr. Nu till det underliga som jag inte förstår är att nu ryker det hyfsat vit rök ca 1 m över skorstenen. Varför?
Hoppas någon är mer kunnig än jag och kan komma med en teori.

Hazze
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av Skvader »

Kanske att det bildats kondens när du hade tjuvdrag som nu förångas, bara en gissning
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av andreas »

Antar det är kallt ute. Vit rök består av vattenånga.
Jämför det med att du är ute och knallar i minusgrader, de ryker ur munnen :)
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av AndersAA »

Något är inte helt ok, det ska bara vara lite värmeflimmer ovan skorstenen. Men jag har märkt att beroende på hur solen står på himlen kan man uppleva att det ser ut som vattenånga, vit rök. Det uppstår mest i motljus. Du får kolla vid olika tillfällen.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av psau »

@AndersAA du har helt rätt med dallret, men med förbehållet att det är så varmt ute att kondensering inte sker.

Den VITA röken är vattenånga som kondenserar när den svalnar i den omgivande luften detta behöver inte vara exakt när röken lämnar skorstenen utan kan uppträda en meter från skorstenen. Detta betyder att det är först där som rökgaserna fallit i temperatur så att kondensering av vattenångan sker.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av AndersAA »

Ok Psau då har jag lärt något nytt. Jag trodde att med pelletsens låga fukthalt så skulle man inte kunna se ngn vattenånga. Men vid låga utomhustemperaturer är det alltså så att den syns. Hur är det med pellets bildas vatten vid förbränningen som det gör när man eldar olja?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av andreas »

Fukthalten i pellets brukar ligga runt 7-10%.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av Eldvin »

Du har ju även fukt i luften som du tillför förbränningen .
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av hala »

Tack för kloka inlägg

Så fort det blev plusgrader ute försvann "röken" tack o lov och endast dallrande luft syns ovanför skorstenen. Mellan 0 - + 2 gr ute flyttade sig den avtagande röken (kondenseringen) lite högre upp ovanför skorstenen.

Hazze
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av danei »

Även om man räknar bort fukten i pelletsen så blir det mer vatten i rökgaserna än med olja.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det du beskriver ser man ofta på stora panncentraler och är som beskrivits ovan så helt ok.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av AndersAA »

Danei du nämner att det blir mer vatten vid eldning av pellets än med olja. En tumregel är att förbränning av 1liter olja så bildas 1liter vatten, vore bra att veta siffrorna för motsvarande mängd pellets som en jämförelse.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rök ur skorstenen

Inlägg av danei »

Jag får kanske ta tillbaka det där påståendet. Skillnaden är marginell.

För att förenkla det hela tänker vi oss att trä består av cellulosa till 100 %. Cellulosa är en
polymer av glukosenheter som kan beskrivas med (C 6 H 10 O 5 ) n , där n är ett tal mellan 3000 – 5000.
Olja har typiskt formeln C 13 H 28.

Fördelningen mellan koldioxid och vatten är i princip identisk, men trä innehåller en del syre, så röken späds inte lika mycket (om lambda1 gäller).
Skriv svar