Montering tändelement brännare biomatik+ 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Montering tändelement brännare biomatik+ 20

Inlägg av Doc »

Bytte idag tändelement på min brännare. Haft lite problem att tändningen blev fördröjd och bildades en del rök innan det tände på riktig. Motståndet i elementet var lika som på den nya som jag hade på hyllan men bytte ändå när allt var isär.
Lite omständig att komma åt på den brännermodellen. Man behöver tar ut primärluftringen, tar bort fläkten osv.
Blev lite fundersamt hur elementet skall sitta i konen. Hittade ingen information någonstans, inte ens här på forument :D

Det sitter en liten fjäderpinne i röret som antagligen låser elementet. Jag antar att det skall sitta så att elementet inte kan dras ut. (Se bilden) Läste i trådar om andra brännarfabrikat med liknande tändrör att elementet inte skall vara helt framme för då kyls väl spetsen av kontakten med röret och brännarhuset? Kanske var det det som har varit problemet för min dåliga tändning. Gjorde nu så att jag drog tillbaka elementet tills den stoppades av fjäderpinnen. Läget blir då ungeför som på bilden. Rätt? Brännaren startade i alla fall fint efter bytet. 8)

Bild
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar