val av system!

Skriv svar
dallen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 jun, 2014 23:39

val av system!

Inlägg av dallen »

Hej har lite funderingar kring hur jag ska lösa mitt varmvattenbehov nu när vi ska börja använda vårt badkar (Normalstort). Är lite sugen på att byta hela mitt system då jag känner att det är ett stress moment att man näste sota ur varje vecka när man har 3 småbarn som tar all tid.
Har idag en ctc 1100 family med en baxi eurofire m3 från 2006 lilla mafa förrådet. Allt funkar hur fint som helst... har tuffat och gått i 2 år utan stopp. Men som sagt börjar tröttna lite.
Jag har tänkt att lägga kanske 70 på ett nytt system.

Kom med lite förslag på hur man får mycket vatten till ett vettigt pris ☺
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: val av system!

Inlägg av Icecap »

Vad jag har förstådd är en CTC 1100en oljepanna, som sådan helt OK men inte plats för aska o skit.

Byte av pannan till en riktig pelletspanna vill ge rensning väldigt mycket mer sällan.

Det enda sätt du kan få tillgång till stor mängd VV på kort tid är vid att ha volym. Tar man Janfires pelletspanna (som är den jag råkar känna till) är den på 140 l, detta ger inte så värst mycket VV när vi pratar badkar. En lösning kan vara att koppla till en välisolerat tekniktank, kanske på 500 l, då kan man ha tillgång till stor mängd VV .
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Re: val av system!

Inlägg av ctc79 »

Hej Dallen,
om det bara är det nya badkaret som är problemet, och hur du ska kunna fylla det på en rimlig tid, kan jag rekommendera Nibe Tappman, extern plattvärmeväxlare för tappvarmvatten. hade en CTC olje/ved panna förut, med kopparslinga, med Tappman löstes varmvattenbehovet, det var den enskilt bästa investering jag gjort. Du kan nog få en ny för 6000, sålde min beg för 2000. Kolla testet, som finns på nätet.

.... men det löser ju iochförsig inte uraskningen då......
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Skriv svar