Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av PersonA »

Hej,
Jag behöver hjälp med installationen av pelletsbrännaren. Jag har skannat in de instruktioner som följde med pannan DV 25 UB:

1. Till elinstallatören

Bild

2. Inkopplingsanvisning för värmepannan

Bild

3. orienteringsbild värmepanna

Bild

4. kopplingsschema värmepanna

Bild

5 installationsanvisning för TB Mini

Bild

På bild 4. kopplingsschema värmepanna längst ned är oljebrännaren inritad och har plats J3:1 med blå ledning och J3:2 med brun ledning (och gulgrön jord). I (från) samma kabel finns även svart och grå ledning där den grå tycks vara reserv för den är ej inkopplad. Den svarta tråden däremot är dragen upp till oljebrännarens brytare på pannans frontplåt, d.v.s. den brytaren ska nu vara brytare till pelletsbrännaren istället.

Oljetermostaten på pannan ska tillsvidare fungera som pelletstermostat. Den är nyligen ditsatt av en elektriker som glömde lämna schema för den. På baksidan finns tre flatstift märkta 1, 2 och P som jag vill veta vad betyder. Jag undrar om någon kanske har schema för en sådan termostat.

Det jag bland annat vill veta är vilka trådar jag ska dra till termostaten för att startdos ska ges och tändelementet ska tända, etc.

I 5 installationsanvisning för TB Mini står att panntermostaten måste vara utrustad med överhettningsskydd. Hur ser jag om den har det? Grannen har en utseendemässigt likadan termostat med 5 graders hysteres - alltså en typisk oljetermostat - och den har en liten säkring i ena hörnet som är överhettningsskyddet. Den lilla detaljen saknas på den termostaten jag håller på med. Måste jag köpa en ny termostat då?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av Stegatorparn »

Det är för lite information för att man ska kunna ge detaljerade anvisningar mer än att brännaren skall kopplas in som på bild 5.
Pannans kopplingsschema ger ingen vägledning hur driftstermostat och överhettningsskydd i panelen är kopplat.
Har den nya termostaten ersatt den gamla i panelen?
En bild på den nya termostaten med beteckning o fabrikat skulle underlätta.
Kanske är enklast om du låter din elektriker koppla in brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av PersonA »

Tidigast i mitten slutet av nästa vecka kunde elektrikern. Termostaten han bytte ut vid ett tidigare tillfälle mot en ny är den som syns på bilden och för övrigt är det en exakt likadan panna i mitt fall:

Bild

Termostaten på bilden är exakt likadan som den elektrikern bytte ut. Den är felfri så eventuellt skulle jag kunna montera tillbaka den. Det underlättar kanske...

Bilden hittade jag i en annan tråd här:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 37#p148437
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av PersonA »

Som det är nu med den nya termostaten (som har stiften 1, 2, P) så fungerar det att mata fram pellets genom att hålla inne knappen Matning/Återställning då effektläge 0 är valt. Simulerar jag strömavbrott så startar avsvalningssekvensen med fläkt i några minuter då jag släpper på ström igen. Så långt fungerar det som det ska.

Men termostaten ger inte signal till att ge startdos och tända tändelementet.

Jag ska se om jag kan ta några bra bilder på hur brännarkabelns svarta och bruna ledning är kopplade. Det där överhettningsskyddet på bilden förvillar mig eftersom jag inte förstår hur det ligger i förhållande till termostaten och dess stift 1, 2 och P.
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av PersonA »

Nu fick jag fotat ett par bilder. Den översta är insidan av värmepannans manöverpanel. Den undre bilden visar brännarkabeln och man ser där att blå och brun ligger på J3:1 och J3:2 precis så som det står längst ned i kopplingsschemat för värmepannan.

Svart från brännarkabeln är den som syns ej inkopplad med blå kabelsko på översta bilden vid överhettningsskyddet.

Jag har också dragit några förklarande pilar på bilderna, som bl.a. pekar ut brytare, termostat och överhettningsskydd.

För att inte vara fotograf blev bilderna tydliga och bra, om jag får säga det själv. :D

Bild

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens svarta kabel borde sitta på termostatens stift 1 tillsammans med kabeln från brytaren men man kan inte vara säker. Allt beror på om matningen kommer först till stift 1 eller stift 2. Brytaren kan ju ligga sist i kedjan närmast brännaren. Vill minnas att det var tvärtom i någon tidigare tråd.
Du kan ju bryta strömmen och ohm-mäta från brännarens bruna kabel till termostaten och se vilket stift som ger kontakt när termostatvredet står på min.

Akta dig för att laborera med överhettningsskyddet, för det är 3-fas kopplat för elpatronerna. En felkoppling steker brännaren med 400 volt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av PersonA »

Tack! Jag ska akta mig för det.

Du menar ringa (som de gamle brukade säga) fram svaret med summerton. D.v.s.: det stiftet som bildar sluten krets är det som gäller oavsett om det står 1 eller 2 på det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av Stegatorparn »

Det stift som ger kontakt med brännaranslutningen ligger efter termostaten.
Du ska alltså koppla svart kabel till det andra stiftet som ligger före termostaten för att det ska bli rätt.
Därmed får brännaren ström via svart kabel även om termostaten bryter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PersonA
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 01 apr, 2014 08:14

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av PersonA »

Det blir inte rätt, inte så att det fungerar. Här har jag svart från brännarkabel ihop med brytaren, men när termostaten kallar på värme händer inget. Jag har också provat omvänt. Det som händer, när något övht händer är att strömmen till styrboxen bryts (men jag lade inte stiften på minnet för det).
Jag kunde inte utesluta fel på termostaten så jag bytte ut den mot den nya.

Bild

Detta är den nya termostaten. Jag fick det dock inte att fungera med den heller. Hur den fungerar framgår inte som på den gamla, som har ett litet kopplingsschema instansat. Någon som vet hur den funkar (1, 2 och P syns vid stiften)?

Bild

Det är störande att inte få det att funka. Jag ser att det är två brytningsmöjligheter, överhettningsskydd och termostat. För mig framstår det ungefär som principen för en lampa och strömbrytare med fas och nolla där nollan går ned i strömbrytaren och vänder upp i glödlampan som tändtråd. Tändtråden motsvaras ju här av den bruna ledningen på J3:2. Så jag fattar inte varför det inte fungerar. För förbinda den bruna med termostaten är väl inte meningen att jag ska göra?

Av ren nyfikenhet hade det varit intressant med en utförlig analys så att jag kunde få klarhet i vad felkällan är. I vilket fall som helst ska vi ha ut en elektriker i nästa vecka och då får han ta detta också, men det gnager att inte förstå vad felet är.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av brännaren TB-Mini i Diom DV 25 UB

Inlägg av Stegatorparn »

På den nya termostaten kopplas kabeln från brytaren och brun kabel på P.
Svart kabel monterar du på stift 1 tillsammans med grå kabel från kretskortet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar