KMP UNO

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP UNO

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns en förträngning någonstans mellan brännaren och skorstenstopp.
När brännaren var avslagen går inte mycket luft genom pannan, men när brännaren är i drift, skyfflar den in mycket luft som erfordras för förbränningen. Finns det då en strypning, kan inte all rökgas evakueras utan det blir ett litet övertryck.
Det är ingen bra idé att börja kapa spiraler. Har det fungerat tidigare är det något annat fel.
Kolla först att rökgasens väg från eldstaden till skorstenstopp är fri.
Därefter kontrolleras dragbegränsarens inställning som skall vara 15 Pa. Det motsvarar 30 mm på en Tigex 25.
Som sista åtgärd sänks effekten på brännaren till 14-15 kW. Det finns beskrivet i flera trådar under KMP.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bumba
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 19:10

Re: KMP UNO

Inlägg av Bumba »

Ok jag ska inte kapa dem, men tänke iaf. att man borde ta ut dem och sota ordentligt i rören som de ligger i? Är rätt så lågt i tak i källaren. Men ska gå att vinkla ut spiralerna?

Vad är "dragbegränsaren"? 15 Pa? etc? etc?

Jag är helt ny på detta så ni får ursäkta mina dumma frågor :)

Använd INTE citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: KMP UNO

Inlägg av lange02 »

Kan se två orsaker till att draget försvinner när brännaren är igång.
För hög effekt på brännaren, röken som bildas hinner inte ut genom pannan och det blir övertryck i brännkammaren.
Turbulatorer, tuber och andra rökvägar är aldrig rengjorda ordentligt.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: KMP UNO

Inlägg av ronald »

Jag tror på det sistnämnda..Tuberna e nog aldrig rengjorda riktigt som det verkar ..om brännaren inte går på nämnda 13-14 kW redan som stegaT redan tipsat om så är det ju bra att ställa det för bättre ekonomi också... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP UNO

Inlägg av Stegatorparn »

Dragbegränsaren,https://www.youtube.com/watch?v=Fb223wzhCwE, ser till att draget blir stabilt om den är rätt inställd. Den skall vara inställd på 30 mm i ditt fall. Det finns ett flertal utföranden men filmen visar den vanligaste. Här finns en manual http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf.
Har du en annan modell så ta ett foto och lägg upp.

Effekten sänker du genom att ta bort lågeffektsbygeln enligt manualen.
Justera matningen på Pot 1 till 315 gram/ 6 minuter och därefter justera fläkten Pot 3 till bra förbränning.
När man mäter matningen samlar man upp pelletsen från slangen i en plastpåse och handmatar brännaren med pellets från en separat hink under exakt 6 minuter.
Fläkten justeras tills lågan är ljusgul och sotet på pannväggarna är mellangrått.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: KMP UNO

Inlägg av Stroker »

Jag har inte frågat om tillåtelse att skriva det jag skrev så jag redigerar inlägget. Sorry men stalltips kan vara att vänta att köpa ny brännare till sommaren. jag o min stora trut :roll: . UNO pannan e iaf kanon med min B16 GL brännare.. iofs dåligt drag men den fungerar perfekt när man väl fått till det.
Senast redigerad av Stroker den tis 20 jan, 2015 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: KMP UNO

Inlägg av nyman »

Jaså rojsrojsbrännarna är redan på gång. Låter som du varit experimentchaufför. :)
Flera storlekar också.
Jag tror dock inte att Effecta viker ned sig med sina olika rörbrännare. En ny designspesialist och ett par nya marknadsföringskonsulenter går väl åt men släpper en lönsam produkt gör man inte.

KMP UNO har inte gjort mycket väsen av sig men verkar vara en riktigt bra panna om man byter brännare.
Skulle jag bo kvar i kåken så blev det nog en UNO till våren!

Ontopic: Kan det ha bildats tjära i tuberna som stoppar genomströmningen? Försvinner dragproblemet om du tar bort en eller två av spiralerna. Har det hänt något med tilluften i pannrummet? Måste vara öppet ut lika stor yta som skorstenen rökgång.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: KMP UNO

Inlägg av Erik_73 »

Hur mycket bättre förbränning blir det på den nya super duper brännaren?....helt klart intressant om dom lanserar en brännare som klarar av en stabil förbränning ner mot 2-3%O2

Blir det både O2 och CO styrning?

Vilket effekt område ska den vara avsedd för?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: KMP UNO

Inlägg av enström »

Erik_73 vi vet ju alla att du har utrustning för att mäta CO och O2 så du behöver ju inte tala om det i varenda tråd. :)
En ny brännare kan ta marknadsandelar snabbt då de flesta gamla tillverkare tröttnat och kör på i gamla spår.
Köper heller en ny brännare för 20000 än ett mätinstrument för CO och O2 för 15000 som dessutom kostar massor varje år i kalibrering.
Det gäller att få ekonomi i pelletseldningen.
Focus Nova med Eurofire
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: KMP UNO

Inlägg av Erik_73 »

Enström! är det en super duper brännare som det påstås så bör ju tillverkaren veta vilken förbränning och effektlägen den klarar av, att som ev kund är det väl inte mer än rätt att kunna ställa den frågan hur pass bra förbränning och vilken effekt den är tänkt att ge, eller tycker du det är ointressant/oviktigt att veta hur bra den bränner pelletsen?.....min brännare är från 2001, alltså 14år gammal och bör kanske få sin pension inom nått år, med tanke på hur dålig utvecklingen på brännare har varit dom senaste 5-7åren så är det på tiden att nån kommer med en super duper brännare som klarar jobbet bättre än alla andra, och pelletsbrännarens jobb är just att förbränna pellets!......om förbränningen inte är bättre än den brännare man har idag, hur ska man då få ekonomi i pelletseldningen om det kostar 15.000-20.000 i ett brännar köp där man inte får ut mer energi ur pelletsen än tidigare?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: KMP UNO

Inlägg av psau »

Erik, ekonomi i pelletseldningen kan även vara att du slipper sota varje vecka, billigare reservdelar etc.

Nu är det nog så att din brännare från 2001 borde vara avskriven och troligtvis har den nått gränsen på sin livslängd där det kostar mer att underhålla än att byta.

När du byter bil om du byter bil gör du nog inte främst det för att få ekonomi i förbrukningen, det är sällan du sparar in ett bilköp på minskad förbrukning.

Men för all del vi kan jämföra förbrukningen på min bil kör en A3 från 98 ligger på 0,40-0,50l/mil blandad körning med samma resonemang så ska jag inte byta bil förrän det kommer en motsvarande A3 som drar ? 0,1l/mil.

Utifrån hur det ser ut på marknaden just nu behövs en ny brännare eller iaf en firma som faktiskt kommer med något som förenklar/förbättrar den dagliga hanteringen.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: KMP UNO

Inlägg av Erik_73 »

psau ett bilbyte gör nog många pga att bilen börjar vara slut och börjar behöva nya och dyra reservdelar, dvs driftskostnaden på bilen börjar vara hög samt att man får driftstörning när bilen inte går utan den ska repareras......dom reservdelar som är lagt ut på brännaren hittills är inte speciellt många, driftstörning har jag inte speciellt ofta heller, dom flesta gångerna har det varit att man inte fyllt på pellets i tid vilket man inte kan beskylla brännaren för, enda driftstörningarna som varit brännarens fel är nog dom två gångerna jag varit tvungen att byta elspiral......dom pengar som är lagt ut på reservdelar/uppgradering under dessa år är under 5000kr, den nya digitala styrboxen, två elspiraler, ett roster, pelletsslang, vattensäkring

Har svårt att se att en super duper brännare blir billigare i inköp än vad man lagt ut på reservdelar, det är bara att vänta och se vad som pressenteras
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: KMP UNO

Inlägg av CandyMan »

Va är detta för super duper brännare? Fabrikat? Nyfiken...
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: KMP UNO

Inlägg av Stroker »

Tja.. de va ja som startade de hela och jag ber så väldigt mycket om ursäkt

Superduper brännare för mig är en brännare som sköter sig själv - tar lite pellets - aldrig strular eller helt enkelt är precis som förr när jag eldade med olja. Min referens är mina 20 tidigare år med olja och nu är jag där--... sen skiter jag högaktningsfullt i co - o2 o allt annat krimskrams o tekniksnack. :D

Sen kan jag bara säga.. en ännu bättre variant oljebrännare - som eldas med pellets - får se dagens ljus i sommar..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: KMP UNO

Inlägg av CandyMan »

Blev ju inte mindre nyfiken av ditt svar.... :mrgreen::mrgreen:
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Skriv svar