KMP UNO

Bumba
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 19:10

KMP UNO

Inlägg av Bumba »

Hej!

Jag har följande:
Pelletspanna KMP UNO, tillverkningsår 2006, effekt EL 9kW, effekt pellets 20kW.
Pelletsbrännare KMP, tillverkningsår 2006, max effekt 20kW.
(Jag har ingen aning om det är PX20/21/22??)
Bild
Dock har jag en silvrig kåpa där det inte står någon beteckning.

Jag har följande problem:
Den har gått till och från. Gått ett dygn och sen stannat. Jag har fått starta om den manuellt sen har den gått i 3h. Jag har fått starta om den manuellt sen har den gått i 5h. Jag har fått starta om den manuellt sen har den gått i 20min.
Alltså är gångtiden inte frekvent. Pannan är helt ren och sotad. Matarskruven funkar, skorstenen är ordentligt sotad för en vecka sedan.
Jag har även problem med att det ryker ut genom fästplattan mellan brännaren och pannan. Samt rök kommer ut ur det rostfria matarröret.

Igår så sotade jag pannan och brännaren, startade den, matarröret blev väldigt varmt och tillslut gick det inte hålla i röret, jag såg att det kom en liten gnista ut med röken från matarröret, då stängde jag av den direkt och låter den nu gå på el.
Idag när jag bara skulle göra ett test med att starta den så klickar det annorlunda i den och alla tre lampor tänds och blinkar knepigt, och sen händer inget mer.
Tips på något som kan lösa mina problem?

Om inte, så undrar jag om det går att sätta dit en helt ny brännare. En PX22 i min UNO KMP panna från 2006?

Mycket tacksam för snabba svar!

Med vänlig hälsning
Bumba!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: KMP UNO

Inlägg av nyman »

KMP PX21 och PX22 är snart den enda brännare jag inte vågat testa i min panna. :)
PX22 har ju samma brännarrörskonstruktion så köpa en sådan verkar bortkastade pengar.
KMP UNO verkar i grunden vara en mycket bra panna och man kan sätta dit andra typer av framåtbrinnande brännare.
Stroker på forumet gjorde en konvertering av UNO pannan och fick dessutom bra betalt för den gamla P21 brännare som satt i.

viewtopic.php?f=15&t=12804
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP UNO

Inlägg av Stegatorparn »

När du sotade pannan, tog du ut turbulatorerna och viskade tuberna samt sotade rökröret mellan pannan och skorstenen?
Symptomen tyder på igensatta kanaler någonstans.

Här finns en manual http://www.pelletsbilen.se/images/stori ... inguno.pdf
Senast redigerad av Stegatorparn den sön 18 jan, 2015 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: KMP UNO

Inlägg av ronald »

Det låter ju som det är nåt i vägen i rökkanalen ändå ( nåt spjäll som är stängt eller ? Sen finns det många fina brännare på marknaden ...halvnya biobjörnen o storebror ",till den ..den nyman själv har .. :) px22 e nog inte så dum digital e den ju ..Men det är många som vill kräkas på px arna ..Min har jag bytt 4 tändelent på endast sen 2004 ..Men som sagt det finns många andra som passar finfint i din finfina panna.. Tror inte det är någ fel på din nuvarande brännare ..går fläkten som den skall ?följ en förbränningscykel o återkom :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: KMP UNO

Inlägg av Taxen »

Ja.det är en del som kräks på gulingarna.Min är 14 år och går som en klocka.Sotar ur en gång i veckan och in med en näve pellets och sen på med knappen,så går den en vecka till.Har bytt ca 4 element,ett inre brännarrör och ny processor.Annars är allt original som fläkt,fotocell och kort.
Det är nog mest handhavandefel eller att pannan är svår.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: KMP UNO

Inlägg av Erik_73 »

Tycker det tyder på att draget inte är som det ska vara när det ryker in och fallröret blir varmt....kolla så inget hindrar röken på sin färd från brännaren och hela vägen ut genom skorsten!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: KMP UNO

Inlägg av Stroker »

Jag har dåligt drag i pannan och tror konstruktionen gör detta Min gamla panna hade drag så det räckte med samma skorsten och samma rör i stort sett. Man kan med andra ord inte köra så hög fläkt helt enkelt men sen jag bytte till B16 GL har den inte stanna en enda gång. Sotar ur den efter en pall eller mer ibland och har aldrig tagit ur spiralerna då de rensar tuben som de ska via tryckluften.

Sen konverteringen till varmluftständningen med start på under en minut och bättre luftflöde inne i brännaren funkar den nu helt perfekt och har kört modulerande drift hela vintern. Sparar cirka 30 procent pellets sedan tidigare med PX 20 skitbrännaren och slipper bry mig om pannan längre.. Funkar ungefär nu som förr på oljetiden.:) Om jag haft plats för bulk hade det varit likvärdigt ur driftssynpunkt i stort sett. Nu kör jag midiförråd och kan egentligen inte klaga.

Jag köpte ursprungligen en Bionordic mycket av en anledning och det har visat sig stämma nämligen att det mycket sällan händer något på den tråden.. dvs ingen har bekymmer..:)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Bumba
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 19:10

Re: KMP UNO

Inlägg av Bumba »

Stegatorparn skrev:När du sotade pannan, tog du ut turbulatorerna och viskade tuberna samt sotade rökröret mellan pannan och skorstenen?
Symptomen tyder på igensatta kanaler någonstans.

Här finns en manual http://www.pelletsbilen.se/images/stori ... inguno.pdf
Jag har sotat hela brännaren och spiralerna. Men "turbulatorerna" vet jag inte vad det är för något? :S
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: KMP UNO

Inlägg av Stroker »

Spiralerna skapar turbulens därav namnet turbulatorer.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Bumba
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 19:10

Re: KMP UNO

Inlägg av Bumba »

Tack!
Hittade detta också nu i manualen.

Men så här är det.
Jag har "slagit" och vippat ordentligt på turbulatorerna/spiralerna, så där ifrån kommer ingen mer sot.
Jag har via andra hört att turbulatorerna/spiralerna kan ställa till med problem och ett tips för att få bättre luftflöde i pannan är att kapa turbulatorerna/spiralerna ca. 10cm. Är detta värt att prova?

Sen tillbaka till min fråga. Går det att sätta in en PX22 i min panna? Och om, skulle detta göra min panna sämre på något vis?
Om ni ändå tycker att detta är en dum ide, finns det någon annan brännare som passar min panna som är väl beprövad och pålitlig? Som ni kan rekomendera, en "RollsRoyce" :)

Tacksam för snabba svar då jag ska kontakta min hyresvärd idag!

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: KMP UNO

Inlägg av lange02 »

PX22 dras väl med samma problem som PX21, att det inte går att dra ned brännareffekten särskilt långt.
Finns inte så många moderna brännare att välja på. Du har ju redan "facit i handen" att Stroker lyckats mycket bra med sin Bionordic. Efterföljaren till bionordicbrännaren heter BioBjörn. Samma brännare men lite annan styrning.
http://energibiten.net/pelletsbrannare/
vet inte om du avser att skaffa en ny eller begagnad brännare.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Bumba
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 19:10

Re: KMP UNO

Inlägg av Bumba »

Jag kommer behöva ha kvar min UNO Panna men brännaren ska antingen renoveras eller ersättas med en ny, inte begagnad. Och det ska vara så bekymmersfritt som möjligt.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: KMP UNO

Inlägg av ronald »

Facit på ny brännare har du check! :lol:
Din gamla trotjänare har troligt löst ut på överhettningsskyddet nu ..när Aska kask eller tomten" fortfarande täpper till i rökkanalen ..som det är nu så går det ju inte med nån brännare när det troligt är stop nånstans ..Kolla med tändsticka o kolla draget i röklucka o brännaröret..lågan skall ju dra innåt då :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Bumba
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 19:10

Re: KMP UNO

Inlägg av Bumba »

Jag var nu nere och gjorde ett test med pannan.
Jag tog bort slangen mellan fallröret och matarskruven. Höll sen en brinnande tändsticka vid fallröret och lågan drogs ner mot brännaren så starkt att det släckte tändstickan. Borde räcka?

Satte igång brännaren, efter att den tänts väntade jag 2 min, tog sen snabbt bort slangen mellan fallröret och matarskruven och gjorde ett likadant test med en brinnande tändsticka. Inget drag alls.
Hur kommer det sig att draget försvinner när pannan är igång och brinner? :S
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: KMP UNO

Inlägg av Jakob »

Detta låter ju skumt! Brännaren borde ha väldigt lite med draget att göra tycker jag.....
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar