Det började för ett par veckor sedan då jag rengjorde filtret till kompressorn. Kompressorn lät konstigt efter det när den kördes. Trodde jag hade monterat ihop allt fel. Den har låtit lite konstigt nu när den gått men jag har inte haft tid att fixa det utan jag har bara kört på, det har ju fungerat har jag tänkt.
Idag när jag skulle ner till pannrummet ser jag att det hänger en luft slang ner från brännaren

Tänkte att jag får undersöka det här. Så då kommer jag på att jag kan köra kompressorn utan att ha den inkopplad till brännaren. När jag gör det så låter den helt normalt och börjar inte skorra efter några sekunder som den gör inkopplad. Trycket från slangen med luft är inte det minsta hårt för övrigt, men det kanske det inte ska vara?
Testar i alla fall att koppla in den gula slangen i kopplingen den ska sitta och kör igång brännaren. Då står den bara och pumpar och det kommer inget tryck ut inne i brännaren. Men det kanske fungerar så att den bygger upp ett tryck och det är bara i slutfasen den släpper på allt tryck som är uppbyggt och då rengör brännaren?
Förstår dock inte varför kompressorn börjar "skorra", känns nästan som om den bygger upp ett för stort tryck eller något sådant. Därav kopplingen lossnade idag och att den skorrar? Det är bara vilda gissningar från mig.
Så jädrans less på mig själv att jag skulle börja pilla på kompressorn i första läget! Jag har för övrigt dragit in/ur slangen från kopplingarna för att se att den sitter rätt.
Kolla på sidan 10.
http://ulma.se/pdf/Manual%20ULMA2000TCA%20SWE2013.pdf