Får inte fram värmen till slangarna

skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

stegatorparn skrev:Ok, att korskoppla före grenen till handdukstorken. Jag bedömde att det inte fanns plats över kulventilerna, men flyttar man ner dom blir det bra.
Tänkte inte på att det var lite med utrymme, när hantverkaren var här och tittade på det.
Men om man korsar rören nertill, bör kulventilerna flyttas ner ? eller spelar det ingen roll?
(antar att de bör flyttas ned)
stegatorparn skrev:Möjligen kan du sätta en Ballofix i tilloppet, men det går lika bra att stänga vredet på handdukstorkens ventil. Ballofix i både tillopp och retur skapar en innesluten volym som expanderar vid uppvärmning. Trycket i inneslutningen stiger okontrollerat och kan skapa läckage eller skador på rören.
Risken för självcirkulation är väldigt liten när torken är underkopplad.
Så du bedömer det som en liten risk att man skulle värma upp mer än handdukstorken när man går på el.
I somras använde jag ventilen som du tipsade om,
men om nu allt fungerar så är tanken att jag skall montera dit . "Danfoss Living connect" system , så den möjligheten försvinner.
Fördelaren med strypning skall sitta på tilloppet! Där är han helt fel ute. Bullshit.
Just vad jag trodde, ville bara ha det bekräftat.
Acktanken är märkt 1,5 bars arbetstryck och det styr systemets maxtryck.
En säkerhetsventil med öppningstryck 1,5 bar måste monteras. Vad grundar han sitt antagande på?
Självklart har vi tänkt att byta den , "men han menade att tanken klarar bra mycket mer än märkningen"

Nu får vi hjälp med detta på någon vecka så får vi se, hur det blir med"never ending story"
är väl lite orolig att den kommer att fortsätta.. :?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av Stegatorparn »

Det är lämpligt att flytta ner ballofixerna så att korskopplingen ligger ovanför.
Skulle en skarv börja läcka stänger man enkelt av allt med ventilerna.

Acktankar mm, som är märkta med ett max arbetstryck 1,5 bar, är provtryckta med 1,3 x 1,5 bar = 2,0 bar före leverans från fabrik. Det är en säkerhetsmarginal man inte får utnyttja i drift.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Ja då har det gått ganska många veckor, samt vart på och blivit lovad av montören
att han skulle komma en viss dag men icke.

Dags att ringa den 6:e firman, där de sa direkt att de hade fullt, men tog mitt nummer om det blev en lucka.......

Då börjar mina tankar att gå till om man kanske skall bli tvungen att fixa detta själv.

Om man tittar på flytten av garagets cirkulations pump, vad innebär det i arbete,
(svårighetsgrad, inget är svårt när man kan det :lol: , men då man inte pysslat med sådant tidigare.)

finns det några bättre gds sidor att läsa in sig på, mina erfarenheter är ganska begränsade.

förstår att jag måste släppa trycket, är det dumt att åtgärda en sak i taget eller bör man fixa allt på en gång
istället för att släppa tryck flera ggr.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ingen bra idé att göra flera nertappningar och fyllningar. Då syresätts vattnet flera gånger.
Bättre att göra allt på en gång.

Garagepumpen har absolut lägsta prioritet då hela slingan ligger lågt till och förmodligen har ett övertryck hela tiden. Jag skulle låtit den vara om det fungerar.

Skall du göra det själv så vänta tills det blir varmare väder om du inte har en alternativ uppvärmning, för det tar några timmar att fixa allt. Man kan ju ge sig sjutton på att det fattas någon liten del när man håller på och som måste inhandlas. :o
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Stegatorparn skrev:Skall du göra det själv så vänta tills det blir varmare väder om du inte har en alternativ uppvärmning, för det tar några timmar att fixa allt. Man kan ju ge sig sjutton på att det fattas någon liten del när man håller på och som måste inhandlas. :o
Låter som en bra plan, återstår att se vad som kommer först värmen eller vvs-montören :lol:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Då var det bara att konstatera att det var varken värmen eller någon VVS-are som kom först.
(hann ringa till ytterligare en firma de 7:de)

Nej det var vår snickare som var förbi i ett annat ärende, och jag pratade om mina problem med att finna någon som kunde hjälpa mig, varpå han tittade på det hela, varpå han sa det kan nog jag klara.
Lite drygt två veckor senare var det klart, (och då hade jag skutit på det ca 1 vecka).

Men nu ser det ut på detta vis:
före

Bild

Efter: (dessvärre så hamnade bilden på sniskan)
Bild
avstängningsventilerna flyttades ner
omkoppling
samt att termostatventilsatser monterades på.

När vi sedan släppte satte igång cirkulationspumpen i källaren efter det var klart så kom värmen fram i slangarna på en gång. :D

Men ett problem återstår här ,då vi monterade dit separata justeringsmöjligheter för kretsarna, upptäckte jag sedan att cirkulationspumpen måste kopplas mot ett pumprelä för att inte bli överhettad.
och i min lilla kopplingsbox så finns inte detta pumprelä (finns bara i LK.S stora box)
Återstår det då bara för mig att montera dit en pump som är automatisk varvtals reglerad.
eller kan jag lösa det på annat vis

Länk till LK.s information för denna ventilsats:
http://www.lksystems.se/globalassets/in ... ni-no3.pdf
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju bra att du fick ordning på det till slut. :D
Då blir det tillräckligt varmt i alla fall.

Beträffande pump- och ventilstyrning, så har du ju 3 ventiler som ska styras förutom pumpen.
Dels ventilen på Minishunten dels två stycken slingventiler.
Det innebär att du behöver minst 2 kanaler att styra med. En för varje rum.

Om du låter givaren i det rum som ska vara varmast styra ventilen på Minishunten via mottagarboxen, kan slingans ventil för det rummet vara helt öppen.
Det andra rummets givare styr sin slingventil med en egen ny mottagarbox.
I det här fallet behövs inget pumprelä, då en slinga alltid är öppen.

Alternativt byter du till stora boxen och kopplar in 3 ställdon där varje rumsgivare styr sin slingventil samt att det varmaste rummet även styr Minishuntens ventil. Då kan du även styra pumpen eftersom flödet kan strypas till noll.

Att byta pump till en tryckreglerande kostar nog ungefär lika mycket som den stora mottagarboxen.

Har inte riktig koll på vad du kompletterat med eller hur du tänkt men det här är min uppfattning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Det där var ett smart tips. det tackar jag för har åtgärdar det

Nu så verkar det som det äntligen fungerar :D

Men däremot så vart inget åtgärdat i källaren av det som har diskuterats tidigare så att

flytta cirkulations pumparna till tillopp
byta säkerhets ventilen
fylla på luft samt kontrollera skicket på expansion kärlet

Är fortfarande ojort,

då det nu verkar fungera så funderar jag på att strunta i att flytta cirkulationspumpen - tänker jag rätt här

medans expansions kärlet skulle jag fylla på luft när systemtrycket var släppt, men det kom en ganska kraftig "vattendimma" när jag skulle fylla på luft. - Slutsatsen är väl att bälgen är trasig

Går bälgen att byta, eller är det bara att köpa nytt kärl?

Nu antar jag att det inte går att byta bälg så min plan nu är att byta den och säkerhetsventil till sommaren
köper jag likadana delar så borde det inte vara helt omöjligt att klara det även för en gröngöling :alien:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av Stegatorparn »

Fungerar cirkulationen behöver du inte flytta pumpen.
Du får hålla koll på systemtrycket så att det ligger stabilt på 0,8 - 1,0 bar, så ska det inte vara några problem.

"Vattendimma" låter som det var tryck i kärlet och att det kom både luft och vatten.
Kan tänka mig att det var lite kondens i blåsan. Var blåsan trasig skulle det bara komma vatten.
Blåsan går inte att byta utan man byter hela kärlet.
Kan vara smart att sätta en avstängningsventil i röret mellan det röda samlingsröret och expansionskärlet.
Då går det lätt att kontrollera/byta expansionskärl utan att behöva tappa ner systemet.

Du har säkert inga problem med att byta delar själv.
Tänk dock på att använda lin och en tätningspasta, ej gängtejp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Minishuntens cirkulationspumpen har börjat att låta mer som en sten kross.

till sist så stängde jag av den.

Är det ett tecken på att pumpen har gett/ är på väg att ge upp?

Och att det bara är att byta?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av Stegatorparn »

Den kan väl inte redan gett upp.
Jag misstänker att det är luft i systemet som samlats i pumpen.
Kolla systemtrycket och lufta.
Minishunten är ju en högpunkt där luft först samlas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Stegatorparn skrev:Jag misstänker att det är luft i systemet som samlats i pumpen.
Helt rätt gissat, efter att jag luftat den samt öppnat den ventil som jag har manuell justering på så vart den mycket tystare. :D
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Efter Många turer så börjar jag äntligen få till en lösning för styrningen av golvvärmen.

Styr nu värmen på retur slangen för att få acceptabel temperatur, vilket verkar fungera .

Nästa projekt för detta var att styra värmen på handdukstorken, med en danfoss link termostat

Vi har nämligen en lite lägre temperatur på golvet för att handdukstorken sedan skall reglera temperaturen i rummet.

Där är nu mitt problem, på torken sitter ett MMA-koppel
(märkt med MMA / VBB)

har sedan köpt en adapter 30 till 28
och på termostaten använder jag adapter längst till höger i länken

Men trots att jag ser till att termostaten stänger fullt så når den inte käglan på adaptern, utan värmen fortsätter att vara på för fullt.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag kan se ska bara metalladatern 014G0255 användas.
Den sista i plast är avsedd för Danfossventiler.
Skruva adaptern på MMA-ventilen och sedan Danfoss-termostaten på adaptern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Får inte fram värmen till slangarna

Inlägg av skalman65 »

Efter lite bänglande så fick jag det till sist att fungera.


Plast ringen tog jag och borrade upp samt kapade ner den lite, därefter så fungerade det. :cheers:

Att skruva termostaten direkt på metall adaptern lyckades jag inte med, Danfoss link termostaterna saknar "monteringsmutter"

Ser ut så här på baksidan, utan plast ring.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar