Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av Kalmarkille »

Eftersom rökröret ut från pelletspannan ständigt är rejält varmt, och den värmen stannar främst i pannrummet o möjligen angränsande rum, funderar jag på om man kan ta tillvara på värmen o leda ut den genom väggen till ett annat rum?

Skulle det fungera genom att ex. "vira" vattenfyllda kopparrör runt, och sedan dra igenom till nästa rum som ett slags element?
Man skulle förstås kunna dra ett kopparrör rakt igenom rökröret, men det känns som för mycket jobb.

Några vilda idéer? : )
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av stereotypen »

Jag som håller på med ventilation har gjort följande:

Tagit i T-rör i den dimension som är större än rökröret, i mitt fall 160, med ett avstick på storlek 100.
Klippte upp långsidan mittemot avsticket och "krängde" på T-röret runt rökröret och låter den ligga mot pannan. Kopplade sedan kanal på avsticket på 100 mm och bort i källaren.
Rökgasspjäll monterat mot pannrummet. Vanlig kanalfläkt storlek 100 och avslutar med 2 st ventiler, 1 ventil i tvättstugan och 1 ventil i förrådet.

Rökgas-spjäll är ett måste om man skall få godkänt för brandskyddskontrolllen, om du går igenom väggen mot pannrummet.

Kan lägga upp bilder vid intresse.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av Kalmarkille »

Jatack för bilder på det bygget.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av d_anders »

Det du planerar att göra kommer förstås att sänka rökgastemperaturen vilket beroende på förutsättningar kan vara helt ok. Har du funderat på att modifiera pannan istället så att rökgastempen inte blir onödigt hög?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag tror inte rökgaserna kommer svalna så markant om man fäster något runt rökröret. De passerar förbi ganska snabbt och lär väl knappast påverkas märkbart, tror jag.
Det är värmen från själva röret jag skulle vilja ta vara på med någon vettig lösning. Röret är ju hyfsat varmt konstant.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av d_anders »

Värmeenergin i själva röret är inte speciellt hög. Det går åt ca 500J att värma 1kg järn en grad. Om man räknar med att röret väger 20kg och värms 100 grader så innebär det 1MJ lagrad energi. 1MJ är ca 0,3kWh.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av Kalmarkille »

Den biten av rör - mellan pelletspannan och själva skorstenen - är bara ca 30-40 cm, så det är nog snarare 3 kg järn där.
Men jag hängde en termometer några decimeter under taket, och det är närmare 30 grader runt den rörbiten, så rimligen borde det gå att få ut högre värme från ett ständigt varmt rör till ett angränsande rum med ca 21 grader.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av Eldvin »

Om du sänker rökgastempen för mycket så tappar du även draget i pannan.Kan få både kondens och tjärutfällningar i skorsten.Hade du däremot haft en gammal ctc elcombi eller en total så hade du kunnat tatt bort rökröret och ersatt det med ett tubpaket som du kopplar på exempelvis returen på elementen eller ett rundpumpningsystem i skälva pannan.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av Kalmarkille »

En sen uppdatering i hur jag hanterat det hela.

Jag köpte en enkel liten badrumsfläkt på Jula för knappa 200 SEK, som jag monterade i ventilationsgluggen mellan pannrummet och toalettutrymmet. För att undvika att ev. partiklar o liknande, monterade jag även dit ett fläktfilter.

Fungerar prima och innebär ett numer alltid varmt o skönt badrum. Ingen märkbar värmesänkning i pannrummet, då det förmodligen är en ganska liten mängd varmluft som flyttas.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ta tillvara värmen från rökröret, hur?

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Jag tror inte det är värmen från rökgaserna som i första hand värmer rökröret - utan den värme som leds genom stålet från pannkroppen...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar