sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Hej. Har en strömsnäspannan som jag funderar på att bygga om till pellets istället för ved. Vad krävs?keramiken e rätt dålig. Har hört med olika firmor och en har sagt att jag skall slänga ur keramiken och sätta en brännare med brännarsskål nere i askluckan. Och en firma sa att det inte funkar för att man måste ha bra keramik i och att det är bakvänd förbränning som gäller. .
är det bara att köpa ny keramik för närmare 10000 eller kan jag göra som första föreslog. Är svetsare och tillgång till cnclaser om det behövs specialtillverkas saker för att få det att funka.
Mvh
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av Roli »

Nu vet jag inte hur din panna ser ut invändigt, styr t.ex keramiken rökens väg genom pannan?
Om inte, så behövs normalt ingen keramik för att köra med pelletsbrännare. Det går ju åt mer bränsle för att först värma upp keramiken.

Har du någon bild/sprängskiss/hänvisning på hur din panna ser ut invändigt så kommer du att få bättre svar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Ok. Fixar bild så fort jag kommer hem.det är ett hål i mitten av keramiken som det blir en låga igenom ner i asklådan. Men bilder kommer
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: Sv: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Bild
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: Sv: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Bild
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Lågan brinner ner i asklådan och röken går framåt för att sedan gå igenom alla kanaler och upp bakom pannan i liknande kanaler. Går det att använda samma väg för rökgaserna med en pelletsbrännare som den gör nu. Annars om man bara eldar med spjället öppet i vedutrymmet så känns det som om värmen bara förvinner utan effekt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5023
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av Stegatorparn »

Beror på vilken brännare du väljer.

Med en framåtbrinnande brännare som Viking B16 eller Biobjörn i övre luckan behöver du bara ta bort den virvelbildande stålklumpen i mitten.

Väljer du en uppåtbrinnande som Ecotec eller Bequem, så ska keramikplanet, virvelbildaren och asksamlaren bort.

Har du brännaren i övre luckan är det enkelt att elda ved ibland.

Självklart skall förbigångsspjället vara stängt för bästa verkningsgrad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Det lät bra med det första alternativet. Skall kolla begangnat först och se så att man inte kastar pengar i sjön
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Pannan ligger på 40kW. Men klarar jag mig på en mindre brännare typ 20kW? Tänkte ta bort en acctank så jag bara har 500liter kvar .har ett hus på ca 110kvm plus källare från 1942 och nya fönster om det har ngn betydelse.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av Eldvin »

Låt keramiken va kvar!Framåt brinnande brännare är att föredra.Om draget blir för dåligt eller om du ställer på effekten för högt så ryker det bakåt.En liten knepig ekvation ibland va jag sett.Gör en täcklucka och skruva fast där fläkten sitter.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5023
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av Stegatorparn »

Pannan är egentligen för stor för ditt hus.
En 15-20 kW brännare räcker för huset, men rökgastemperaturen kan bli för låg med din stora panna.
Vad har du för skorsten? Är den försedd med insatsrör?
Hur ser konvektionskanalerna ut bakom eldstaden där värmen överförs till pannvattnet?
Är det flera kanaler, kan man plugga någon om det blir problem.
Känns lite onödigt att satsa på en 30 kW´s brännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Kanalerna är säkert en tio st. Kommer inte ihåg men lätt att plugga om det skulle behövas. Jo jag vet att det är en panna i överkant. Kan det hjälpa att plugga om det blir för låga temperaturer bara? Skorstenen är bara tegel utan insatsrör. Tack för alla svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5023
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av Stegatorparn »

Kanaler går att plugga, bara lägga en plåt över.
Finns det uttagbara turbulatorer i kanalerna?
Lite foton är alltid intressanta på en sådan udda panna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av emil82 »

Skall ta kort i kväll. Är det viking som gäller om man skall ha ngt bra och billiga delar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5023
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: sätta i pellets i en strömsnäspanna/künzel

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, Viking B16 helst GL med tryckluftsuraskning. Inte att förväxla med Värmebaronens Viking Bio.
http://www.blocket.se/dalarna/Pelletsbr ... ?ca=20&w=3
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar