Installation av nymo 150

Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Frågan är nu hur jag ska koppla den? Bild Någon som kan vara mig behjälplig? Trevligt när man får instruktionerna på kinesiska. :D Vilken kabel ska till in och vilken ska till ut? NTC är tempgivaren.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det ingen etikett på lådans ovansida?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av d_anders »

Du har tyvärr inte exakt samma som jag har. Om du öppnar lådan och tittar så gissar jag att du hittar en kretskortstrafo 220v -> 12v eller liknande. In till den ska du i så fall ha fas och nolla.

Jag _gissar_ att fas och nolla ska in på IN-terminalerna och att OUT-terminalerna kommer att vara kortslutna eller inte beroende på temperatur.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Man kan inte utesluta att out-utgången ger en styrd fas och nolla.
För att vara säker ska du ohm-mäta varje terminal på out med in terminalerna.
Blir det direkt kontakt på någon mätning ger utgången 230 volt.
Kolla färglagt schema längre ner på den här sidan.
http://www.china-happybuy.com/p-18404069521.html
Fas ansluts till röd och nolla till svart.

Nästa steg är att ansluta givare och 230 volt matning och justera önskad temperatur över rumstemperatur så reläet drar. Mät sedan om det ligger spänning över out-terminalen.
Finns det ingen spänning, så ohm-mät mellan out-terminalerna. Skall vara kortslutning om utgången är potentialfri.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Jag får igång termostaten men den bryter inte vid inställd temp. Där ligger spänning på utgången hela tiden. Borde inte den brytas när den kommer upp i temp?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Är den inställd för värme eller kyla?
Vad kom du fram till vid kontrollmätningen? Spänning på utgången eller potentialfri reläfunktion?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Var kan jag se om den är inställd på värme eller kyla? Den har spänning på utgången hela tiden. Det är kortslutning mellan in och out.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Hur är den ansluten nu? På ditt schema finns en liten ring vid en terminal på vardera in och utgång.
Inkommande fas o nolla?
Är något anslutet till utgången?
Är givaren ansluten med rätt polaritet?

Har kollat en gång till och regulatorn är bara för värme.
Blandade ihop med en annan modell jag såg.
Senast redigerad av Stegatorparn den lör 22 nov, 2014 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av d_anders »

Slår reläet inte ens ifrån om du ställer in en annan temperatur?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Jag har kopplat brun kabel från brännaren på out. Den ska enligt schema ligga efter termostat men jag fattar inte hur denna termostat ska fungera när det ligger samma spänning över in och out hela tiden vare sig den är uppe i temp eller inte. Spänningen till brun måste ju strypas för att brännaren ska stängas av när pannan är uppe i temp. Men det kan den ju inte göra på denna termostaten. Eller tänker jag helt tokigt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du lägga upp en bild på anslutningsplintarna så vi kan se hur du anslutit kablarna.
Har du genomfört mätningarna jag föreslog?
Troligen har reläet bara en slutande kontakt och hamnar fasen på fel plint, ligger den till hela tiden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Bild Jag har testat med brun både på 1 och 4 (Se bild). På 1 startade inte brännaren men det gjorde den när jag satte den på 4 men den stannade inte då heller när den kom upp i temp. Nollan var då på 1 och fas på 3. Fasen kan väl bara vara på 3 eller 4? :?: :bom:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Stegatorparn »

Fasen från överhettningsskyddet kopplas till 3 och även svart ledare från brännaren.
Nollan från pannan (blå ledare) kopplas till 4 och även blå ledare från brännaren.
Brun ledare från brännaren ansluts till 2.

Hör av dig hur det går.
Eftersom du inte redovisar mätningarna kan, jag inte förutspå vilken plint reläet ligger på.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Taxen »

Testade att lära mig kinesiska :roll:
Skrev "termostat" i sökrutan och fick fram dina tecken under NTC.
http://www.chine-culture.com/sv/kinesis ... php#result

Du kan prova själv med att få fram vad IN och Ut står för på kinesiska.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ricksen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 31 jan, 2014 23:05

Re: Installation av nymo 150

Inlägg av Ricksen »

Så som du beskriver har jag testat. Då stannar den inte. Det är inte kortslutning på out. Bara mellan stift 2 och 3. Jag skiter snart i detta och skaffar en analog som jag hittat på Conrad.
Skriv svar