Uposun
Uposun
Nå'n mer än jag som har uponor solfångare?Sedan mer än två år har jag uposun solfångare.Kollade trycket idag,och ser att det sjunkigt en del.Det tyder på ett smygläckage.Så jag gick upp på taket och kollade solfångarna,och ser vita prickar i dem,och en tunn ljus beläggning på insidan av täckglasen (plast),vilker måste vara glykolvatten som pyst ut.Uponor som vann en solfångartävling med buller och bång,tvärslutade efter ett tag med tillverkningen.Nu misstänker jag att orsaken kan vara problem med läckande solfångare.Jag ska nu pumpa in mera glykolvatten i systemet till rätt tryck,och blanda in kylarcement för bilar i blandningen,som jag hoppas ska laga läckaget.Synpunkter mottages tacksamt. 

UPOSun
Jag hade också problem med mina UpoSun-paneler i sommras efter två års användning. Även mina läckte, tre av fyra på samma ställe, nämligen i mitten upptill. Enklaste sättet att öppna dem var att borra bort ett par nitar och lätta på plexiglaset.
Orsaken till läckaget var att det har betydelse vilken ände som är mot nock, vilket inte Uponor tänkt på och alltså inte tagit med i installationsanvisningarna. Fel ände upp medför att innanmätet hänger, vilket gör att sprickor uppkommer tids nog.
Uponor skickade nya paneler till mig utan knorr. Nu är det bara att pinna upp på taket igen och mecka dit dem. Det får bli vårens projekt.
/Staffan
Orsaken till läckaget var att det har betydelse vilken ände som är mot nock, vilket inte Uponor tänkt på och alltså inte tagit med i installationsanvisningarna. Fel ände upp medför att innanmätet hänger, vilket gör att sprickor uppkommer tids nog.
Uponor skickade nya paneler till mig utan knorr. Nu är det bara att pinna upp på taket igen och mecka dit dem. Det får bli vårens projekt.
/Staffan