Oförbränd pellets

nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av nyman »

Tycker också 130 grader låter som en lagom röktemperatur. Fläkten motsvarar en viss effekt hos brännaren och ska inte ändras när man hittat rätt effektläge. Finjustering kan bara göras med pelletsmatningen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av frosten »

Ok, så nu imorgon ökar jag matningen tills det börjar komma svart rök och sedan sänker jag matningen tills det knappt syns rök?

Så det kan innebära att jag landar på mer kw i slutändan, beroende på hur röken ser ut? Jag vill försöka hålla mig till 11kW, är väl uppe på 11,9 nu.

Fläkten står på 14.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Erik_73 »

tycker du effekten blir för hög så ändrar du läge på fläkten så den går lite saktare och sen finjusterar du pelletsmatningen till den fläkthastigheten
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Olle45 »

Info angående Tigex 25 och pellets som bränsle !!
Max data som Tigex 25 klarar !!

Skorstens area 169 cm² skorstens höjd 6 meter inmatad effekt 25 kWh
Är teräng förhållande så att byig vind ofta uppstår kan Tigex 25 bli i minsta laget
för att reglera ryckigt drag !!

För pellets gäller 10 Pascal + så litet påslag som möjligt dragbegränsaren behöver + Pascal
för att öppna luckan !!

Tigex 25 har ca 3 + Pascal dvs inställd lucka 10 Pascal + 3 Pascal = 13 Pascal vid fullt öppen lucka!!

Lätt att se om en dragbegränsaren är i minsta laget
1/ den står ofta i fullt öppet läge, i helöppet läge ökar draget okontrollerat !!
2/ fladdrar väldigt mycket, detta ger ryckigt drag, och påverkar förbränningen negativt!!
Senast redigerad av Olle45 den fre 31 okt, 2014 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av frosten »

Nu står den på:

Off: 19,5
Fläkt: 16

Sänkt och höjt men nu syns knappt rök så det borde väl vara välinställd. Ska låta den gå någon dag och se om sotet blir gråare.

Olle: Jag upplever inte att den fladdar, den öppnar ibland. Men när den öppnar så står den gärna uppe ett tag. Nu idag blåser det väldigt lite dock, så då har jag inte märkt att den har öppnat.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Erik_73 »

Har du rengjort pannan nu innan sista inställningen? om inte rengör imorgon och låt den gå nått dygn samt kolla om kondens i skorsten
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av frosten »

Erik, nope rengjorde igår. Men jo jag ska rengöra den igen imorgon.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Olle45 »

Info...
Ok, att du inte upplever att Tigex 25 fladdrar så är kanske trimvikten är ställd för att begränsa draget på ett högre Pascal,

Dragbegränsaren får det arbetsammare när det blir kallare ut och mer värme behövs = ökat skorstens drag..

Men min erfarenhet säger något annat !! Då denna är av en lätt driven typ av dragbegränsare
ligger Tigex 25 nära att fladdra vid byig vind, men att denna slår i taket dvs ställer sig längre tider helt öppen...
Eftersom den är liten så ökar draget mer än önskat och oförbränd pellets kan sugas ut...

Vet också att många säger att det finns inga problem med Tigex 25 för det är bara att ställa in trimvikten
så att luckan inte öppnar så tidigt... det ger ökade förluster och kortar livslängden på dyra delar som berörs
av höga temperaturer...

Ps: Tigex 25 är mer lämplig när det gäller olja som bränsle...
Tillverkar rökgasutrustning
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av frosten »

Olle, det stämmer nog, det är en fd oljepanna. Jag tror att tigex'en är bättre än ingen alls, men kommer nog försöka byta den på sikt.

Sotade pannan tidigare idag, ska kolla om några dagar hur askan ser ut. Visst ska askan vara grå om pannan är bra inställd, ungefär som urbrunnen björkved?

Den kör renblåsning efter varje körning, är det tänkt så? Och testblåsning (Tror jag det heter) innan den startar.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Erik_73 »

mörkgrå/grå brukar vara ok, den ska släppa ganska lätt från pannväggarna när man skrapar/borstar och ska kännas torr
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av frosten »

Fortfarande oförbränt (Ni kan ignorera spånet, det kom från matarröret). Ska jag öka fläkten? Ni kan klicka på bilderna om ni vill se det lite större.

Oförbränt pellets
Bild

Askans färg är en förbättring
Bild
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5032
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Ett fullt normalt roster. Det lilla som är kvar är rester från ureldningen. Blir alltid lite kvar som ligger och glöder.
Askans färg har mindre betydelse. Det intressanta är sotets färg på de vertikala sidoväggarna i eldstaden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Vednisse »

Jag tycker inte det ser normalt ut med så mycket skräp och igensatta hål på rostret.....Särskilt om det gäller den tid eldande man kan gissa med tanke på inläggen.

Jag har kört ca:400kg utan renblåsning eftersom jag använt kompressorn till annat, rostret hade bara lite "skit" i hörnen igår när jag kollade.

Vad det beror på kan jag inte säga på rak arm, tycker dock att din paustid är lång. 15-16 i paus brukar vara lagom vid låg effekt (11kW).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av Erik_73 »

Jag skulle definitivt inte varit nöjd med att få så där mycket rester kvar med tanke på att det var rengjort för ett par dagar sen, du skulle kunna minska ner dosertiden lite samt minska stopptiden och se vad som händer, går brännaren på underhålls eldning?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Oförbränd pellets

Inlägg av frosten »

Men jag kan inte sänka off-tiden för då höjs väl effekten?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Skriv svar