Vilken kombination med pellets?

Skriv svar
cheva
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 31 mar, 2014 15:27

Vilken kombination med pellets?

Inlägg av cheva »

Har en kåk ifrån 1951 så isolering är ju inte den bästa.. fått för mig att blir det en riktig vinter kommer det bli dyrt med pellets :/ har idag en ctc oljepanna som är ombyggd till pellets med en Nibe pb10 brännare. Kör varmvattenberedare nu på sommaren..

En bekant har sagt till mig att jag bör sätta in en acctank? men känns som man bara gör så om man har ved?

Sitter och funderar på en luft pump? är det ett bra komplement?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av Roli »

Pelletsförbrukningen minskar ju inte om du sätter in en acktank, värmebehovet är det samma. Den enda vinsten med acktank är att antal brännarstarter minskar och att du får en större varmvatten/värmebuffert när tanken är uppvärmd. I övrigt blir det nog mest förluster för dig.

Kör iofs själv mot acktank men det är för att jag också har solfångare som står för den mesta uppvärmningen under sommarhalvåret, min brännaren har driftat en timme sedan början av maj månad. Utan solfångare så hade jag inte haft eller kört mot acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av micke_932 »

Jag har ett hus från 51 också, tunna decimeter tjocka väggar och 15 cm sågspån innanför taket, och jag klarar mig på runt 6 pallar om året, så det behöver inte bli så illa, men det beror ju givetvis lite på hur stort huset är och hur varmt du vill ha det, om du gillar att ha 25 grader inomhus på vintern så lär det ju gå en del pellets, och då använder jag pellets året runt, även på sommaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av nyman »

Acktank ökar bara din pelletsförbrukning eftersom du får större värmeförluster.
Vedeldarna har sina ideer men saknar ofta kunskaper om pelletseldning.
Nibe PB10 är en bra och hållbar brännare men den saknar tyvärr egen termostat.
Är brännaren kopplad direkt till panntermostaten får du många starter och kort hysteres.
Som tur är har conrad.se en lösning på de gamla brännarnas avsaknad av egen ställbar termostat.
Tror den termostaten kostade 499:- och med den kan man ställa upp hysteresen så brännaren helt plötsligt blir fullt modern.
Har gammalt hus med mycket tunn isolering och tycker inte 11500:- om året i pelletskostnad är särskilt mycket.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av micke_932 »

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av FRS05 »

Jag personligen gillar inte att ha flera olika värmekällor utan vill bara ha ett system. Det är väl bättre att försöka optimera pelletsanläggningen din än att blanda in en luft/luft pump som kostar en del pengar. Själv kör jag pellets året runt och försöker använda så lite el som möjligt. Då kan jag ha ett abonnemangsform som är billigare.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av micke_932 »

Nackdelen med att elda med pellets på sommaren är ju att du har en löjligt låg verkningsgrad, 75% av pelletsen eller så går åt till att hålla pannan varm, ett par nävar pellets om dagen går till ren användbar värme.

men visst, det blir ju dyrare och mer komplicerat med flera uppvärmningssystem, jag håller mig till endast pellets också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av proppen »

Det enda som blir billigare än pellets på vintern är nog ved. Värmeväxlare mm kommer aldrig betala tillbaka sig om du redan har en pelletsanläggning.
Möjligen om du bara kör den på sommarhalvåret.
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av FRS05 »

micke_932 skrev:Nackdelen med att elda med pellets på sommaren är ju att du har en löjligt låg verkningsgrad, 75% av pelletsen eller så går åt till att hålla pannan varm, ett par nävar pellets om dagen går till ren användbar värme.

men visst, det blir ju dyrare och mer komplicerat med flera uppvärmningssystem, jag håller mig till endast pellets också.
Jag håller på att undersöka hur mycket dyrare det verkligen är att köra pellets på sommaren. För min del tror jag det inte blir så mycket dyrare. Med min låga förbrukning på el så betalar jag 2:- per kWh. Eller egentligen 2,05:- per kWh om vi ska vara petiga.

Fyllde i alla fall förrådet den 7 Maj och där är gott om pellets kvar. Tänkte räkna lite på det när jag fyller på förrådet igen. Det går ju lätt att se förbrukningen av el det senaste åren och räkna på det. Tror faktiskt det kommer bli billigare för mig att köra pellets på sommaren. Men det kan nog variera lite också, jag har ju ny panna som förhoppningsvis isolerar bra plus att jag ligger i det dyraste elområdet. För meddela mig när jag har undersökt klart.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av nyman »

Beror mest på hur mycket varmvatten man förbrukar om det ska löna sig elda pellets för varmvattnet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av perf »

Det var långt ifrån tomt, men man tråkar ju ut sig på att inte ha något att göra i pannrummet, så jag sotade lite och passade på att fylla upp förrådet. Fem och en halv säck blev det på 22 dagar, alltså en fjärdedels säck per dygn.

Dygnskostnad knappt en tia. Inte mycket att bråka om.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av stereotypen »

Låter väl helt OK!!
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av FRS05 »

Den här pannan finns, hur bra den är låter jag vara osagt:).

http://www.maxipannan.se/
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av danei »

proppen skrev:Det enda som blir billigare än pellets på vintern är nog ved. Värmeväxlare mm kommer aldrig betala tillbaka sig om du redan har en pelletsanläggning.
Möjligen om du bara kör den på sommarhalvåret.
Värmeväxlare har du ingen nytta av på sommaren. Det är när det blir kallt ute man har nytta av den. Men efter som det kräver ett helt nytt ventilations system håller jag med om att det är svårt att räkna hem.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Vilken kombination med pellets?

Inlägg av proppen »

Varför skulle man inte ha nytta av den på sommaren? Jag tänker på en luft-vatten -värmeväxlare för att värma vatten, inte luft :)
Nu har jag ingen värmeväxlare själv, men om jag minns fysiken rätt från skolan så minskar effektiviteten på en värmeväxlare ju kallare det är utomhus.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Skriv svar