Har ett ganska stort hus med utbyggnad med uthyrningslägenhet. Idag finns en äldre oljepanna med en krets för hela huset inklusive uthyrningsdelen.
Tanken är dock att ha två separata kretsar och det bör inte vara något större problem då rören till och från uthyrningsdelen finns i pannrummet.
Efter vissa studier här på forumet och av ett ÄFAB-test så har jag tänkt sätta in en Thermia Biomatic-panna med två shuntar.
Den lokala återförsäljaren har gett mig ett anbud på 93000 kr inkl moms. Jag tycker att det verkar mycket och ber därför om kommentarer. Dom har inte specifierat de olika delkostnaderna och anbudet ser ut precis så här:
Demontering av befintlig panna
1 st Thermia Biomatic 20+ pelletspanna
1 st 3m skruv mellan förråd och brännare
1 st veckoförråd för pellets
1 st extra shuntventil
2 st shuntautomatik
1 st expansionskärl för slutet system
El och rörarbeten till driftfärdigt skick
Igångkörning och information om handhavande
Arbetet i pannrummet borde inte vara så komplicerat enligt installatören själv vid hembesöket. Enligt testet skulle en sådan panna kosta ca 52000 inkl moms vilket skulle innebära att det övriga med arbete skulle gå på 40000. För mycket, eller?
/Andreas
Blir jag lurad?
Jag gav 74.000 kr för i stort sett samma installation förutom att mitt förråd är ett Mafa midi också slapp jag såklart dubbla shuntar + automatiken, jag har ingen shuntautomatic på min. Lite dyrt känns det tycker jag, men jag vet inte vad andra fått betala...?
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jag betalade 77.000:- Då ingick Biomatic 20 +, shuntautomatik, en shunt, Thermias 300 L veckoförråd 1,5m (?) skruv, motdragslucka, och ett extra element monterades i källaren.
Jag fixade elen...
Låter dyrt för en extra shunt
Lycka till!
/ Fredrik
Jag fixade elen...
Låter dyrt för en extra shunt

Lycka till!
/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
kostnad?
En normal panninstalation i den storleksordningen kostar ca 80000 kr du får ju se vad du får för pengarna. Jo en superanläggning som du gar nytta av i många år framåt och som kommer att spara enormt mycket pengar och ett minemalt underhåll vad kan man mer begära...