Varmvatten utan acctank hur?

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av danei »

Vilket uppenbarligen är fel. Effekten påverkas inte av tiden. Det blir rimmligt om man gissar att de menar 2,2kWh. Det skulle i så fall bli en effekt på 26kW. Om det räckte med 2,2kW skulle nog genomströmningsberedare vara mycket poppulärare.

EDIT: Räknar baklänges från 30kW siffran och antar en temperatur höjning på 30°C så skulle det innebär ett flöde på 2,4dl/s En inte alls orimlig siffra. Erik_73 har tydligen helt blandat ihop begreppen. Om du duschar i en timme går det år 7,5kg pellets. Det är skillnad på effekt och energi. Huruvida troll behöver duscha i en timme vet jag inte. Men Erik kanske har erfarenhet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Erik_73 »

Sorry, läste det som 30kWh för en dusch, tack för rättelsen Danei!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av André »

Med flöde på 10 L/min å 38 gradig dusch samt 5 grader inkommande så krävs det 23 kW för obegränsat med vv, mindre om man ser vad inkommande vatten har för temp i södra Sverige
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
irover
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 02 jan, 2014 06:17

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av irover »

Jag har en polsk 15kW pelletspanna med ca 50 liters volym och använder en gammal Thermia liggade varmvattenberedare på ca 120 liter från 1959 som fortfarande fungerar fint. Den värms via självcirkulation då den sitter på väggen högt upp. Den håller dessutom bra värme om pannan stannar. Den räcker till flera duschar och även att tappa upp ett stort bad. Beredaren håller samma temp som pannan, ca 70 grader. Jag har en Danfoss shuntautomatik för radiatorkrets och ute och innegivare.

Det största problemet är att pannan bara kan köras i två lägen, 15kW och det lägsta, runt 4-5 kW. Det blir för mycket på vår sommar höst och då stannar brännaren. Det blir alltså inte kontinuerlig drift när det är varmt ute och behovet är litet. Jag tror inte det blir bra att reglera ner pelletsmängden mer, då blir förbränningen väldigt kall i skorstenen. Det skulle kanske vara bra att ha en större vattenvolym så man fick längre gångtider, men inte för att få mer varmvatten, det räcker gott med 120 liter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av André »

Just som du har det irover borde vara optimalt å simpel lösning, Har tänkt tanken med en bionet panna å sedan en 200-300 liters beredare vilket behövs om man har större bad t.ex..
Går de inte ställa så pannan jobbar typ 50-85 grader då får man iaf 30 min driftstid bara för att värma pannan sen behöver ju även beredaren värmas så med 5 kW bör man få iaf minst en tim/start
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av d_anders »

Funderar själv på en laddpanna när min nuvarande ger sig och har snöat in lite på blackstar. Beredaren i min nuvarande panna är trasig så jag har redan en tank till varmvattnet som jag värmer med pannvattnet. Radiatorsystemet värms direkt av pannan. Kör med andra ord ungefär som danskarna fast med 100-talet liter pannvolym. Antagligen inte helt optimalt :)
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av napmaster »

Varför köper du inte bara en panna med inbyggd vvb, då slipper du böka med få till varmvatten.
Inte alltid bra att köpa billigaste.....
Men bara min tanke..... :D
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av d_anders »

Ja, det är ju alternativet. Vore lite skönt att slänga ut tanken också. Tror jag ska klara mig även med den mängd varmvatten en vanlig panna ger. Byter inte förrän pannan börjar läcka och det kan ju hända imorgon eller om många år. Dock är det ju bra att ha funderat lite innan om det blir bråttom. Funderar även på om jag ska ge mig på inkopplingen själv eller inte. Borde ju inte vara omöjligt att få röranslutningarna täta.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av André »

Erik_73 skrev:Låter orimligt högt att en dusch ska dra 30kW så man undrar vem som har räknat ut det....går det åt 7,5kg pellets för en dusch så ska det nog till ett Troll som är i duschen
Beror på vattenflöde samt inkommande/utgående vattentemp, här är inkommande vatten +5 å duschar man i 38 grader med ett flöde på 12 l/min krävs 27,5 kW.. Vv är de som kräver högst effekt i ett hushåll å därför de inte fungerar så bra med genomströmningsberedare för att kunna duscha, Krävs hög säkring då :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar