Isolerglas på solfångaren?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
perkele
Ungskog

Isolerglas på solfångaren?

Inlägg av perkele »

Hej forumet.

Jag funderar att klämma upp några solpaneler på en södervägg. Dessa kommer då att att få samma lutning som väggen, alltså 90 grader mot markplanet. Detta gör mig inget då jag är mest ute efter att få lite extra vår, höst och det skulle inte skada om det ger lite på vintern också.

Funderar på vacumrörssolfångare, men de är ju fula som stryk.. Tror panelen att verkningsgraden försämras, eller rent av förbättras om man bygger in dem i väggen och täcker dem med glas. Kanske rent av en isolerglaskasett?

En annan fundering. Har någon provat med isolerglas på vanliga plana solfångare? Det borde väl vara fiffigt, va?
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Gummitätningen i kasetterna, EPDM, skulle aldrig klara solfångartemperaturer.
Skulle man försöka finge man specialbeställa temperaturbeständiga tätningar.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Njet. Isolerruta stjäl mer solljus än vad du vinner i mindre förluster. Allt enligt ngn bok om solfångare.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Gummitätningen i kasetterna, EPDM, skulle aldrig klara solfångartemperaturer. Skulle man försöka finge man specialbeställa temperaturbeständiga tätningar.
Hmm... Ursäkta att jag lyfter an gammal tråd. Men de plana solfångare jag sett har just EPDM som tätning i kasetterna. Den invändiga isoleringen är däremot mineralull.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

En plan panel är ju snyggare. Jag har mina vakuumrör på taket, så man får kröka rygg ordentligt för att se dem.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Bbob
Gallringsobjekt

Inlägg av Bbob »

isolerglas på vacumrör???finns ingen bättre isolering än vacum isolerat o klart .jag har haft 50gr i min solfångare o isen satt stenhårt på röret.
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Kasch skrev:
Gummitätningen i kasetterna, EPDM, skulle aldrig klara solfångartemperaturer. Skulle man försöka finge man specialbeställa temperaturbeständiga tätningar.
Hmm... Ursäkta att jag lyfter an gammal tråd. Men de plana solfångare jag sett har just EPDM som tätning i kasetterna. Den invändiga isoleringen är däremot mineralull.
Då är de felkonstruerade. Det finns inget EPDM som klarar mer än 125°C några längre tider. Det sätter sig 100%-igt. Det skall vara Q, silikon åtminstone.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Då är de felkonstruerade. Det finns inget EPDM som klarar mer än 125°C några längre tider. Det sätter sig 100%-igt. Det skall vara Q, silikon åtminstone."
Ja just. Men inte blir väl solfångarna varmare än 125 grader *utanpå*glaset där tätningslisten sitter? I så fall är det ganska många plana "felkonstruerade" solfångare som inte borde hålla men ändå gör det. Dessutom är EPDM mer beständigt än silikon mot både syror och alkaliska ämnen. Vilket det iofs inte borde finnas något behov av men det kanske ändå säger något om åldringsbeständigheten? EPDM lär också vara relativt okänsligt mot UV-strålning. Hur det är med silikon och UV är jag osäker på, men alla former av utomhussilikon borde väl klara UV bra.

Nåja, en pseudofråga men intressant sådan eftersom den berör ganska många solfångarmodeller, bland andra Lesol, Atlas och Effecta.
doktormartin
Gallringsobjekt

Vacuum-fula?

Inlägg av doktormartin »

Det där med estetik kan variera. Kolla in vacuumsolfångarna från Viessmann. Har själv valt dom för utseendets skull. Kan dessutom minska ytan. Planerar 6 m2 på södervägg.
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Det finns två huvudtyper av vakuumsolfångare. Den ena med dubbelglas som upplevs som svarta rör. Glaset har en invändig absorbatoryta. Den andra med enkelglas med en invändig metallabsorbator som ofta går i en mörkblå nyans när den är solbelyst. Riktigt snygg! Tycker jag, men så är man väl yrkesskadad :D

Sedan kan man bygga in överdelar med väggmaterialet för att maskera solfångarna, Eller måla/lacka i väggfärgen. Sidopaneler är ett annat knep om man vill dölja solfångarna.
Skriv svar