Synd att pellestiden verkar va över
Re: Synd att pellestiden verkar va över
Mellan 2006 och 2013 ökade vårt bulkpris/ton från 2450 till 2800 kr, dvs en ökning med 14 %.
sanna
Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Jag fick lite funderingar när jag satt och räknade i en annan tråd över kostnaderna. Om jag har räknat rätt så skiljer det inte SÅ mycket mellan en modern värmepump och en pelletspanna i årskostnad. Räknat utefter mina förutsättningar så ser det ut såhär.
Pellets: Jag köper cirka 10 pallar från Stora Enso per år för 1990:- styck (rabatt med villaägarna)
Jag gör av med 4000 kWh med el per år på tv/matlagning osv. och där mitt elpris är 0.89 öre kWh. Nätkostanden går att räkna ut på eons hemsida och nätkostnaden för dessa 4000 kWh per år blir 3273:- med det mest fördelaktiga abonnemanget och den abonnemangsformen jag har nu. Det gör den totala kostnaden till: 10 pall x 1990:- + 4000x 0,89 + 3273:- = 26733:-
Min energiförbrukning räknat på siffrorna från Stora Enso för pelletsen blir enligt följande. Energi per kg ca 4,85 kWh. 832kg x 4,85 = 4032,5 kWh per pall pellets. 10 pall x 4032,5 =40325 kWh
Skaffar jag en värmepump med års cop på 3. Vilket jag har läst mig till ska vara rätt högt också? Räknar jag så i alla fall och med det mest fördelaktiga abonnemanget jag kan ha på eon så blir beräkningen såhär.
40325/3=13442kWh
Det ser bra ut än så länge men lägger jag sen på mina 4000kWh jag förbrukar på tv osv. så är vi uppe i 13442+4000= 17442kWh. Sen kollar beräknar jag kostnaden för elnätet hos eon med den mest fördelsaktiga abonnemangsformen så blir kostnaden 7238:-. 17442x0,89+7238 =22761:-
Jag skulle alltså spara 3972:- per år med en värmepump där jag har en års cop på 3. Jag kan tänka mig att andra får ännu sämre resultat på uträkningen. I mitt fall fick jag min anläggning för dryga 60000:- installerat och klart. En värmepumpsanläggning skulle kostat en hel del mer och de där 3972:- skulle tagit rätt många år att spara in. I mitt fall hade jag inte heller sluppit undan brandskyddskontrollen eftersom jag även ha en eldstad i köket som jag använder. Men visst, någon sotning per år hade jag sluppit så det kanske jag skulle tagit med i beräkningen. Å andra sidan mår min skorsten bra och min gamla naturstensgrund som är från sekelskiftet.
Jag tror inte det ska vara så rörigt förklarat. Tycker ni jag har missat något? Eller är det kanske dyrare att byta till värmepump än en hel del ger sken av:).
Pellets: Jag köper cirka 10 pallar från Stora Enso per år för 1990:- styck (rabatt med villaägarna)
Jag gör av med 4000 kWh med el per år på tv/matlagning osv. och där mitt elpris är 0.89 öre kWh. Nätkostanden går att räkna ut på eons hemsida och nätkostnaden för dessa 4000 kWh per år blir 3273:- med det mest fördelaktiga abonnemanget och den abonnemangsformen jag har nu. Det gör den totala kostnaden till: 10 pall x 1990:- + 4000x 0,89 + 3273:- = 26733:-
Min energiförbrukning räknat på siffrorna från Stora Enso för pelletsen blir enligt följande. Energi per kg ca 4,85 kWh. 832kg x 4,85 = 4032,5 kWh per pall pellets. 10 pall x 4032,5 =40325 kWh
Skaffar jag en värmepump med års cop på 3. Vilket jag har läst mig till ska vara rätt högt också? Räknar jag så i alla fall och med det mest fördelaktiga abonnemanget jag kan ha på eon så blir beräkningen såhär.
40325/3=13442kWh
Det ser bra ut än så länge men lägger jag sen på mina 4000kWh jag förbrukar på tv osv. så är vi uppe i 13442+4000= 17442kWh. Sen kollar beräknar jag kostnaden för elnätet hos eon med den mest fördelsaktiga abonnemangsformen så blir kostnaden 7238:-. 17442x0,89+7238 =22761:-
Jag skulle alltså spara 3972:- per år med en värmepump där jag har en års cop på 3. Jag kan tänka mig att andra får ännu sämre resultat på uträkningen. I mitt fall fick jag min anläggning för dryga 60000:- installerat och klart. En värmepumpsanläggning skulle kostat en hel del mer och de där 3972:- skulle tagit rätt många år att spara in. I mitt fall hade jag inte heller sluppit undan brandskyddskontrollen eftersom jag även ha en eldstad i köket som jag använder. Men visst, någon sotning per år hade jag sluppit så det kanske jag skulle tagit med i beräkningen. Å andra sidan mår min skorsten bra och min gamla naturstensgrund som är från sekelskiftet.
Jag tror inte det ska vara så rörigt förklarat. Tycker ni jag har missat något? Eller är det kanske dyrare att byta till värmepump än en hel del ger sken av:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
För min del så blir det ungefär samma om man skulle räkna på det tror jag, det är inte intressant för min del att köra med värmepump. Kanske sparar lite men jag har fått för mig att det inte är helt smärtfritt med pumparna heller. Sedan vill jag helst ha c:a 24grader varmt inne minst, blir det riktigt kallt så lär det få hjälpa till med elen rätt bra med en pump. Nej jag är nöjd med pelletsen skulle jag inte orka med att flytta lite säckar eller aska ur kanske 3 gånger per år ska jag nog inte ha något hus
Kanske är läge att titta på en lägenhet istället? Finns alltid något att göra när man har hus tycker jag.

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Med investeringskostnad inräknad - som du gör - är det nog inte så fel räknat alls. Sedan kan man argumentera för att försäkringsbolagen har en tråkig statistik på VP-kompressorer som verkligen inte håller 20 år. Som jag förstod det är den 9 år...
Men hur länge håller en pelletsbrännare?
Det finns helt enkelt så pass många okända faktorer att det blir omöjligt att räkna ut exakt, vad är t.ex. el-priset om två år kontra pelletspriset?
Var och en av systemen har sina fördelar och brister så en generell rekommendation lär inte vara möjlig att ge.
Har man t.ex. inte lågtemperatursystem (element osv) skenar installationspriset för VP iväg ordentligt, får man en rätt dimensionerat BVP kostar det en del mer osv.
Pellets är en ganska billig lösning för ett äldre system för att ersätta olja, resten får räknas igenom från fall till fall.
Sedan finns det andra aspekter som kan vara av värde - om än inte ekonomiskt:
* Bekvämlighet. Här är FJV en stark kandidat!
* Plats. Finns det inte plats för pelletslager är det ju tydligt.
* Misstro. Låst till FJV?
* Kan själv, egen dräng är bäst. Jupp, där är jag! Jag kan oftast sparka gång i det hela igen, något som ville vara omöjligt med VP.
Men hur länge håller en pelletsbrännare?
Det finns helt enkelt så pass många okända faktorer att det blir omöjligt att räkna ut exakt, vad är t.ex. el-priset om två år kontra pelletspriset?
Var och en av systemen har sina fördelar och brister så en generell rekommendation lär inte vara möjlig att ge.
Har man t.ex. inte lågtemperatursystem (element osv) skenar installationspriset för VP iväg ordentligt, får man en rätt dimensionerat BVP kostar det en del mer osv.
Pellets är en ganska billig lösning för ett äldre system för att ersätta olja, resten får räknas igenom från fall till fall.
Sedan finns det andra aspekter som kan vara av värde - om än inte ekonomiskt:
* Bekvämlighet. Här är FJV en stark kandidat!
* Plats. Finns det inte plats för pelletslager är det ju tydligt.
* Misstro. Låst till FJV?
* Kan själv, egen dräng är bäst. Jupp, där är jag! Jag kan oftast sparka gång i det hela igen, något som ville vara omöjligt med VP.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Visst, du slår huvudet på spiken lite Icecap. Det är givetvis en hel del faktorer som spelar in. Min poäng var bara att påvisa att investering/driftkostnad gör pellets mer fördelaktigt än det ibland ges sken av.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Vi är ganska överens alltså.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det enda man kan lägga till är väl att om investeringen gäller ett nybygge så tillkommer kvadratmeterkostnaden för att få plats för pannrum, vilket direkt stjälper lasset i riktning mot värmepumpen. Som motmedicin mot det övertaget är det kanske inte är så dumt med "vardagsrumspannan" som startade tråden.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-
- Fröträd
Hej. Du har nog räknat med 100% verkningsgrad va? Annars håller jag med. Jag har räknat åt alla håll och kanter men kommer alltid fram till att det billigaste för mej är att fortsätta med pellets och inte göra nått alls.
För min del tar det ca 20 år innan det går jämt upp mot en vp ifall inga priser ändras eller nått går sönder.
För min del tar det ca 20 år innan det går jämt upp mot en vp ifall inga priser ändras eller nått går sönder.
Jag har inte blandat in verkningsgraden utan bara räknat ut min årsförbrukning i kg pellets. Sedan överfört det till hur mycket kWh det ska motsvara i ren el. Så även pelletsen/energin jag bränner ut i skorstenen i förlust blir medräknat då. Om jag tänker rätt såhär på kvällskvisten:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
-
- Fröträd
Jag tänkte så här.
40325×100%=40325 kWh /cop 3=13442
40325×85%=34276 kWh /cop3=11425
Ditt hus förbrukar då 34276 kWh för att ha så varmt du vill och den mängden varmvatten som du använder om du har 85% verkningsgrad. Vad du har för verkningsgrad i verkligheten vet jag inte. Det va ett exempel.
40325×100%=40325 kWh /cop 3=13442
40325×85%=34276 kWh /cop3=11425
Ditt hus förbrukar då 34276 kWh för att ha så varmt du vill och den mängden varmvatten som du använder om du har 85% verkningsgrad. Vad du har för verkningsgrad i verkligheten vet jag inte. Det va ett exempel.
Totalkostnad för pelletspanna. Har antagit 20 års livslängd. Vi har haft den i snart 8 år.
12 öre/Kwh i investering i panna o bulkförråd
2 öre/Kwh i reparationer (baserat på 8 års användning)
56 öre/Kwh i drift
1 öre/Kwh i el till driften av pannan
------------------------
0,71 öre/Kwh
12 öre/Kwh i investering i panna o bulkförråd
2 öre/Kwh i reparationer (baserat på 8 års användning)
56 öre/Kwh i drift
1 öre/Kwh i el till driften av pannan
------------------------
0,71 öre/Kwh
sanna
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du har räknat med att du har 100% verkningsgrad på pellets, Du ska nog inte räkna att du får ut mer än ca 4100 kWh/ton = 34000 kWh men då är allt riktigt optimalt så runt 10-11000 kWh skulle de bli med VP utan optimeringar.. Med några nya radiatorer å om det går flytta några så kan kanske framledningstempen sänkas å Cop ökas, Behövs inte mkt för att nå årsCop 3,5.. Med allt rätt dimensionerat/justerat å framledningstemp under 45 gr vid dut når du årsCop 4..FRS05 skrev:Jag har inte blandat in verkningsgraden utan bara räknat ut min årsförbrukning i kg pellets. Sedan överfört det till hur mycket kWh det ska motsvara i ren el. Så även pelletsen/energin jag bränner ut i skorstenen i förlust blir medräknat då. Om jag tänker rätt såhär på kvällskvisten:).
Såg,att ja va två på detta