Hur monterar man en dragbegränsare?

Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Tack för bilderna matubas, nu har man en aning hur det ska se ut. Då är det bara att slicka på tummen och investera :wink:
Eldsjälen
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 15:43

Inlägg av Eldsjälen »

Hej matubas och ni andra!
Det fina med tigex'en är ju att luckan inte behöver monteras vertikalt, då man kan justera armen med motvikten så att den alltid stänger oavsett lutningen.

matubas: Din lucka verkar inte vara korrekt monterad. Den skall justeras så att armen med vikten står horisontellt då luckan är helt stängd. Det gör du genom att lossa de två insexskruvarna lite som håller fast armen i luckan och sedan vrider den i rätt position och drar åt skruvarna igen. Då kommer din lucka att stänga helt när undertrycket är lägre än vad som ställts in med motvikten. Det står om detta i pappret som följer med luckan. Jag har precis installerat en.
Duplomat -70 under upprustning...
matubas
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 maj, 2005 08:36
Ort: Dalsjöfors
Kontakt:

Inlägg av matubas »

Hej Eldsjälen!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har aldrig haft problem med att den inte stänger (bilden är tagen strax efter att brännaren stannat) men tack för tipset!

När draget blir lägre än vad som är inställt stänger den som den skall. (jag får väl lägga in en bild på när den har stängt också! :) )
Innan: CTC265B -74 KMP PX21-03 Tigex 25
Nu: Calmar V33 3x750l + 8m2 Karlsson K2 solfångare
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Du har Pm Pebbe
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Hej Swefred!

Jag har en Tigex 25 liggandes som passar direkt på sotlucka 2 (ca 1 år gammal) som jag inte använder idag eftersom jag fick byta ut den mot en större KW 016 den är som ny :)

Min lokala vvs firma frågade mig inte ens vad jag hade för storlek på skorsten fick sedan reda på utav Koolman på Hem och Villamässan att jag hade för liten lucka i förhållande til min skorsten (6m och 150cm i diameter) luckan har en förmåga att stå öppen hela tiden när det är kallt och då försvinner ju själva effekten med en motdragslucka.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
Eldsjälen
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 15:43

Inlägg av Eldsjälen »

Oj 150cm. Rena kolkraftverket! :-)
Att luckan står öppen hela tiden är ingen fara. Så länge den inte öppnar maximalt så kommer trycket vara det inställda, men visst så fort den bottnar så blir ju trycket för lågt.
Duplomat -70 under upprustning...
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Eldsjälen

Jag har ett nybyggt pannrum med ny Isokern skorsten och för att även kunna elda med ved så fick det bli 150cm :)

Problemet var att den reglerar som sagt inte alls när det är kallt utan fastnar liksom i öppet läge hela tiden.

Jag kan ju öka motvikten men då ökar ju draget genom pannan och då ökar även förlusterna som sagt. Men ny draglucka ifrån Kw så funkar det helt perfekt.

Som en person på Tigerholm sa så är dom flesta vvs firmor inte så kompetenta inom detta område.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

1,5 meter är ändå imponerande 8)
Effecta panna KMP PX21, S
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Pebbe skrev:1,5 meter är ändå imponerande 8)
Jepp som en fabriks skorsten, :D nej det ska vara 150mm som sagt.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
Skriv svar