Mina föräldrar har kört pellets i många år (kombipanna med skruv från bulkförråd) och farsan har skött hela den biten. Men sedan han gick bort i höstas har jag förtvivlat försökt hålla igång pannan - med varierande resultat.

Förrådet är gamla oljecisternen, så det är stort med en lång skruv tvärs över pannrummet till pannan. Det har en hel del mjöl i botten då golvet är plant och har således mycket skräp ackumulerat under åren därnere. Men stora skruven sitter ner i ena hörnet och sedan finns det en inre skruv som suger från andra hörnet ner på stora skruven, så det funkar rätt bra ändå.
Nåväl, i november var det dags att beställa nytt och jag följde farsans tidigare beställningar med Diamant från Laxå Pellets. Men Diamant har ju utgått ("de var ju så lika" sa de när jag ringde och undrade) så vi körde på tre ton av den sort som nu finns.
Men nu stannar pannan titt som tätt och när jag kikar in genom en högt sittande lucka är det så mycket spån i pelletsen att jag inte vet vad jag ska tro. Pelletsberget har en lutning på 45 grader ner mot den tomma skruven och det ska ju inte bara vara möjligt när det är i princip nypåfyllt?
Tittar jag genom övre luckan ser jag spånen tydligt och i fönstret i stora manluckan in i förrådet syns det ännu mer.
Googlade runt lite och om jag förstått det rätt så var Diamant en hårdare sorts pellets? Nu är pelletsbitarna ungefär en halv centimeter och jag kan svära på att de var ständigt över centimetern långa förut.
Så är denna pellets helt enkelt sämre eller har vi fått ett dåligt lass? Han kom duktigt sent på kvällen med bulkbilen, så morsan är inne på att vi fick "bottenskrapet" med massor av mjöl.
Likaså vet jag inte hur själva skruven ser ut, men jag misstänker att det bara är en spiral (kärnfri?) då jag hör hur det rasslar i den när jag kör den, precis som om pelletsen ramlar tillbaka neråt.
Någon idé att härja med Laxå Pellets eller bara bita i suräpplet?