Vilken mätare ska jag använda?

Skriv svar
olle54
Fröträd

Vilken mätare ska jag använda?

Inlägg av olle54 »

Hej!

Har två mätare som visar panntemperaturen i pannan. Dels pannans egen och sen visar Millenium II styrningen också panntemperaturen. Min hysteres är 65 - 80 grader. Allt funkar bra men det skiljer 15 grader mellan mätarna. När Millenium visar 65 grader visar pannans 80 grader. Det spelar ingen roll vid vilken temperatur jag har, det är konstant 15 grader fel. Om jag stänger av Millenium styrningen och kör på el och sätter pannans termostatvred på 80 grader visar pannans mätare 80 grader efter en stund. Om jag då sätter på Millenium styrningen och läser av visar den 65 grader. Det blir ju så att när jag eldar upp pannan till 80 grader med pellets så ligger den ju nära 100 grader på den inbyggda. Vilken tror ni visar rätt? Om vi säger att pannans visar rätt. Kan jag då ändra i Millenium programmets hysteres till 50 - 65 grader?
Jag vet inte var i pannan termometern sitter som läser av resp. värde.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
nyman
Pannrumstomte!

Re: Vilken mätare ska jag använda?

Inlägg av nyman »

Pannans inbyggda mätare är väl ofta inte så exakta. En digital stektermometer med mätpinnen instucken i ett av pannans dykrör ger exakt besked och är lätt att läsa av.
Om man öppnar på brännarens svarta styrlåda så sitter ett litet kretskort tv. om PLC:n. På det kortet finns en liten mässingskruv där man kan justera brännarens temperaturvisning.

Se först till att brännarens mätsladd är ordentligt instucken i dykröret.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Man får väl skruva av lite plåt och se var Millenium termostaten sitter då. Den ska alltså gå ner i nåt rör som går ner i vattnet?
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Ja ha, jag lossnade lite plåt och man ser var elpatronerna går in i pannan. Fanns två st och där fanns även två rör som gick inåt, förmodar att det är dykrören. I den ena gick en liten kabel in från pannans kretskort. Bör väl vara pannans termostat. Det andra röret var tomt. Där körde jag in en stektermometer som då visade 79 grader. Ganska exakt som pannans temperaturmätare. Milleniums mätare visar 65 grader. Milleniums mätare går inte ner i nåt av dykrören utan det försvinner in i en massa isolering på ovansidan av pannan. Vill inte in och röja där. Tyder väl på att den inte sitter på rätt ställe eller hur ska jag tolka det? Leder tillbaka till min ursprungliga fråga. Ska jag ändra hysterersen till 50 - 65 grader och sen gaffla in tills pannans mätare visar 80 grader när pelletsen slår ifrån. Eller prova att hitta och ändra den justeringsskruv som nämndes tidigare och som skulle sitta på Milleniums kretskort. Vad tycker ni?
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Nyman! Är det denna lilla röda skruven man ska skruva på för att justera hur Millenium termostaten visar tempen?
http://forumbilder.se/DBJGC/dsc-0060
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Jo den skruven med röd låslack använder man för finjustering av brännarens temperaturvisning.
Om inte brännarens mätsond är instucken i ett dykrör kanske man bara stoppat den bakom isolerningen.
Blir nog i så fall bättre temperaturstyrning om man stoppar den i ett dykrör och sedan trycker in lite mineralull eller annan isolering.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Tog bort termostaten som satt i nåt hål längst upp i pannan och satt den i samma dykrör som i pannans termostat. Nu visar alla mätare samma temperatur. Pannans, Milleniums och spistermometern. Undrar om det kommer att påverka pelletsförbrukningen? Tack för hjälpen.
Skriv svar