Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag har nu - efter installation av min begagnade Biomatic 20+ - fått diagnosen att värmeväxlaren är igenkalkad.
Installatören knackade försiktigt på den, efter att den bara levererade varmvatten en kort stund, och det ramlade ur ungefär en matsked kalkflisor.

Frågan är hur jag bäst/enklast kalkar ur systemet (eftersom jag misstänker att även in-och utgående rör rimligen också är kalkade), och/eller vad en ny sådan värmeväxlare kostar om det inte skulle ge bra effekt?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av micke_932 »

Det enklaste är nog att försöka rensa eländet, sök på "avkalkning" i forumet så hittar en del bra tips.

Kalk i rören brukar inte vara några större problem, det är dom smala passagerna i växlaren som sätts igen.

Om inte det funkar så kanske en ny kan behövas, brukar inte vara några våldsamma priser, men en eller två tusenlappar kan det nog bli.
Senast redigerad av micke_932 den fre 29 nov, 2013 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av Eldvin »

Kanske går med ättika?? Om du kopplar loss rören och blåser ur vattnet med tex tryckluft och fyller med ättika som får stå över natten och sen kopplar på en slang och spolar ur dagen efter. Värt att prova iallafall.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av Icecap »

En svag syra är ett bra startpunkt. Fyll den och låt den stå under en natt eller så, spola ur den. Upprepa kanske ett par gg, då ska det gärna vara klart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av Vednisse »

Det är som micke_932 säger... svårt/omöjligt att få helt rent inne i växlaren. Frågan är om det är värt besväret att krångla med, en bekant gjorde en omfattande avkalkning med alla knep som finns och trodde den var som ny. Det fungerade bättre men inte bra, efter två månader blev det sämre igen.

Han provade rensa igen men fick inte ut mer ur den, köpte en ny och det var som natt och dag. Har fungerat i över två år utan försämring. Han har inget problem med sitt vatten, pannan hade köpts begagnad även i det fallet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av danei »

Jag kalkade ut min växlare. Jag köpte panna begagnad och har ingen koll på vad den gått med för vatten tidigare. Här har jag inga problem med kalk. Jag skruvade helt enkelt bort värmeväxlaren och hällde i ättika. Jag lät det inte stå så länge som över natten, men sköljde igenom med ättika några gånger. Ättikan blev blå, så den löste ut en signifikant del koppar. Så frågan är om det är lämpligt att låta den stå så länge som över natten. Kaffebryggare brukar man väl låta stå en kvart eller så. Men om kanaler är blockerade så har ju även ättikan svårt att komma åt.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av Eldvin »

Beror väl på hur stark ättiksblandningen är.Men jag skulle tro att det är bättre med en svag lösning som står länge.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av danei »

Nackdelen är ju att kaklet neutraliserar ättikan rätt snabbt då. Är det mycket kalk i den så kommer det helt enkelt att gå åt en del syra för att lösa ut den.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av psau »

Problemet är att den stillastående syran snabb neutraliseras av kalket.
Jag skulle satsa på att cirkulera blandningen en stund för att lösa kalken i växlaren, passa dig dock för gaserna som bildas, tror att det var Stroker som fick en obehaglig upplevelse.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av danei »

Det måste vara det här inlägget du tänker på. Jag tycker att det bara borde bildas vätgas, så den effekten borde man inte få.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av nyman »

En stor burk citronsyra från överskottsbolaget får man för ungefär en femtilapp. Billigaste avkalknngsmedlet vad jag kan se och ingen lukt. Vätgas borde bli resultatet. Det går åt stooora mängder avkalkningsmedel så slå i en skvätt ättika i varmvattenslingan är nog helt verkningslöst. Ska det bli något resultat innan julskinkan får man nog ordna till genompumpning av avkalkningsvätskan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av M.Lindskog »

@Kalmarkille: Jag råkade ut för samma sak efter två års drift. Vi har en del kalk i vårt vatten (13° dH).

Jag provade först med att fylla vvx:en med 24% ättika. Det bubblade och fräste ett tag, men lade sig snart. Tog ett bra tag att skölja ur med vatten och få i ny ättika, pga att flödet var så strypt av kalkavlagringarna. Ny ättika gav samma effekt. Höll på så ett par gånger, men det verkade inte ge någon märkbar effekt på flödet genom vvx:en.

Det slutade med att jag köpte en pump till borrmaskinen, lite slang & kopplingar, samt en flaska 30% saltsyra. Kopplade en slang där kallvattnet går in i vvx:en, den andra där det varma kommer ut. Spädde syran till ca 10% och körde sedan cirkulation via en spann. Dvs. i stil med vad nyman och psau skriver. Höll på ungefär en timme med cirkulationen innan det verkade som att flödet kommit igång ordentligt.

Det blev naturligtvis en helsikes reaktion med en såpass kraftig syra, men det var vad som krävdes för att få bort kalket. En stor portion försiktighet, visir, gummihandskar etc. var förstås nödvändiga... Och rejäl ventilation. Visst blir det vätgas. Än värre dock är ångor från syran, som kan ge sig på oädla metaller och irriterar luftrör & ögon.

Ren koppar reagerar inte med saltsyra, så det ska inte skada vare sig vvx eller rör. Däremot är stålet i pannan sårbart, så det gäller att skydda ordentligt mot spill.

Sen blev det till att installera avhärdare också...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av danei »

Ättika bör fungera lika bra, men är något snällare att hantera. Det finns ingen anledning att använda saltsyra. Dessutom får man väl inte köpa saltsyra utan särskilt tillstånd numera.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av nyman »

Ättika är dyrare än citronsyra och luktar starkt. Ska man köpa starkare än matättika så blir det Kebo eller liknande
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Igenkalkad värmeväxlare - avkalka vs ny?

Inlägg av danei »

Kan man ens köpa matättika? Matättika är 3% det brukar vara ättiksprit på 12% eller möjligen 24% i butiken.

En liter 12% ättiksprit kostar 25kr.
Skriv svar