Hus med vedpanna, vill installera pellets

Skriv svar
Pilis
Späd planta

Hus med vedpanna, vill installera pellets

Inlägg av Pilis »

Köpt hus enligt signaturen, nuvarande uppvärmning vedpanna utan acktank. Huset stått tomt de senaste åren och då huvudsakligen värmts med elpatron. Har tillgång till en Janfire Flex-A från -04 som servats enligt serviceavtal i 5 år, därefter tagits ur drift pga fjärrvärmeinstallation, alltså i mycket gott skick. Beställt ny databox (2 A).
Nu till min fråga var skall jag montera brännaren, i övre luckan (ved) eller mittre luckan (olja), behövs någon stos eller skall brännaren monteras dikt an till pannan och slutligen behövs någon lågriktare och om så är fallet vilken?
11/2 plan(97 kvm) trähus med hel källare (60 kvm) från -52. CTC V-25 FK från -06.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Hus med vedpanna, vill installera pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Här är en manual för pannan http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 6066718750

Den övre luckan är en sotlucka. Brännaren sätter du i mittre luckan och du behöver ingen stos då eldstadsdjupet är tillräckligt.
Eftersom brännaren sitter högt i eldstaden bör den förses med en lågriktare som riktar lågan rakt fram.
En lågriktare begränsar brännareffekten till max 12 kW.
Behöver du mer effekt, är det nog möjligt att sätta brännaren i nedre luckan utan lågriktare, men då måste du ta ur keramiken samtidigt som askutrymmet minskar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Är väl inte så mycket att fråga om när du redan har bestämt allt i detalj. :)
Är ju en riktigt fin panna så jag skulle ha förärat den en Ecotec A4, Ariterm Bequem eller annan brännare med uraskning och fått det bekvämt och lärrskött.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Pilis
Späd planta

Inlägg av Pilis »

Tack, för svar. Varför det blev en Janfire och inte en modernare brännare med uraskning. beror helt enkelt på att jag köpte den för drygt 4 år sedan med avsikt att sätta den i ett annat hus, men det blev värmepump istället, så nu fanns den till hands, dumt att inte använda den då.
11/2 plan(97 kvm) trähus med hel källare (60 kvm) från -52. CTC V-25 FK från -06.
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Hej Pilis. Har själv en v25 fast fg med gjutjärnsroster som jag byggt egen keramik och fått omvänd förbänning i. Har min brännare i mitten luckan med lågriktare och den funkar ypperligt på ca 12 kw. Stort askutrymme som nära nog aldrig behöver askas ur och en bra förbränning. Sen är det ju enkelt att ställa om till ved om man vill det,keramiken finns ju alla redan där. Kan ju kika på bildarkivet här nere där finns min panna o brännare. MVH Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar