Lagerna i fläkten har gett upp och låter som en stenkross. Någon som lyckats byta lager i en sådan fläkt? Jag begriper inte hur man skall göra för att få av fläkthjulet . Resten torde vara ganska enkelt om det är vanliga lager.
Antagligen är det inte meningen att man skall kunna byta lager, men det retar mig att man skall behöva slänga fläkten för två sketna lagers skull.
Jag vet inte säkert, det måste understrykas, men från vad jag kan se av bilden hos Eldkraft, så är turbinhjulet bara tryckt på plats och verkar hållas på plats av en sorts fjärderlås inuti. Ergo borde du kunna använda en lageravdragare och dra loss det - och resten borde vara easy-piecy. Fläkten är inte den dyraste jag sett, men nära 1200 pengar för en sådan enkel manick räcker - tycker jag, då.
Det blev en ny fläkt...
Inte precis någon högkvalitetsprodukt. Plockade bort bakre lagret och konstaterade att det var ett glidlager. Inte någon standardprodukt som går att få tag i
Klart bra för den som säljer, billigt i inköp, stor chans att den går sönder, och svårt att laga.
Såg den här tråden för sent men har en likadan och fick samma fina överaskning när jag också skulle "byta lager" i min fläkt för 1 månad sedan. Fanns ju inga lager att byta...
Så det blev tryckluft och olja och det gjorde faktiskt stor skillnad. Nu är den tyst som en mus. Får se om den håller fram tills bergvärmegubbarna kommer i början av Maj.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Tror inte det går att göra gamla lager till nya med lite olja annat än tillfälligt.
Luftspjäll behöver du inte. En plåtbit som man vrider för inloppet till fläkten. KMP har någon sorts hastighetsreglering med potentiometer.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jag har sprayat mina lager ett antal ggr, för det var tvunget. Men gick det lätt att byta skulle det varit gjort för länge sedan. Jag har en variant med pressad plåt som hållare. Så det får bli annan torinfläkt med aluminium lager hållare. Och sedan bävar jag för att lossa fläkttrumman från axeln. Det är även väldigt svårt att komma åt och smörja det inre lagret. Även om jag demonterar fläkten, sånär som att lossa fläkttrumman.