Jag har eldat pellets ett tag nu och är änsålänge nöjd. Nu vill jag dock ifrån säckbärandet och framförallt vill jag bygga verkstad där jag förvarar säckarna....

Pannrummet är i ett uthus med en stor torr vind (gammal spannmålstorkvind) ovanpå. Jag har alltså guldläge för ett stort bulkförråd ovanpå pannrummet. Tanken har hela tiden varit att ha ett mellanförråd för att kunna fylla med säck om det skulle bli problem med bulken...
En tanke som slog mig är att det är ofta skruven som verkar ställa till det i bulkförråden... om man då kunde bygga ett bulkförråd utan skruv men med lutande botten där alla ytor mynnar mot en punkt där man tex har ett 150mm spirorör med spjäll som manövreras från pannrummet. Spiroröret skulle få gå hela vägen till mellanförrådet för att undvika dammning. Kan det vara något eller ber man bara om bekymmer när man går ifrån "standard"-designen?
Jag har skissat upp hur förrådet kan se ut. Det på bilden rymmer teoretiskt 7,4m3 vilket borde vara nog med lite marginal... det gula är skorstenen som går genom vinden. Jag har insatsrör i skorstenen så den blir inte varm.