Vad brukar man rekommendera för volym på expansionskärlet till plana solfångare? Fick själv ett 2 liters kärl, maxtryck 3 bar, till mina 6.6 m2. Mycket eller lite eller lagom
Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Expansionskärlets storlek beror på hur stor volym du har i solfångarsystemet. Kommer inte på rak hand ihåg hur många procent det skall vara av total volymen.
Maxtryck på 3 bar låter lite. Jag har 9 bar som maxtryck i mitt system, därefter lättar säkerhetsventilen på trycket.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fel av mig
Säkerhetsventilen löser vid 9 bar. Kärlet tål 10 bar och systemet körs vid 2-3 bar. 9'an och 3'an ligger ju så nära varandra på tangentbordet
Enligt BoRö klarar drivpaketet 6 av deras 2.5 m2 paneler så om man antar att volymen i panelerna hos olika fabrikat inte är totalt olika borde kärlet räcka även för mina 6.6m2.
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Jo, jag har nog samma drivpaket som dig i det fallet.
3 bars systemtryck med totalt ca 20meter 15mm rör plus solfångarna fungerar utmärkt.
Vid runt 80-90 grader så ligger trycket på runt 3.5-4bar då.
Nemas problemas.
Däremot har jag haft problem med att den där kikboxventilen som sitter på drivpaketet för påfyllning/avtappning läcker... skall bytas vid nästa mediebyte i solkretsen !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Du har ju aquasol big ...men med borös drivpaket ?
Borde ju inte vara något problem förvisso.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Enligt offerten skulle vi först ha ett driv/reglerpaket från Aquasol men av någon outforskad anledning och utan min vetskap ändrade sig installatören i sista sekunden (vi kommunicerar på två helt olika språk ).
Fast styrningen är ju en rätt elementär konstruktion så fabrikatet borde spela mindre roll. Det verkar snurra på som det skall.
/Dykarn