Effecta pellets 220 med "automatsotning" vs Värmebaronen Pellmax CU
Brännaren har jag ju redan idag så jag "måste" (läs planerar) ju ha en panna där jag kan använda min nuvarande brännare och som någon installatör i min omgivning saluför.
Drygt 2m i takhöj nuvarande hål i murstocken sitter rakt bakom pannan men det måste ju ändå göras om.
De som säljer Effectan påstår att Varmvattentillgången inte är ett problem i alla fall inte på nya pannor (någon tempgivare flyttad och rören i någon slinga var mera isärdragna). "Jag har själv en Effecta och vi är 5 i familjen och vi har aldrig upplevt något problem med varmvattnet" Menade installatören. (naturligtvis kunde det ju variera beroende på var i driftfasen brännaren står och vilken brännare man har menade han. Om brännaren precis ska starta då man börjar tömma vatten så är ju tillgången sämre än om brännaren gått en stund och börjar närma sig önskad temperatur vid påbörjad tappning av varmvattnet.
Men så har man ju läst lite här om att autosotningen inte fungerar så bra eller i vissa fall inte alls och att det då är snarare mycket bökigare att sota effectan än pellmaxen.
Tankar runt dessa pannor?
Och jag är lite av en gammlepannas vänn men min panna har snart framtiden bakom sig och har lite "inkontinensproblem" (lite svårt att hålla tätt vid elpatronerna)