Alt 1: 3 vakumrörsolfångare, 750 l acktank med solslinga/-or
Alt 2: 3 vakumrörsolfångare, 1000 l acktank utan solslinga, inladdning högre upp och värmeväxlare
Tanken ska också kopplas till en gammal kökspanna. Kanske jobb att få upp tempen i 1000 l alternativet? Vad blir skillnaden mellan de två paketen?
Hilfe - vilket solpaket?
Du skall definitivt ta den större tanken. När det gäller slingor eller värmeväxlare är det svårare att ge råd.
Funderar du på slingor så skall de vara två, en högt och en lågt, där den övre är till för att prioritera varmvatten i systemet.
Funderar du på slingor så skall de vara två, en högt och en lågt, där den övre är till för att prioritera varmvatten i systemet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Du får väl en c-pump till om du skall ha värmeväxlare plus att du behöver några temperaturstyrda ventiler för att få in vattnet på olika nivåer. Om det blir billigare i slutänden vet jag inte.Kasch skrev:OK, säljaren rekommenderade värmeväxlare till alt. 2 med den större tanken. Det var också vad som ingick i det offerade priset. Alt. 2 var 2000 kr dyrare än alt. 1.
Med andra ord borde det väl totalt sett bli ett billigare alternativ eftersom jag slipper en till två solslingor i tanken?
Hur skall du ta ut varmvattnet ur tanken med slingor eller beredare? Beredare förstör skiktningen medans slingor främjar den samma.
Moderator
Du kommer nog inte att ångra dig när det gäller total ackvolym. Det kanske tom är så att 1000-liters tanken kommer att var lite liten vid mycket solinstrålning.
Jag "fyllde" min tank i somras vid att flertal tillfällen, 95 grader i botten och 97-98 grader i toppen.
Jag "fyllde" min tank i somras vid att flertal tillfällen, 95 grader i botten och 97-98 grader i toppen.
Moderator