Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
Absolut så skall jag ha dessa data!
Jerjo
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
""jerjo skriver""
Men kletig tjära på bulten vid 74% fläkt och fast, blank beläggning vid 68% fläkt kan väl inte vara normalt?
Kan det vara så som min teori säger att vid 74% fläkt ökar okontrollerd mängden brännbar gas och att temperaturen blir förlåg vilket skulle vara förklaringen till de brännbara tjärämnen kondenserar i pannan...
En teori till som jag har är att gas lågan är hög och inte nås av tillräcklig mängd sekundär luft...
Som kan ge ofrörbrända tjärämnen...
-------------------------
Men vid 68% fläkt blir gaslågan inte lika hög och sekundär syret når lågans toppar
det kan förklara att med mindre luftmängd ger renare förbränning....
-------------------------
Har en teori till....
Om det går att omfördela primär sekundär skulle också förbränningen bli bätter med 74% fläkt...
Hur jag tänker... minskas luften till primär förbränningen minskas även temperaturen i glödbädden
det betyder att kontrollerad mängd brännbar gas kan exprimenteras fram och att mer sekundärluft som kan nå lågans toppar så förbränningen blir OK..och tjärbeläggningarna ska bli mindre mängd när syret når lågans toppar...
--------------------
Men kletig tjära på bulten vid 74% fläkt och fast, blank beläggning vid 68% fläkt kan väl inte vara normalt?
Kan det vara så som min teori säger att vid 74% fläkt ökar okontrollerd mängden brännbar gas och att temperaturen blir förlåg vilket skulle vara förklaringen till de brännbara tjärämnen kondenserar i pannan...
En teori till som jag har är att gas lågan är hög och inte nås av tillräcklig mängd sekundär luft...
Som kan ge ofrörbrända tjärämnen...
-------------------------
Men vid 68% fläkt blir gaslågan inte lika hög och sekundär syret når lågans toppar
det kan förklara att med mindre luftmängd ger renare förbränning....
-------------------------
Har en teori till....
Om det går att omfördela primär sekundär skulle också förbränningen bli bätter med 74% fläkt...
Hur jag tänker... minskas luften till primär förbränningen minskas även temperaturen i glödbädden
det betyder att kontrollerad mängd brännbar gas kan exprimenteras fram och att mer sekundärluft som kan nå lågans toppar så förbränningen blir OK..och tjärbeläggningarna ska bli mindre mängd när syret når lågans toppar...
--------------------
Tillverkar rökgasutrustning
Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
Nu har jag inte riktigt koll på vilken version på brännarn de e,men har för mig att om tex matningen är 70% så ska luften Va 70% sen får man finlira lite.Men om man går ner för mycket i matning för mycket så sjunker förbrännings temperaturen för mycket.
Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
Det stämmer perfekt, vid 70% matning skall det vara 70% fläkt enligt handboken - tabellen finns på 1:a sidan i denna tråd.
Kommer att kontakta Service idag så får vi se vad som händer - återkommer i ärendet.
Kommer att kontakta Service idag så får vi se vad som händer - återkommer i ärendet.
Jerjo
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
Har det hänt något i detta ärendet? Nyfiken...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
Mja, lite grann har hänt!
Jag har, på servicekillens inrådan, ökat på fläkthastigheten och har en längre tid kört med 85% i fläkt till 70% (-4%) i matning.
Detta har tagit bort det mesta av tjärbildningen men har faktiskt idag ökat fläkten till 88% för att försöka bli av med det sista. Återstår att se om detta räcker.
Grundproblemet kvarstår dock, varför började tjära bildas?
Skall vid nästa rengöring kolla fläktvingarna med avseende på beläggning samt kolla så att vingen sitter fast på axeln.
Har även små funderingar på att öka sekundärluften om ovanstående ser OK ut.
Detta eftersom lågan är så hög.

Enligt servicekillen så finns ej strypningen på bilden i de lite äldre brännarna.

Här en bild på lågan i gamla A3:an

Jag har, på servicekillens inrådan, ökat på fläkthastigheten och har en längre tid kört med 85% i fläkt till 70% (-4%) i matning.
Detta har tagit bort det mesta av tjärbildningen men har faktiskt idag ökat fläkten till 88% för att försöka bli av med det sista. Återstår att se om detta räcker.
Grundproblemet kvarstår dock, varför började tjära bildas?
Skall vid nästa rengöring kolla fläktvingarna med avseende på beläggning samt kolla så att vingen sitter fast på axeln.
Har även små funderingar på att öka sekundärluften om ovanstående ser OK ut.
Detta eftersom lågan är så hög.
Enligt servicekillen så finns ej strypningen på bilden i de lite äldre brännarna.
Här en bild på lågan i gamla A3:an
Jerjo
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?
Hej Jerjo
I övrigt lite allmän info.
Svar på din fråga när tjära bildas.
1 / Tjära bildas vid låg förbränningstemperatur / typ kall eller nytändning innan pelletsen förgasas helt.
2 / Även vid luft underskott blir det kletig tjära...
3 / Tjära bildas även vid luftunderskott i förhållande till den mängd pellets som matas in = ofullständig förbränning ger både gulaktig, och tjär luktande rök
---------------------
Bra att veta om en bra dragbegränsare alltid behövs... här är mitt svar ett klart JA
""Varför"" är enkelt att förstå om vi känner till naturens lagar som påverkar skorstenens undertryck...
Om vi avläser ute temperaturen under, vår, sommar, höst, som är relativt mild årstid !!
medans under vinter månaderna kan ute temperaturen svaja rejält mellan få till många minus grader...
Skorstenens dragmotor är just temperatur skillnaden mellan rökgas temperaturen och ute temperaturen
ju större skillnaden blir ju kraftigare blir skorstenens undertryck i Pa det är denna ökning som en bra dragbegränsare är till för att reglera in till önskat undertryck
Bra att veta om förbrännings luft och fläktar !!
Luftmängden ökar när de får sug hjälp och detta påverkar förbränningens luftmängd negativt eller positivt.. beroende på ute temperatur och rökgasernas temperatur och skillnaden mellan dessa som råder vid pellets brännarens in trimning!!
T.e.x Pellets brännaren trimmas in med instrument vid mild års tid dvs. flera plusgrader ute
då krävs mindre mängd pellets / timme som i sin tur ger en lägre rökgastemperatur och plusgrader ute
skapar ett lågt undertryck detta gör att förbrännings fläktens luftflödes inställning är intrimmat rätt
till rådande temperaturskillnad mellan rökgastemperatur och utetemperatur.
Men vid kallare årstid ökar draget utan dragbegränsning pågrund av ökat energi behov !!
1 / Kallare ute temperatur ger ökad pellets åtgång som i sin tur ger högre rökgastemperatur och
större temperaturskillnad som ger ökat skorstensdrag
2 / Större skorstensdrag än önskat ger också högre pelletsförbrukning samt högre förbränningstemperatur
än önskat som kan korta livslängden på de delar som berörs av höga temperaturer.
3 / Byigvind påverkar också draget så det blir ryckigt, som kan medföra snabba kraftiga tryck stötar
som kan försvåra återtändning av pelletsbrännaren .
I övrigt lite allmän info.
Svar på din fråga när tjära bildas.
1 / Tjära bildas vid låg förbränningstemperatur / typ kall eller nytändning innan pelletsen förgasas helt.
2 / Även vid luft underskott blir det kletig tjära...
3 / Tjära bildas även vid luftunderskott i förhållande till den mängd pellets som matas in = ofullständig förbränning ger både gulaktig, och tjär luktande rök
---------------------
Bra att veta om en bra dragbegränsare alltid behövs... här är mitt svar ett klart JA
""Varför"" är enkelt att förstå om vi känner till naturens lagar som påverkar skorstenens undertryck...
Om vi avläser ute temperaturen under, vår, sommar, höst, som är relativt mild årstid !!
medans under vinter månaderna kan ute temperaturen svaja rejält mellan få till många minus grader...
Skorstenens dragmotor är just temperatur skillnaden mellan rökgas temperaturen och ute temperaturen
ju större skillnaden blir ju kraftigare blir skorstenens undertryck i Pa det är denna ökning som en bra dragbegränsare är till för att reglera in till önskat undertryck
Bra att veta om förbrännings luft och fläktar !!
Luftmängden ökar när de får sug hjälp och detta påverkar förbränningens luftmängd negativt eller positivt.. beroende på ute temperatur och rökgasernas temperatur och skillnaden mellan dessa som råder vid pellets brännarens in trimning!!
T.e.x Pellets brännaren trimmas in med instrument vid mild års tid dvs. flera plusgrader ute
då krävs mindre mängd pellets / timme som i sin tur ger en lägre rökgastemperatur och plusgrader ute
skapar ett lågt undertryck detta gör att förbrännings fläktens luftflödes inställning är intrimmat rätt
till rådande temperaturskillnad mellan rökgastemperatur och utetemperatur.
Men vid kallare årstid ökar draget utan dragbegränsning pågrund av ökat energi behov !!
1 / Kallare ute temperatur ger ökad pellets åtgång som i sin tur ger högre rökgastemperatur och
större temperaturskillnad som ger ökat skorstensdrag
2 / Större skorstensdrag än önskat ger också högre pelletsförbrukning samt högre förbränningstemperatur
än önskat som kan korta livslängden på de delar som berörs av höga temperaturer.
3 / Byigvind påverkar också draget så det blir ryckigt, som kan medföra snabba kraftiga tryck stötar
som kan försvåra återtändning av pelletsbrännaren .
Tillverkar rökgasutrustning