CTC Ecoflex eller Ulma?

FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Ja, vilken av den ska man välja? För/nackdelar med de olika? Jag tror det blir någon av dem med tanke på att där vet jag att jag har bra installatörer i närheten. Dock en fördel med CTC för där har jag en installatör nästan bakom husknuten.

Nu har jag visserligen läst en del om de olika men det dyker alltid upp nya saker som händer hela tiden. Det som talar emot Ulman för min del är att det faktiskt är en rörbrännare och vad jag har läst mig till så kostar reservdelarna en hel del.

Sedan kan jag inte få fram om det genom CTC´n går att utläsa hur mycket pellets det har gått åt? Genom att se på plc styrningen då. Vad jag har sett också är att det inte verkar ingå en skruv till denna pannan men det verkar det göra till Ulma pannan.

Effekten är också en grej jag tänker på eftersom 15kW nog är på gränsen när det är riktigt kallt vilket är högsta effekt på CTC pannan.

Något jag också tänker på är att mitt ingående vatten inte alltid är det renaste eftersom det är från en grävd brunn. Finns det någon panna av dessa som har svårare för det så att säga?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av Eldvin »

Om jag skulle satt in en ny panna så blir det inte en Ctc i alla fall. Och inte en Saab heller när bilen rasar.Man ser saker från olika vinklar.Kedjor och lager och slussvingar är inte gratis heller. Brännar rör kostar en del,men dom kan jag ju svetsa ihop när dom börja spricka.Det som jag främst gillar hos Ulma är att det är en liten smidig panna.Och lätt att sköta,lätt att göra ren.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av Vicke912 »

Ulma är ett bra företag men att sälja ett pannsystem som innehåller en rörbrännare är uppåt väggarna fel. Brännaren är gammaldags, har dåliga regleringsmöjligheter, ingen underhållseld eller modulering.
Svetsa röret när det blivit hål och är buckligt är lättare att säga än att göra.
Jag skulle utan vidare välja ecoflexen och få en modern brännare på köpet. Byta slussvingar efter ett par år är väl inget större jobb.
Ska vara ett riktigt kallt och dragigt hus om inte 15 kW räcker till.
Nibe City. Eurofire
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av GunnarM »

Min CTC har tuffat på i tre vintrar nu, och jag har verkligen ingenting att klaga på. Driftsäker och enkel att sköta enligt min åsikt, och än har jag inte behövt byta några delar. Det stämmer att CTC:n inte loggar pelletsförbrukning, däremot visar den driftstimmar. På det hela taget tycker jag att den har ok menyer och funktioner, enkel att ställa in o.s.v. Men jag jämför med min gamla Ecotec, och den var ganska krånglig (tyckte jag).
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Får man fråga vad det gjorde på den totala förbrukningen efter du bytte panna? Alltid roligt att veta bara.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Även om Ulman nu är en gammal rörbrännare så känns där inte som så jätte mycket som kan slitas. Ser jag till konstruktionen med kedjor och skruvar som ctc'n har så ser det rätt lättskött ut hos Ulma pannan.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av GunnarM »

Det är svårt att säga nåt om förbrukningen faktiskt, även om jag håller hygglig koll. Visst har förbrukningen minskat något, men ungefär samtidigt som vi bytte panna så la vi om taket och förbättrade isoleringen samt bytte några dragiga fönster. Och med bättre panna och isolering passade vi på att höja inomhustemperaturen någon grad. Sen har två grabbar närmat sig tonåren och börjat duscha varje dag ... det är inte lätt att räkna ut hur mycket jag sparat på pannbytet! En indikation är iofs att vi inte längre har 20 grader varmt i källaren hela vintern som vi hade tidigare, trots att det inte finns några radiatorer där. Mindre läckage helt enkelt. Men helt klart har vi fått mycket bättre inomhuskomfort med inomhushusgivare och shuntstyrning, och pannan har hittills varit snudd på underhållsfri - och dessutom i stort sett ljudlös, till skillnad från den gamla brännaren som fick hela huset att brumma svagt.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av Vicke912 »

Är du så våldsamt förtjust i rörbrännare så är det väl bara att slå till på en Ulma. :)

Det är mycket stora delar som slits ut på en ulmabrännare. Mer än halva brännaren får man byta när det känsliga brännarröret med sina tillbehör slutar fungera. Priset på de delarna talar Ulma och deras återförsäljare tyst om.
Blir dålig ekonomi i pelletseldningen om man ska kosta på brännaren tusenlappar vartannat eller vart tredje år.

I en KMP UNO panna kan man byta till annan bättre brännare när man ledsnat på att elda i rör men ulmapannan har bara ett runt hål för brännaren så där är man helt låst till röreldning.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av Stugsittaren »

Har bara bytt en slussimpeller á 500:- på min CTC ecoflex under 7 års drift. Däremot får man sota den 2-3 ggr/år. Och tömma sotlådan 3 gånger per år förståss.

Problem? Nej! Den bara puttrar å går sedan sex år. Shunten fixar rätt temp året om. Helnöjd.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av Jakob »

Stugsittarn,

Du eldar bara 3 ton om året. Normalt är minst det dubbla - så där du tuffar 6 år - tuffar normaledlarn ju faktiskt bara 3 år....

Vicke,

Du har en klar poäng i att just Ulma har ett vattenmantlat runt hål att sätta en brännare i. Detta tror jag dom är ensamma om. Exempelvis har min komplett ett "vanligt" hål med en konverteringsfläns.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av Stugsittaren »

Sant det är inte alla som behöver så lite som jag. :) Litet hus och skapligt isolerat. Byggde på taket 20 cm utifrån! totalt 30 cm isolering. Inte överdrivet men mer än de 10 cm som sattes dit 1968 då oljan var billig.

Apropå en fråga i trådens första inlägg:
Ecoflexen har en drifttidsmätare bl a på brännaren så där kan man mäta förbrukningen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av jan004 »

Hej!
Jag har eldat 19 ton sedan hösten 2009. Säckad Deromepellets, Store Enso bulk och nu senast Derome bulk. Det enda som syns i det inre brännarröret är färgskiftningar, inga "gropar" eller hål eller sprickor. Eftersom Ulma är den enda brännaren jag har provat kan jag inte uttala mig om några andra fabrikat.
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Ja, det här var inte lätt det här. Det finns som sagt en hel del för/nackdelar med bägge kombinationerna. Jag får väl erkänna att ingen känns direkt klockren. Ariterm Biomatic +20D känns väl nästan som den bästa men jag känner inte riktigt att jag har någon installatör i närheten som känns så bra. Så därav lutar det som sagt åt CTC eller Ulma lösningen. Jag tror det blir mycket installatören och givetvis priset som kommer vara rätt så avgörande i vilken lösning jag väljer.

Det jag främst är ute efter är en smidigare lösning och det lär bägge två bli med tanke på min kombinationspanna som inte alls är bra att elda pellets i. Jag får dock ge beröm åt min Iwabo brännare som nog hade hållt ett antal år till.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av FRS05 »

CTC´n har varmvattenväxlare och Ulma en varmvattenslinga. Var är fördelar/nackdelar med det? Som jag förstår det så är en varmvattenväxlare mer känsligt för dålig vatten, eller i alla fall hårt vatten, eller har jag fått det om bakfoten?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: CTC Ecoflex eller Ulma?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Det finns väl 2 aspekter:

1. effektivitet: En värmeväxlare med pump är effektivare på att konvertera pannans vatten till tappvarmvatten. Framförallt vid höga flöden. Detta ger bättre varmvattenprestanda vid samma volym pannvarmvatten.

2. hållbarhet: En värmeväxlare är lite komplexare än en slinga och det är väl en eller ett par inlägg per år här som handlar om just att nån flödessensor eller pumpmotor stannat i den konstruktionen. Men knappast nåt alarmerande.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar