Inställning Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hhm263
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 17:08
Ort: Boxholm

Inställning Ecoflex

Inlägg av hhm263 »

Hej!
Köpte en begagnad panna förra året, nu är den äntligen installerad.
Den fungerar jättebra, men piper/skärande ljud ibland. Normalt?
Jag fick inte med någon instruktionsbok till den, antar att det går att tanka hem från ctc:s hemsida.

Nu till min fråga, jag vet inte om den är bra inställd, den tar mycket pellets (1,5 säck/dygn) om jag jämför med andra som har samma panna på detta forum. Men vår gamla brännare tog 3säck/dygn vid samma utetemp.
Vi har nu kört ca 150kg pellets (Stenwalls 4,9kwh), asklådan var 2/3 full. Tittfönstret är sotigt, jag ser fortfarande lågan genom sotet.

Här kommer alla inställningar:

Grundmeny
Panna pellets 80
Larm rökgas 240
Panna el 69
Panna el max kw 6,0
Huvudsäkring A20
fjärrstyrning NS

Inställning pellets
Nivåvakt 99 (50)
Optovakt 1 (50)
Bränntyp 15kw
Effekt hög skruv 63
Effekt hög fläkt 46
Effekt låg skruv 38
Effekt låg fläkt 28
Effekt min skruv 0
Effekt min fläkt 0
Varmhållning min 60
Skruv extern S 30

Inst huparameter
Max framledning 55 C
Min framledn från
Husvärme från C 16

Huskurva
Lutning C 50
Justering C 0

Innetempen är stadigt 22 grader.

Skulle gärna vilja få tag i någon som kan ställa in den, rörmokaren som installerade pannan visste inte tyvärr.
CTC Ecoflex, 1 planshus med källare 120m2+120m2
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Inställning Ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Den låter som en plågad katt ibland. Drabbar bara min när det är som kallast och den går nästan hela tiden.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Inställning Ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Det borde finnas en manual på ctcs hemsida. Skicka meddelande om du inte hittar filen så skall jag se om det finns på någon hårddisk här hemma. De vanliga standardvärdena brukar passa de flesta. (sök i manualen eller här på forumet.)

Jag brukar ha 50 grader på elpatronerna (då märker man när pelletsen inte går. Varmvattnet är då klart svalare än normalt.)

Jag har bara 80 grader på pelletsen då det är riktigt kallt. Annars räcker det med 70 grader. Det blir då lättare för lågan att värma vattnet (större tempskillnad). Det blir åxå mindre strålnigsförluster genom pannans skal.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
hhm263
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 17:08
Ort: Boxholm

Re: Inställning Ecoflex

Inlägg av hhm263 »

Hehe, då är det normalt med oljudet. Försökte smörja med 5-56 men det blev ingen skillnad, ljudet verkar komma längre in i brännaren.

Tack för tipset på panntemp. :)
CTC Ecoflex, 1 planshus med källare 120m2+120m2
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Inställning Ecoflex

Inlägg av Eldvin »

Måste ju finnas en rörkrökare som kan med pannan.Gå in på ctc,s hem sida och ladda ner manualen och studera den.Sen är det bara att ställa in effekt låg och sen hög.Och låt bli låg effekten.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Inställning Ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Jo jag kör åxå bara med hög effekt (dvs samma inställning på låg). Om synglaset sotar igen snabbt är förbränningen lite fet. Om det sakta blir lite gulfärgat ligger det nog ganska bra. Justera små steg i taget. Antingen på pelletsmatningen internt eller på fläkten.

Ett förslag är att öka tills det sotar och sedan backa steg för steg.

Jag tror ljudet kommer av att nedre skruven går mot brännarkoppen kant inne i pannan och att det där blir vibrationer. Antingen ligger det koks under skruven som pressar den mot koppens gods eller ändras vinkeln/gods som färändras i värmen så att "katten vaknar". Se det positivt du vet att pannan går och ger värme.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Inställning Ecoflex

Inlägg av vatsug »

Ang gnället så är det mycket riktigt som "stugsittaren" sa att det bildas koks i botten på koppen , som lyfter skruven lite så att den inte går riktigt rakt genom rörkröken. Rengör i botten på koppen under skruven. Fabrikinst. är Hög : matn 68 fläkt 40. Låg : matn 41 fläkt 20 . Men det är mera att se som riktvärden. Mät upp hur mycket den förbrukar under 10 min. Jag kör med 62/35 till 535g /10min och 47/27 till 400g/ 10 min. Rent spontant låter det som du har ganska hög fläkt (46%) till 62 % matn. Mitt gnällande brukar komma vid ca 30 säckar och då är det snart dags att sota. Lycka till med Ecoflexen !
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Inställning Ecoflex

Inlägg av GunnarM »

Jag hade tänkt tipsa om att smörja upp spetsen av skruven med kopparpasta, det gjorde jag och det blev helt tyst! Men nu tänker jag att det kanske är koksningarna, precis som ni skriver ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar