Hej
Jag har införskaffat en begagnad flex A som har syrboxen med blå vridomkopplar knapp samt silverfärgade dos och ext knappar.
Jag har bytt 22k motsåndet samt bägge x2 kondensatorerna på boxen men upplever nu ett för mig nutt fenomen.
Boxen fungerar och man kan ställa in fläktspänningar enl instruktion Dock inträffar som jag upplever slumpmässigt vid frånslagen termostat att fläkten brummar igång långsamt. Dvs detta sker efter efterblåsningstiden gått ut. Inte alltid men ibland.
Nu till min fråga:
Vad har de små trimpottarna på kortet för funktion och hur trimmar man dessa.
De är märkta
- Fan Ignition level.
- Fan Level 1.
- Fan Level 2.
Min fundering är att man kanske måste trimma dessa efter komponent byte eller att diverse komponeneter åldrats?
Tacksam för hjälp
///AndersA
Ytterligare Styrbox bekymmer Flex A
Ytterligare Styrbox bekymmer Flex A
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Re: Ytterligare Styrbox bekymmer Flex A
Byt lilla kondensatorn, vid sidan om resistorn på 22kohm! Ersätt med ca 47uF och minst 25V. Den kondensatorn får det väldigt "hett om örona" av resistorn du redan bytt och läcker därför gärna...
Vet inte om den är ytmonterad i din box, men troligtvis är den det. Det går dock lika bra att ersätta med en traditionell typ.
OBSERVERA polariteten! -Markerad är minus!
Lycka till!
/Johanna

Vet inte om den är ytmonterad i din box, men troligtvis är den det. Det går dock lika bra att ersätta med en traditionell typ.
OBSERVERA polariteten! -Markerad är minus!
Lycka till!

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Re: Ytterligare Styrbox bekymmer Flex A
Tak Johanna
Jag har bytt ut den kondensatorn du beskriver utan resultat.Trimpotarna jag nämnde har jag försökt att justera även det utan resultat. Går vidare med att byta ut kondensatorerna som är kopplade till pinne 2 & 3 på kretsen U2008B.
Återkommer med resultat.
Jag har bytt ut den kondensatorn du beskriver utan resultat.Trimpotarna jag nämnde har jag försökt att justera även det utan resultat. Går vidare med att byta ut kondensatorerna som är kopplade till pinne 2 & 3 på kretsen U2008B.
Återkommer med resultat.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.