Koksning

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Koksning

Inlägg av teufel »

Hej!

Senaste gångerna jag har askat ur har det varit ganska mycket koksning i brännkoppen och i förbränningskammaren. Kan det bero på det konstiga vädret? (-7 på nätterna, +7 på dagarna)
Nåt jag kan göra åt det?

CTC265 med Ecotec Bioline20-brännare.

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Psycho Dave
Lärjunge!

Re: Koksning

Inlägg av Psycho Dave »

Dragbegränsare?
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

...finns ej.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vädret tror jag inte på, brukar inte ha med det att göra.

Däremot brukar pelletssort ha en del i det hela. Har du nyss bytt sort eller fått en ny leverans av pellets?

Med min gamla A3:a (som inte gick att justera speciellt mycket) växlade tillgången på koks och klumpar (nästan små keramiska saker eller hur man skall förlklara dem) väldigt mycket mellan pelletssorter och olika sändningar av samma sort. Detta med samma inställningar på brännaren och dragbegränsaren.

Nu efter 2,5 års drift med en begagnad Bioline så är tillgången på samma saker enligt ovan klart mycket mindre men de förekommer även på denna brännare. För att helt slippa dessa fenomen så får man justera mycket på inställningarna och ha tillgång till instrument för att få en så nära perfekt förbränning som det är möjligt, vilket jag inte orkar göra utan kör på som vanligt vi pelletsbyte (tycker att jag har hittat en bra inställning som fungerar OK). Undra om en lamdasond till Bioline brännaren skulle få till förbränningen bättre så att det blev ännu mindre koksbeläggning i förbränningsskålen och att de "keramiska" bitarna försvann hel. De stör inte speciellt mycket men allt kan ju bli bättre men inte till vilken kostnad som helst.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kenneth
Fröträd

Inlägg av Kenneth »

Detta beror på pelletsen...

Under mina 19 år som installatör av pelletsbrännare har jag alldrig haft
så många brännare gått sönder i vinter på grund av dålig pellets
nästan alla fabrikat har haft problem.
koksning omöjlig att ställa in brännarna rätt ...

Jag själv kör just nu Rindi som jag tycker är bäst just nu...

Ps.Gå in och sök på ( pannrummet styrs via nätet... )så får ni se
en anläggning jag gjort för snart 3 år sen.

Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
trollet
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trollet »

vilken sida kenneth?
Tellus G25 750l tekniktank 4000l slav.kw012 laddomat 21.ESBE C-90A TK1B.3 tons mafa extern förråd.panna 2 bionet med bequem 12D brännare laddomat 10 loggning via villasystem,samt supervision.(100+70kvm)+70kvm källare.9kg/dygn vid -4 ute.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Googla på "pannrummet styrs via nätet" eller klicka här!
Jerjo

Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kenneth kan du se om det är någon speciell pelletsleverantör som ställt till problemen? Jag har kört rysk Stora Enso pellets denna vinter och sådan problem med den pelletsen. Satte igen alla lufthålen med en porös kaka som bildas vid förbränningen och följden blir ju en fet förbränning som bara sotar ner. Kakan kom efter bara några tiotal kg bränd pellets. Lite järnklumpar och cementklumpar har man fått på köpet.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Kenneth
Fröträd

Inlägg av Kenneth »

Hej Ulf

Alldeles riktigt det är Stora-Enzos pellets troligen som du säger..( over där)

Just det du skriver om..

Men även Neova har det varit lite strul med ..från Främlingshem storsäck har funkat
best på de stora brännarna ... Laxå har gått bra... Rindi har jag nu ..funkar bra..

Det är mest tändelement ..fläktar..tändhällar ..roster ..som falerat..och gengasknallar

Men gör så alla ... väg 6 min från matarskruven från förrådet..
Jämför sen en gång vid ny leverans pellets ..kan variera även på samma pall.

Jag tror att kommer det inte att bli bättre ordning på bränslet så kommer pelletseldningen
att gå ner i samhället... när jag började för 19 år sen ..Janfire .. då var det jämn kvalitet

Anläggningen ovan som jag har inst. 80 kW där nappade danskarna på mitt tips
till att brännaren väger in själv ... det tar ca: 2tim gångtid så lägger den vikten rätt
vid ny lev.
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Själv kör jag ofta med Laxå. Har varit jämn kvalitet av alla parametrar under de fem år jag har eldat pellets. Hoppas att det bara är en tillfällig produktionsstörning. Frågan är väl varför "alla" har problem just nu. Var det ett taskigt år i skogen förra året?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Vad är det som har försämrat pelletskvaliteten?
Eldade själv till hösten -08 med brännare utan uraskning och såg inte till några kokskakor.
Gjorde nu ett experiment och eldade 4 dagar med uraskningen avstängd.
Fastän jag eldade med Rindi pellets så låg där en svart porös kokskaka som täckte en stor del av rostret.
Den rindipellets jag köpte nu sist såg inte riktigt ut som den vanliga, var mera brun och saknade det vanliga rindidammet.

Har man framåtbrinnande brännare är det ju allra enklast att uppgradera till brännare med uraskning så kan man elda vad skräp som helst.
Men har det gått så långt att också de fina Ecotec och Bequem brännarna har problem med koksning så måste åtgärder till för att få fram bättre pellets.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja under mina drygt åtta år med pelletseldning så har jag bara sett en försämring i den jämna kvaliteten som krävs. Jag tror lockelsen för de stora bolagen blir för stor då de kan köpa billig pellets utomlands och sälja den dyrt i Sverige. Så var det med Stora Enso pelletsen som jag kämpat med i vinter. Ryskt skräp som inte fungerar hur man än gör, och med stora järn- och cementklumpar. Kundbemötandet hos Stora Enso har mycket att förbättra. Ljug och undanflykter istället för att sakligt ta ansvar för kvaliteten. Samtliga hål i rosterplåten täppta och brännarinställningen borta på några tiotal kilo pellets. Håller med Kenneth att dålig kvalitet kan bli döden för många mindre uppvärmningssystem.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar