Ljudnivå NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Ljudnivå NH

Inlägg av proppen »

ÄNTLIGEN slipper jag värma upp 200+ m2 med elvärme. Den helt nya Janfire pannan + brännaren är installerad och allt ser snyggt och fint ut jämfört med den gamla Värmebaronen + Flex A -brännaren. Ska bli skönt att åka till skroten med den pannan.

MEN döm min förvåning (och lite besvikelse) att den nya generationens brännare verkar låta mer än Flex A. Eller har jag bara glömt bort hur mycket den gamla lät i jul då jag körde den sist? Jag tror inte det. Vet inte om ljudet är högre i rena decibeltal mätt, men det är ett mer metallistkt ljud och nu hör man underhållsläget upp till sovrummet på övervåningen.
Nu funderar jag på hur jag kan fixa det här. Klä in dörr & rum i juddämparplattor från biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ta-369214/ kanske? Hur brandfarligt blir det? Andra förslag?
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ljudnivå NH

Inlägg av Icecap »

* Vilken effekt kör du med? Hög effekt låter mer från fläkten.
* Är det ett konstant ljud eller när kommer det?

I vissa fall kan fläkten sitta en aning sned vilket kan få vingarna att slå emot en aning, detta ger en irriterande ljud. Lösningen är att justera skruvarna runt fläkten (4 st, en i varje hörn). En av dom kan behöva lossnats ½ varv som mest och man får pröva sig fram vilken som kan vara aktuell.

Har man lossnat en skruv och det inte hjälpte, återskruvar man den och tar nästa.

Är det externskruven är det oftast upphänget som transmitterar ljudet vidare osv.

Jag antar att det kan vara fläktljudet som stör, just för att det hörs i underhållseldningen. Men en mer exakt beskrivning av när ljudet hörs kan behövas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Ljudnivå NH

Inlägg av proppen »

Det låter mer ju högre effekt som körs, mellan 8 och 15 kW, men jag tror inte det är så att något slår emot...
Det mest irriterande ljudet kallar vi "ufo-ljudet", i underhållsläget när en pellets åker ned så drar den igång fläkten. Själva bruset av fläkten dämpas rätt OK av att dörren är stängd.

Alltså inte riktigt själva fläktljudet tror jag, kan det vara något i själva fläktkontrollern som låter?
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ljudnivå NH

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen fläktkontroller! Fläkten är en typ med inbyggd hastighetsstyrning och just i startögonblicket kan den låta rimligt "rå" till den är uppe i hastighet.

Frågan är om det är ljudet från pannrummet eller om det leds genom husets stomme.

När fläkten slår emot (det är väldigt lite) ger det inte en "slå emot"-ljud, det ger en snabb "tjing-tjing"-ljud som är proportionell mot hastigheten på fläkten. Man kan kolla vid att ta av kåpan, stoppa brännaren (lämpligt under en viloperiod) och rulla fläkten försiktigt runt per hand. Tar den emot det minste är det dags att justera en aning.

Testa att "frihjula" den runt, alltså ge den en knuff så den roterar ett par varv. Detta ger snabbt en idé om huruvida den tar emot den minste.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar