Pellets katastrof!!!

Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Fast jag förstår Bergatorparns situation. Ja den fria tanken får inte finnas här av vissa
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Ja man ser hur vissa kan hålla på och vara på och peka på andra utan att själva tänka på hur dom är eller beter sig här på forumet. Ok att det står pannrumsfreak eller pannrumstomte i profilen men med tanke på andra saknar den profilen och att andra inte ser det på samma sätt som dom bryr dom sig inte om. Ja dom regerar ju här få pelletsforumet
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Nu tycker jag att du ska lugna ner dig så pass mycket att du hinner korrekturläsa dina inlägg, och även kanske skriva dem färdigt så att du slipper skriva så många inlägg i rad. Jag uppskattar att du vill ha med även mina åsikter här.

Att jag fått titeln tomte har jag inte bett om, jag slipper gärna. Är det den titeln du jagar med serie inläggen? Andra forum tar bort titeln just för att den tenderar att leda till många meningslösa inlägg.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Du svarar ju ändå på allas inlägg som du vet allt
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Sen vet ju inte jag vad du är ute efter . Ja efter som du tror att jag jagar efter att bli pannrumstomte som du. Nej jag försöker vara så neutral och vänlig som möjligt här. Men ogillar när man går på folk utan anledning för dom tycker annorlunda eller "INTE" fyller i sin profil som du.Har du provat det????
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med på dina meningar.
Micke142 skrev:Men ogillar när man går på folk utan anledning för dom tycker annorlunda eller "INTE" fyller i sin profil som du.
Ogillar du när man går på folk som inte fyllt i sin profil på samma sätt som jag?
Jag försöker vara något mer tolerant.

Du verkar reta dig väldigt mycket på mig, vad beror det på? Att jag inte håller med om vissa konspirations teorier? Eller är det att jag tycker att en pelletsanläggning bör fungera åtminstone med pellets som uppfyller den standard som är avsedd just för anläggningarna? Eller var ligger problemet?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av bergatorparen »

Danei: Du och Icecap kan ta er vilka friheter ni vill utan att ROLI ingriper, och de som får preferential treatment kommer alltid att bli hatade. Jag ogillar ditt sätt i mycket, men på tal om direkt hat så riktar jag det mot ROLI som jag gärna skulle elfte septembra så han finge simma tillbaka till Särö från Kristiansand i Norge och de kom inte släppa i land honom.

På tal om konspirationsteorier: Det är INTE konspirartionsteori att misstänka felaktig kvalitet på pelletsen. Ved du vad konspiration är? Det är om en grupp människor tillskansar sig ett större inflytande än det de egentligen borde ha genom att de till exempel är medlemmar av samma ordningssällskap eller på annat sätt har sin lojalitet på annat håll än det de påstår och som de borde ha. I Norge fanns på 1970 talet en grupp som kallade sig AKP(M-L) eller Arbeidernes Kommunistparti Marxist Leninistene. Dera specialitet var att kuppa fackföreningar och driva företag till konkursens brant såsom med Jötul - en utav Norges största producenter av Ugnar, kaminer och andra eldstäder i gjutjärn. Var du AKP (ML) anhängare i Norge på 1970 talet var du garanterat att inte få jobb, att inte få medlemskap i fackföreningen och många andra påföljder därför att de bedrev en helt öppen konspiration för att skaffa sig makt nog att begå statskupp och införa kommunismen i Norge. Men de var inte lika så smarta som de som samlas i Illuminati. Det är bara de högsta hönsen man känner vid namn i Illuminati, mendan vanliga medlemmar är totalt anonyma. Om jag vore med i Illuminati kom inte mitt (egentliga) namn att förknippas med detta ordenssällskap med mindre jag själv valde det. Illuminat i är bra, de. De har en del mycket fins idéer som jag tror kom att få stort stöd bland folk flest. Men INGEN tror att de finns och alla fnissar bara fjantigt av dem och det gör det lättare för dem att få gjort det de skall. Om AKP (ML) kunnat samma sak, skulle de nog lyckats ta makten i Norge redan för flera decennier sedan och ingen skulle förstått hur det gick till. Nu hoppas jag du förstår vad konspiration och konspirationsteori är. En konspirationsteori behöver inte vara felaktig eller bakom flötet. Den KAN faktiskt vara sann och rätt. Men just det kommer man aldrig få bekräftat innan det är för sent.

Tack för "vitsorden", du har som vanligt "svårt att ta" tillrättavisningar. Just nu har du bevisat att du inte är ett dugg bättre än de som du brukar klaga på. Håll dig till användarreglerna som du godkände när du skapade konto på pelletsforumet. / Roli
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

Loggade in och kikade lite på inläggen som landat i ämnet efter mitt sista.

Har efter jag skrivit detta inte haft något problem alls med min anläggning och det efter att jag slutat köpa pellets på Byggmax! (...problemen började då Byggmax byte till Derome pellets...innan funkade alldeles utmärkt)
Så alla tips om att jag i stort sett måste byta ut det allt på min pelletsanläggning då det mesta varit fel på den då den inte ens klarar av att köra spån och flis mm enligt visa "skruvnissar" här på forumet som den självklart skulle klara var överflödiga och tydligen även felaktiga!

Känns som detta forum skulle ha en uppdelning mellan "Vanliga pelletsbrukare" och "Pelletsbrukare som älskar att göra mer än normalt". Där skulle jag/vi "vanliga" pelletbrukare kan diskutera olika ämnen utifrån att man är en helt vanlig "Svensson" som inte har några större ambitioner att bygga om sin anläggning till att bli ett pelletskraftverk.
"Pelletsbrukare som älskar att göra mer än normalt" kan ju ha mer utbyte av detta forum och av varandra då vi "vanliga" inte kommer med sådana absurda påståendet som ex.vis att det finns väldigt mycket spån i pelletssäckar från en leverantörer av pellets eller något annat basic.

När jag jag köpte min pelletsanläggning så hade jag inga mer ambitioner än att med muskelkraft fylla mitt förråd med pellets med jämna mellanrum och inte att bli pelletsingejör. Tycker nog att det saknas respekt för vissa frågeställningar av ett flertal här på forumet som utan förbehåll kommer med en diagnos och inte sedan verkar vilja lyssna mer....

Nog om detta "Over and out"
Senast redigerad av Janne_gbg den tor 08 aug, 2013 17:24, redigerad totalt 2 gång.
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av micke_932 »

Man kan nog inte säga att ett pelletsfabrikat är skit bara för att man får dålig pellets på ett ställe, det verkar kunna skifta väldigt, nu är det ju inte Byggmax fel heller om Derome pellets är dåliga, men det verkar ju bero på var dom tillverkas, vi har ju ofta sett folk här som köpt pellets av ett fabrikat och fått skitpellets medan andra som köpt samma fabrikat någon annanstans har fått väldigt bra pellets.

Man måste ju också konstatera att vissa brännare faktiskt är mera känsliga för spån (eller rättare sagt så är det nog skruven som är känslig), medan andra kan stoppa i vilka skitpellets som helst utan att ha några som helst problem.

Så man ska nog vara försiktig åt alla håll vad det gäller påståenden om att det är brännare resp. pellets fel om det inte funkar.
Senast redigerad av micke_932 den tor 08 aug, 2013 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Icecap »

Pellets har fördelar och nackdelar. På olja-tiden var bränslet "extremt" likartat, villaolja var nästan identisk vem man än köpte hos. Och det var dels av kostnadsskäl och dels för att det fanns en standard som var mycket "smal". Sedan var det väl en aning skillnad mellan sommar- och vinter-olja, miljöklass 1 osv. men det var minimalt och kvaliteten var konstant.

Transporten och påfyllningen skadade produkten ytterst lite eller inte alls, alltså ett perfekt produkt för "tryck på knappen och glöm skiten".

Pellets är INTE så standardiserat! Eller jo, det finns standard men den säkrar bara att produkten är inom ett visst - rimligt brett - område, t.ex. är densiteten inte hårt specificerat. Sedan får det inte vara en massa skit i pelletsen heller men inget av detta styr hur och var träden växer, mineraler de innehåller osv.

Detta betyder att enheter som använder pellets som bränsle måste har ett bredare arbetsområde och vara till att ställa på ett vettigt sätt och man bör ha möjlighet att SE att man har ställd rätt. Och det är nog det sista (mätning och kontroll av korrekt inställning) som är det största problem.

Det finns en massa råd (lågans färg, spik-metoden osv.) som dels tar lång tid att få rätt och dels är direkt fel om inte man har synnerlig speciell panna. Javisst, man kan ha en lambdasond - men även det är inte nog... Det är mindre dåligt men 'svaret på allt' är det inte.

Sedan är olika brännarkonstruktioner olika bra på olika saker. Vissa jobbar jättebra om pelletsen är i ena ändan av "kvalitetsfönstret" men dåligt i andra ändan, andra jobbar bra över "mitten" och andra igen är lika bra/dåliga över hela "kvalitetsfönstret". Såklart finns det kombinationer och inställningar som gör att vissa brännare kan ställas till att fungera ganska bra eller bra över rätt del av registret.

Och det är just grejen: justering. Pelletsen är inte ett homogent bränsle, alltså kan inställningarna inte vara konstanta! Vädret är inte konstant, alltså ställer det också krav på justering, en dragbegränsare är dock en bit på vägen till att jämna ut denna faktor.

OK, lösningen kan då vara att bara köpa pellets med en mycket smal standard som man vet fungerar och få ställd brännaren till detta, få fixat ett bra storförråd och då börjar man komma till "olja-känslan" igen: tryck på knappen och skit i det.

Priset på pelletsen som är enl. en så smal standard lär dock hamna på ung. samma nivå som villaolja och då kan det ju kvitta. Och OM det går att hitta denna pellets kan jag inte svara på, Vestmarka (Norsk Brunpellets) var dock ett mycket bra försök.

Möjligheterna är då:
* Acceptera att pelletsen är ett rimligt billigt sätt att få värme - men att det "låga" priset medför en del jobb och problem.
* Utveckla en egen brännare och styrning som kan ta hand om de problem som finns.
* Ge upp allt vad som pellets heter och hoppa på BVP eller monopol-FV och acceptera att bekvämlighet kostar extra pengar.

Sedan: att kärnlösa skruvar i gemen har svårt med spån betyder inte att det är tvärkört i alla fall, det finns definitivt anläggningar som är så pass rätt konstruerat (tur eller skicklighet) att det fungerar smärtfritt medan det ganska säker finns "perfekta" skruvar som är monterat så himla fel att det bara inte kan fungera alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar