Pellets katastrof!!!

Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Martin_L »

Även om vissa reagerade på Bergatorparens inlägg så lyckades han styra ämnet åt rätt håll. Att bara domdera och peka på felaktigheter utan att föreslå lösningar hjälper ingen. Bra så!

Istället. Vad är det som gör att skruven kör fast vid användning av vissa typer av pellets. Generalagenten för PellX menar att motorn blir svag med åren. Jag funderar på om det verkligen gäller för en elmotor. Förbränningsmotor, visst, men el?

När jag i går tömde hela förrådet och monterade isär transportör mm så såg jag en skada längst ner på skruven. Ser ut som att en nagelstor flisa har lossnat. Alternativt har skruven varit längre och sedan kapats på ett vårdslöst sätt. Kan detta påverka skruvens funktion?

Känns hur som helst som att pelletsen inte kan vara ensam orsak till problemen. Troligen en kombination. För även om vissa skriker om att köra rent spån i skruven så kan jag hålla med om att den borde klara en nätt blandning.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av msh16 »

Ja Bergatorparens inlägg var kul och humor kan man inte få för mycket av, men gav väl ingen lösning på problemet med skruv som stannar i stället för att mata pellets.
Om du nu själv styr ämnet åt rätt håll och avslöjar hur utmatningen från ditt pelletsförråd ser ut. Är skruven bara nedstoppad i ett kärl dit du häller säckarna. Eller har du underliggande skruvutmatning som exempelvis hos Mafa?
Är skruven bara nedstoppad i en behållare har du problemet där. En sådan lösning fungerar inte i längden.

Har du skruvmotor av modern typ märkt SPG eller Shinmyung eller har du den gamla typen där motorn inte sitter i linje med skruven?

Om tusentals handlar pellets på Byggmax utan att ha några problem kan kassören hos Byggmax knappast lastas för att just din skruv stannar. Du har ett tekniskt problem som måste lösas.
Att bara domdera och peka på felaktigheter hos pelletsen i stället för att lösa problemet hjälper ingen.

Fuktskador tror jag inte blir på Byggmax. Handlar man ena dagen och det finns 6 pallar i lager finns det bara 2-3 pallar kvar 2 dagar senare så omsättningen är stor.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Martin_L »

Jag har inte pellets från Byggmax. Det var en tidigare skribent som blandade ihop inläggen. Jag kör SE, som har fungerat fram till senaste leveransen. Denna gång går det att se redan i påsen att pelletsen till större andel är mindre (fallit sönder) och inte lika blanka. Dessutom ganska mycket mer spån i påsen än tidigare.

Jag har en PellX 20 kW. Motorn är av den gamla typen (enligt ditt inlägg) med motor som inte sitter i linje. Skruven är 1,7 meter och kärnlös. Går i ett stålrör in i MAFA pelletsförråd. Häller i pellets ovanifrån och skruven hämtar pellets i förrådets botten. Alltså inte rakt in i behållaren. Pannan är en gammal konverterad oljepanna från 60-talet. Tror dock inte att den är boven här.

Jag upplever att problemet snarare är alla små sönderfallna pellets än spånet i sig. Känns som att alla små bitar fyller upp tomrummen som annars bildas mellan större pellets, och därmed hindrar skruven från att snurra fritt.

Skriv gärna in denna information i din profil så följer det med i alla inlägg. Då blir det lättare för alla att ge relevant information. / roli moderator
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av fchristi »

bergatorparen har naturligtvis rätt. Problemet påminner om den aktuella hästköttskandalen: å ena sidan måste gällande lagstiftning respekteras gällande pellets/köttstandarder, å andra sidan måste konsumenten inse att ju mindre man betalar desto sämre blir kvaliteten (stämmer för det mesta och i enlighet med ekonomisk teori). Att skräppellets riskerar att paja hela kaminen/brännaren, skruv, matning, motorer tänker vi inte när vi står på Byggmax och köper på oss tvåhundratrettiofyraörespellets. Sedan gråter vi ut i detta (f.ö. ypperliga) forum och undrar varför det inte fungerar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Jag håller inte med. Du kan köpa dyr pellets på andra ställen som ligger lika mycket i utkanten på standarden. Byggmax har inte något eget lågprismärke, utan köper från de etablerade leverantörerna. Är det någon av de som har problem som köpt pellets som ligger utanför standardens ramar? Det låter i mina öron mer som anläggningsproblem än pelletsproblem. Men köper man billigaste anläggningen så blir det kanske så. Men det kan till stor del bero på installatören också. Vinkel på skruvar tex.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Pellets är en svår produkt att få grepp om kvalitetsmässigt. Pris och kvalitet är inte alltid kopplade men oftas är det så. Pellets skall ju tillverkas enligt en standard, vilket inte alltid är fallet, men även om den är det så finns det många parametrar som inte direkt styrs av standarden. Hur uppför sig den i transportsystemet och i brännaren är ofta saker man får pröva sig fram till. Jag har själv kört en del säckar av Byggmax och Bauhaus, då förrådet har varit nästan tomt och leveranstiden lång och det har alltid gått bra med fin förbränning och inga problem. Kanske har jag haft tur, men stora volymer och små marginaler kan ge bra pellets billigt. Kör ju bulkpellets normalt och då är man mer utlämnad till grisen i säcken känslan, då de olika leveranserna varierar så mycket och man har ingen möjlighet att besiktiga pelletsen innan den ligger i förrådet och då är det kört.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Ligger det utanför vad man kan förvänta sig och man inte kan skylla på någon abnormalitet i förrådslösningen så går det att reklamera även bulkpellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Roli »

Håller med ovanstående, fullt möjligt. Har själv gjort det, tog 2 timmar att suga ur 4,6 ton pellets ur förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av bergatorparen »

Jag hade ursprungligen inte tänkt skriva mer här inne, men denna debatten är så vitt intressant att det är svårt att inte ha och ge uttryck för en årsikt: Anledningen till att det finns standarder, är såsom jag lärde ddet i yrkesgymnasiet på 1970 talet, att saker skall fungera ihop även om de inte kommer från samma företag - till exempel finns en standard som heter SDS plus för anslutning av borrar och borrmejslar, så att borren lika så gärna passar i en DeWalt som i en Makita som i en Bruksbo maskin. Så är det med bensin och oktan med: Oktanen både den såkallade motoroktanen och den som anges på pumpen berättar i vilka motorer bensinen fungerar. För en del år sedan var det flera fall av motorhaverier i Tyskland där nordiska bilar var involverade. Det visade sig att bensinens såkallade motoroktan var för låg så att när man kom ut på Autobahn med nordisk bensin i tanken, så övertände bensinen och knackningarna blev så allvarliga att de knäckte motorerna helt enkelt. Förklaringen som gavs var att man inte såg någon nytta i att hålla motoroktanen på "kontinental" nivå i Norden som ju har så låga fartgränser - samt att andelen nordiska bilar som ger sig i väg till Tyskland är så förhållandevis lågt att man inte hellre av den anledning såg några risker. Så man höll till godo med en rekommendation: Skall du på Kontinenten, se till att tanken är nära nog tom när du kommer dit, och tanka Tysk eller fransk bensin som håller måttet så sker inget. Oljebolagen tvingades köpa nya motorer till ett stort antal bilar som havererat och bekosta installation av dessa nya motorer i fordonen. Men det var bensin, med pellets är mentaliteten en helt annan: Man skyller ifrån sig på anläggningarna , på förråden och allt utom hantering och mellanlagring av pellets - alltså allt utom de sakerna som kan ge ersättningsskyldighet. Just för att komma utanom sådana problem har man utvecklat standarder, som om de de följs, ger pellets som håller acceptabel kvalitet från fabrik till asklåda. Skruvarna som medlevereras pelletsbrännarna har testats för olika längder på pellarna och olika hållfastheter på pellarna så de skall både materialmässigt, motormässigt och funktionsmässigt kunna hantera pellets som i storlek och hårdhet ligger innanför gällande normer. De här skruvarna kostar mellan 3 500 och 6 000 kronor, så med sådana priser har vi lov att förvänta att de skall hålla den kvalitet och den funktionalitet det står på asken att de skall ha. Nog n med detta underdåniga feodaltänket: Ingenting blir dyrare av att man producerar enligt standard - det blir snarare billigare eftersom företagen inte behöver göra lika stora årliga avsättningar för garanti och serviceåttaganden. För pellets: Hos ROLI tog det dyrga två timmar att tömma förrådet: Och vad kostade detta pelletsföretaget? OM man gjort rätt på en gång, skulle man kunnat spara dessa pengar - och om flera kunder klagade och reklamerade, så blev det dyrt för företaget. SÅ Ulf har absolut rätt i att kvalitetssäkring och process-säkerhet är A och O i en modern fabrik om man skall kunna tjäna pengar och etablera en stabil företagsekonomi som ger de musklar som behövs för att kunna konkurrera både på kvalitet och inte minst pris. Köper du pellets som kostar låt oss säga 2500 kronor per ton och aldrig ger bevsär med anläggningen, så är det trots allt billigare än pellets till 2000 kronor tonnet som bara strular och kräver ständiga återbesök av servicemannen med instrumentet. 500 kronor per ton i mellanskillnad ger 1 besök av servicekillen - därefter är det ren förlust för dig som konsument. Nu skiljer det sällan så mycket som 500 kronor tonnet så tröskeln för besparning är mycket låg. Får du billig pellets som INTE strular, så kan du spara motsvarande kostnaden för 1 besök av servicekillen, får du pellets som strular kan dte kosta dig dyrt - mycket dyrare än det du sparade på pelletsen. En havererad skruv kan kosta från 3 500 kronor och uppåt för en såkallad serviceenhet utan motor och ny motor kan kosta från 2 500 kronor uppåt beroende på skadans omfattning. Så vad jag vill fram till är att billigt är inte alltid billigt. Bästa sättet är att testa ut pellets genom att köpa 12 säckar och elda via veckorförrådet och se hur anläggningen reagerar på just den pelletsen för sedan att köpa i stort av pellets som fungerar bra med anläggningen. Byggmax och de andra har såkallade private brand på pellets som innebär att de gör en upphandling inför varje nytt år - vilket innebär att det ena året kanske det är Agrol pellar i säckarna, andra kanske NEOVA och tredje året kanske BioNorr eller VIDA. Hursomhelst är det den som innehar det privata varumärket som står ansvarig för att varan håller måttet och som skall ombesörja ersättning för skador uppkomna genom normal bruk av produkten. Sedan skall denne kunna vända sig till producenten och kräva ersättning för de problem som uppkommit och som skadat hans varumärke - men detta är företagsjuridik. Konsumentjuridiskt är det så att om Byggmax eller någon annan innehavare av private brands säljer varor som inte håller vad de lovar, så är det DE som innehavare av varumärket som med hull och hår är ansvariga gentemot kunden. De kan prata så käften ramlar av gångjärnen, men de kommer aldrig kunna prata sig bort ifrån det ansvar de har som marknadsförare. DE kan INTE skylle på producenten, eftersom uppföljning av produkten är varumärkeinnehavares förbenade plikt och ansvar. Det är detta som är skälet till min aggressiva attityd i konsumentfrågor. Jag har alltför ofta sett marknadsförare förhala och försöka prata bort problem de ställt till med, och det är INTE acceptabelt. Vållar man besvär och allvarliga problem för någon, skall man rätta till det så snart det är praktiskt genomförbart. Med de betydande ekonomiska resurser som många av dessa kedjor förfogar över, borde det inte finnas ekonomiska problem till hinder för en rättelse. Har de levererat skit i ställetför pellets, så skall de erbjuda kunden antingen pengarna tillbaka eller omleverans av kontrollerat och godkänt vara. Allt däremellan är oacceptabelt och skall inte förekomma.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack Bergatorparen för ett mycket bra och sakligt inlägg. Absolut en av de bästa inlägg jag sett här. Du förstår vad som gäller!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med på logiken. Efter som en skruv är dyr så kan det inte vara den det är fel på?
Hur många av de som gnäller på dålig kvalité har faktiskt haft pellets som ligger utanför standarden? Är den så dålig är det ju bara att medela leverantören att de kan hämta leveransen. En leverantör som får många returer kommer att lägga ner eller bättra på kvalitén. Men jag uppfattar det inte som vanligt förekommande.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja skälet till det är att en del av oss accepterar skräpet och kämpar med att få det att fungera med dålig verkningsgrad och mycket arbete. Miljön tar stryk av dålig förbränning. Det är säkert så att en del anläggningar är inte bra och en del pellets är inte heller bra. Tyvärr är pelletsen den stora boven. Hur många gånger har jag fått en jämn kvalitet på alla de ton jag beställt. Aldrig! Vinterns sk kaka från tex Stora Enso fångas inte av standardens mätvärde, men finns ändå. Jag har haft djupa diskussioner med branschen, då jag vill kunna förstå varför saker uppkommer och dessa diskussioner kommer att fortsätta och har varit konstuktiva och sakliga. Många här har ju ondgjort sig över den sk baltpelletsen, men hur många vet att SE´s pellets kommer bla från öst! Pelletsmarknaden är som en omogen marknad, där allt kan hända och inte går utvecklingen framåt heller. Får jag problem, så vet jag att det inte är min anläggning det är fel på (det ser jag till att det inte är) och då framför jag det med kraft till pelletstillverkarna allt med målet att vi skall komma framåt och slippa detta osäkerhetsmoment varje gång man skall beställa. Jag vill köpa bulkpellets och veta vad jag får! Så drabbas ni slå larm det hjälper på sikt!
Senast redigerad av Ulf Rasmusson den tor 28 feb, 2013 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Askhalt och askans smälttemperatur finns med i standarden vad jag vet. Det borde vara de parametrar du har problem med.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo det är ju det man tänker på, men så är inte fallet denna gång. Jag har fått gjort en analys på pellets och askan men denna analys förklarar inte kakan, den "tröga" klibbiga askan. Jag skulle tömma asksugen idag och fick nästan inte ut askan som blir kompakt, klibbig istället för lätt flyktig som den brukar. Den satt klistrad i spannen. Jag har haft en sändning som sintrade enormt och gav en metalhård glasyta på rosterplåten, som det krävdes vinkelslipen att ta bort, men det är inte detta denna gång. Ofta är det då sand som har funnits i råvaran som smälter eller sintrar. Själv misstänker jag salter, mineraler och inblandning av lövträdsspån som innehåller en annan typ av sav med mer sockerarter. Jag har inte gett mig än utan jag fortsätter att kolla vad det är. En annan viktig aspekt som gäller östpellets är att beakta den radioaktiva upptaget pga Tjernobyl. Inte trevligt att stå och få allt damm på sig och i sig och inte veta vad det är. Min senaste SE-pelletsen var så enormt mjölig, så det var som jag hade bakat in den i vetemjöl, och just så fint pulver! I botten på förrådet låg tjocka lager t.o.m svårt att dra fram pelletsen med rakan. Jag har inte velat sikta denna östpellets, då jag har varit rädd för vad dammet har innehållit, utan jag har dragit fram till skruven så det har bränts upp. Ja ingen skön känsla att hantera den, och då man inte litar på branschen så blir det extra obehagligt!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av bergatorparen »

danei skrev:Jag hänger inte riktigt med på logiken. Efter som en skruv är dyr så kan det inte vara den det är fel på?
Hur många av de som gnäller på dålig kvalité har faktiskt haft pellets som ligger utanför standarden? Är den så dålig är det ju bara att medela leverantören att de kan hämta leveransen. En leverantör som får många returer kommer att lägga ner eller bättra på kvalitén. Men jag uppfattar det inte som vanligt förekommande.
Det stämmer bra att i och med att skruvarna är rätt så dyra och man har lagt ner omfattande arbete på dem är det mindre sannolikt att de är bovarna i dramat. Men skruvarna är anpassade för pellets som håller sig någorlunda innanför normen vad beträffar längd och hållfasthet. Blir det långa pellar kan det bli mycket ojämn matning och driftsstörningar till följd. Jag är rätt så säker på att många nog reklamerar dålig pellets, me problemet är ju att det i år är kärva tider för de som skapar råvaran för pelletsproduktionen, och det har nog gjort att de som har möjligheten har tagit in rysspellets och/eller amerikansk energived. Mr Goodson och de andra nere i Maine behöver ju jobb så de exporterar nog villigt till alla som vill köpa virke av dem i synnerhet som sågverken i USA och Kanada nu lider under den lågkonjuktur som startade för några år sedan när bostadsbubblan sprack. Och nu står amerikansk ekonomi inför en annan brysk verklighet: Sequester som innebär automatiska budgetkutt vid behov och det kommer innebära att det kan blir svårigheter med tullhanteringen eftersom varor som skall UT ur USA måste klareras genom tullen precis om varor som går andra vägen - och just detta med andra vägen påverkar svensk ecport till USA: Med nerdragningar av bemanningen på Tullverket där borta kommer inklarering att ta längre tid - avsaknad av tulltjänstemän kommer inte innebära Liberty Hall - free for ALL. Det som inte inklareras på lagstadgat sätt kommer även under sequester att räknas som smuggling.
Det sägs att när USA nyser, blir Västvärlden förkyld och just nu tycker jag hon nyser kraftigt. Vi står inför fortsatta kärva tider inom träförädlingen och det innebär mindre råvara för pelletsfabrikerna och om skogsindustrin då inte intervenerar och erbjuder energived som håller måttet gärna då i upphuggen form, kan det komma att bli konstigheter även nästa vinter såsom jag bedömer situation.
http://www.youtube.com/watch?v=d6Ipqqlc ... 8A5393B820
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar