Fundering, köra med det gamla eller investera?

Skriv svar
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av JothaR »

Hej,

köpte hus för snart ett halvår sedan och har nu börjat fundera en hel del på hur man skall göra med värmesystemet på både kort och lång sikt...

Vi har en VikingBio-brännare och en gammal CTC265B-panna (olja/koks).

Det jag sitter och funderar på är huruvida jag skall fortsätta köra det system som jag har till det helt "stämplar ut".

ALT 1:
Som jag ser då skall jag i så fall installera en automatshunt, ett slutet tryckkärl i pannrummet och sedan kan jag tryggt köra vidare till hela pannan stämplar ut, detta har jag fått prisförslag på och investeringskostnaden för mig landar då runt 10.000kr. Utöver detta har jag funderat på att bygga upp ett "kanalsystem" med eldfasta stenar i koksutrymmet, detta för att uppehålla rökgasen lite längre tid inne i systemet, investeringskostnaden för detta landar på 500-1000kr och borde generera en hel del förbättrad verkningsgrad?!
Alltså, är det värt att investera nästan 11.000kr i detta system? Shunten kopplar jag naturligtvis på rören utanför pannan så att den kan användas även vid ett eventuellt byte av system.

ALT 2:
Ut med det gamla och in med nytt? Har tittat lite på lite på några olika pannor där det mesta verkar ingå i grundinvesteringen (shuntautomatik mm).
Har tittat lite på:
Värebaronen Pellmax, landar på ca 50.000 - ROT = 40-45.000kr
Nibe Pellux, landar på ungefär det samma, båda är installerade och klara.
Har även fått förslag på en liten mindre panna utan VV, som skulle landa på 26.000kr installerat och klart men då behöver jag ju lägga dryga 10.000kr för att få in en elektrisk VVB så totalskillnaden blir 5-10.000kr.

Jag mottager tacksamt tips och trix på hur man skall gå vidare? Har inte på något sätt låst mig vid någon särskild panna eller om jag skall fortsätta på det gamla eller köra på nytt... Alla INPUT mottages tacksamt!
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av Icecap »

Jag har själv en CTC 265B och den kan definitivt bli mer effektiv. Jag har gjort en extra baffelplåt som leder rökgasen neråt och det gav en del. Jag har dock tanker på att utöka detta men det blir inte just nu.

Jag kan inte rekommendera att du bygger upp något med eldfast sten, det ska vara enkelt att ta bort inför rensning av pannan ju.

Men låt oss räkna lite:
Automatshunten är inte med i beräkningen, den behövs i vilket fall som helst - om du behöver den. Jag har termostatvred på samtliga element och det fungerar bra för mig.

Men en ny panna kan ta upp värmen bättre, kanske en förbättring på 10% med lite tur. Detta kommer att kosta dig 45.000. Om du förbrukar pellets för kanske 24.000/år kommer det alltså att spara in 2.400 per år.

Om vi antar att räntan för dessa 45.000 är 5% blir det en ränteutgift på 2.250 per år, alltså en vinst på 150:- per år.

Sedan ska du lägga till avbetalningen av lånet så det är en tveksam lönsamhet i det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av Holger »

CTC 265 är bra så länge den står där den står. Men kosta inte på någonting.
Du har väl termostatventiler på elementen? I så fall reglerar du värmen där och behöver ingen automatshunt. för 10000. Glöm iden med eldfasta stenar i koksutrymmet.
Se till att brännaren går på 10-12 kW och inte högre.
Ett kit med 25 liter expansionskärl och säkerhetsventil kostar inte så mycket. Köp det på Rinkaby rör och ta hjälp av någon teknisk bekant att montera dit kärlet när det blir sommar. Byter du senare panna så kommer det till nytta.
CTC Ecoflex och Ulmapannan skulle jag titta på för en inte alltför dyr ny panna.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Varför inte ett mellanalternativ - en lätt begagnad panna?

Det säljs ibland mycket lätt begagnade på Blocket för små pengar.
Betydligt bättre effektivitet till betydligt lägre peng än ny.

Hittade ex. denna, som aldrig verkar eldad i..
http://www.blocket.se/sodermanland/Varm ... ?ca=15&w=3
(Kanske långt för dig..?)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av André »

Ang beg panna, Ingen som kapat upp botten o gjort en ordentlig asklåda under pannan?
Pelletspannor är igentligen oljepannor som gjorts högre för att få in en stor asklåda i botten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av Micke142 »

Hej.

En shuntstyrning är inte så dyr. Finn flera nya för runt 2500kr och det är ju väldigt smidigt.
Har själv en ec Home från termoventiler och den är jättesmidig. Köpte den för 2600 ny och har sett den som en väldigt vettig investering. Mvh Mick
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av msh16 »

Och har man redan termostater på elementen har man en mycket bättre värmestyrning där. Bortkastade pengar vid pelletseldning. Shuntstyrning behövs vid värmepump som inte kan framställa varmt vatten
Bättre som sagt lägga 3000 på en begagnad oljepanna och få ned pelletsförbrukningen. Kan man göra jobbet själv så är det en bra uppgradering.
Kapa upp botten kan man väl bara göra på CTC265. Alla modernare pannor har dubbelväggig botten med vatten emellan.
Brännare med automatisk uraskning är den enda vettiga uppgradering man kan göra på den här gamla pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av Erik_73 »

Tror absolut att man kan göra mer än 10% besparing på pannbyte, jag minskade förbrukningen 5ton på pannbyte och installation av shuntstyrning + en termostat med ställbar hysteres, hade det varit en besparing på 10% så hade jag haft en årsförbrukning på 50ton alltså ca 240.000kWh i inmatad effekt

En normalstor villa ska rimligt kunna klara sig på 18-26.000kWh/år i uppvärmning för hus och varmvatten såvida det inte är en oisolerad byggnad
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av Micke142 »

För minsta möjliga insats kör med det du har idag. Vet ju inte riktigt om du har öppet system idag,har du det behåll det så länge.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av bergatorparen »

GoForItPellets tycker jag har bästa förslag. En Joker till 3000 kronor är ju nästan som att få pannan till skänks sedan tillkommer en termostatgivare till Viking Bion för ca 700 pengar samt installation. Blir definitivt billigare än att elda i 265:an som jag vet av egen erfarenhet är en glupsk rackare - och inget att köra Viking Bio i, i varje fall. Vore det inte för min CTC 1200 skulle jag sannolikt varit huslös idag. 265:an jag hade höll på att försätta mig i konkurs - och den var intrimmad av ett proffs med lång och allsidig erfarenhet som fortfarande är aktiv i bygden. Den skulle inte haft problem med att elda slut på 6 kubikmeter olja en "normal" vinter, jag vedeldade lite under dagtid och höll igen på så vis, men när jag skar ner 265:an insåg jag hur det kom sig att den inte gav mer värme till raddarna och mindre till skrotstenen: Den hade ju nästan inte vattenkylda rökgångar alls. Som en skrev om CTC's gammelpannor en gång: De var konstruktionsmässiga hjärnsläpp. Så satsa hellre på en VB Joker för det är en avsevärt bättre panna än CTC 265 vad beträffar värmekomfort, tappvarmvatten och alldagligt handhavande. Och den passar finemang ihop med Viking Bio.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av nyman »

En beg oljepanna är en billig förbättring om man gör jobbet själv. Som extra plus lär man sig också hur systemet fungerar. En beg. pelletspanna kanske kan köpas för 15000.
Ett tryckexpansionskärl är bra att ha både nu och i framtiden.
Så dålig som en del har fått för sig är inte ctc 265 om den kombineras med en lämplig brännare.
Men kosta på shuntstyrning är helt meningslöst till ett pelletssystem då det inte på något sätt är känsligt för framledningstemperaturen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av rod02 »

Här finns inga termostater på radiatorerna. Shunten styr det hela med innegivare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Segelflygarn
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 26 jun, 2012 12:33
Ort: Arvaby, Örebro
Kontakt:

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av Segelflygarn »

Jag tycker faktiskt att 265 pannan är bra. En plåt som leder ned gaserna i veddelen gjorde skillnad för mig. Jag gör av med ca en säck om dagen, något mer när det är kallt men inte 1.5 säck. Litet hus men dåligt isolerat. Jag har dessutom ingen automatik - jag vrider upp shunten när det blir kallt och ned när det blir varmt. inte så jobbigt.
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Fundering, köra med det gamla eller investera?

Inlägg av karaff »

msh16 skrev:Och har man redan termostater på elementen har man en mycket bättre värmestyrning där. Bortkastade pengar vid pelletseldning. Shuntstyrning behövs vid värmepump som inte kan framställa varmt vatten
Då kan du förklara varför min gamla oljepanna har en påkostad shuntautomatik och varför min bergvärmeanläggning saknar shunt :)

Är det shunt man ska skaffa när pumpen inte orkar värma mer ? :?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar