Vilken pelletspanna är bäst?

Skriv svar
twobeeas
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 jan, 2013 20:34

Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av twobeeas »

Jag ska byta panna och undrar vilket system ni föredrar. Ctc ecoflex, Biomatic 20+, Effecta komplett, Ulma 2000 eller Janfire integral? Har jag missat nåt komplett system? Jag är inte intresserad av ett hopplock utan jag vill ha ett så smidigt paket som möjligt utan att lägga hur mycket pengar som helst.

Tegelhuset (1965) som ska värmas upp är på 100 + 95 m2 uppvärmd yta (vi använder hela källaren). Huset har nya fönster och vinden är hyfsat välisolerad med spån och isolering. 4 st i hushållet. Nuvarande förbrukning är 7-8 pallar pellets om året och då kör vi pellets hela sommaren för vv.

Nuvarande panna är en duplomat från -84 med en Tb-mini brännare från -06. Jag har ingen aning om verkningsgraden.

Tacksam för svar med motivering.

/Tobias
Tibe
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 09:44
Ort: Sölvesborg

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av Tibe »

Hade jag plötsligt fått lite pengar över :shock: hade jag velat byta till ULMA pannan med en ULMA 2000 brännare med tryckluft sotning. Verkar vara ett bra system, med larm för sk ekonomisotning, och så har den en STOR ask låda på 48 liter om jag inte missminner mig. Shuntstyrning med innegivare, tror man kan komplettera med en utegivare om man hellre vill det inget jag vet säkert dock. Pannan har lite större vatten volym än vad jag har idag, och så är det framförallt den snabba tändningen på brännaren som är intressant. Har ett tok litet pannrum vilket också gör att jag gillar ULMA pannan för den är i samma storlek som min CTC 1100. Det enda som jag tycker är jobbigt med nuvarande system är just sotningen varje vecka. Hade jag sluppit det hade det varit perfekt, och det gör man nog med ULMA pannan. Aska ur 2 -3 ggr per år enligt tillverkaren, så säg 4 ggr om året för att vara pessimist, låter toppen tycker jag.

Har tidigare också varit lite sugen på värmebaronen för att slippa köpa ny brännare men det blir genast mer jobb.
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av ragge2 »

Alla pannor är väl hopplock mer eller mindre. En brännare och en panna. Janfire Integral exempelvis är den italienska Mescolipannan och NH brännaren från Åmål.
Risken om det är för integrerat kan vara att panna och brännare har gemensam styrning. Då blir det garanterat dyrt att reparera styrningen.
Jag skulle välja Biomatic 20+ om jag behövde en ny panna.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av bergatorparen »

Och där motsade du dig själv: Biomatic+ 20 har gemensam styrning för brännare och pannfuktioner. Det innebär att om du lyfter huven på denna panna, så hittar du en nerstrippad BeQuem brännare, medan kretskorten som styr ruljangsen sitter i en låda längre upp på pannan. Biomatic+ antingen du köper 20 eller 40 har detta arrangemang.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av ronald »

Håller på Biomaticen=Bra panna o brännare

twobeeas:OM du mot förmodan behåller din nuvarande brännare så är denna panna MIN favvo ...

http://www.peltec.se/pelletspannor.html

Eller köper du en brännare typ BIOBJÖRNEN"....Men får du tag i en Viking B16GL så ta den istället verkar va bättre material i den?

http://www.energibiten.net/page2.php
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av bergatorparen »

Av de pannor som TS nämnar, är ULMA 2000 även min favorit just därför att den är enkel att handha och har bra prestanda. Shuntstyrning ingår som standard, och brännaren är klargjort för tryckluftsuraskning. Pannan har inga turbulatorer = enklare när det skall sotas samt mindre mekanik (spaksotning/automatsotning). 6 Tuber som kör i 2X3 konfiguration överflödiggör turbulatorer och ger jämn, säker drift. Brännaren är PLC styrd, enkel och pålitlig. Mer kommer jag inte på att säga :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av Eldvin »

Jag hade helt klart köpt Ulma pannan.Försök ringa Ariterm efter kl 12 en freda efter midda. janfiren är inte dum heller men onödigt hög ,Ctc är åxå klumpig,dessutom har dom inga egna brännare utan grön målade bekväm brännare .
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av GunnarM »

Vi installerade en CTC Ecoflex för några år sedan, och jag är mycket nöjd med den. Hittills har den varit mycket driftsäker, enkel att aska ur och inomhustemperaturen är fantastiskt jämn. I och för sig jämför jag med vårt gamla system, en Ecotec Bioline 20 i en gammal dubbelpanna, som gav ojämn värme, var besvärlig att sota och dessutom stannade var och varannan dag - jag har nog aldrig varit så nöjd med att köra en 20 000-kronorsgrej till tippen.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vilken pelletspanna är bäst?

Inlägg av Roli »

GunnarM:

Synd att du slängde/skrotade brännaren. Du hade säkert kunna sålt den på nätet som reservdel, jag hade gärna varit med och gett ett bud.... En fungerande internmotor och fläkt hade nog varit värt 500-1000 kronor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar