elektriker eller brännarexpert?

Skriv svar
Lovisa
Frö

elektriker eller brännarexpert?

Inlägg av Lovisa »

Hej
Vaknade i morse, huset fyllt av "doften" av brinnande pellets. Nere i källaren (ingen rök, dock) hade pannan stannat. De knappar på brännaren som brukar lysa för att indikera diverse, var helt släckta. Det lilla arrangemanget som ska lösa ut (vattenflaska, slang, vaxpropp) om det blir för varm är helt intakt. Strömbrytaren är på. Säkringen (såna som man fäller upp, inte engångs) är intakt. Det verkar helt enkelt som om elen inte kommer fram till brännaren. Jag är skitnervös för allt som har med el och bränder att göra, så jag vågar inte köra igång (stänga av elen, rensa brännaren, sätta på elen igen) eftersom det luktade så mycket i hela huset. Dock alltså ingen rök. Pannan är iskall, så det pågår åtminstone ingen oönskad aktivitet heller.
Alltid nåt.
Två frågor:
1. Jag förmodar att det sitter säkerhetsprylar i eller omkring brännaren (utöver vattenflaskan o.s.v.), som automatisk stänger av systemet om något blir fel, men som man kan "gå förbi" genom att sätta igång pannan manuellt. Det är därför jag inte utan vidare vågar prova. Eller hur är det? Kan jag, vanlig människa, "tvinga" igång brännaren på ett sätt som kan leda till något farligt? Vad kan/bör jag i så fall prova? Vad bör jag absolut inte prova?
2. Är problemet ett ärende för en elektriker eller en brännarexpert?
Väldigt tacksam för tips!
stereotypen
Energiprofet!

Re: elektriker eller brännarexpert?

Inlägg av stereotypen »

Två frågor först:

1 Vilken brännare har du?

2 Vilken panna har du?

Får fler svar med den informationen.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Gissar att brännaren är en Janfire (vattenflaska mm).

Förmodligen har pannans överhettningsskydd löst ut och måste återställas manuellt.
Frågan är varför inte driftstermostaten har fungerat.
Är den trasig?
Vad är den inställd på?
Bägge termostaterna sitter i samma kapsling.
Drifttermostaten med ratt och skala, överhettningsskyddet med en tryckknapp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

MAn går inte förbi några säkerhetsfunktioner genom att återställa och starta om. Du kan vara lugn.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

En sak jag funderat på: Är det säkringarna som gått? Jag menar: Det kan ju tänkas vara så enkelt. Säkringar varar inte evigt, så säkringar som suttit i ett tag, kan komma att gå vid mycket lägre belastning än den nominella.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lovisa
Frö

Inlägg av Lovisa »

Hej
Vill bara tacka för era svar, och kort berätta vad som var fel, om någon kan ha nytta av det i framtiden.
Det var helt enkelt fläkten som hade lagt av. De säkringar jag hade kollat och nämnde i min fråga var bara de säkringar som sitter i skåpet på väggen, där alla hussäkringar finns. Men du som frågade efter säkringarna hade rätt, den på själva dosan hade löst ut, jag hade inte sett det.
tack igen för era tips och funderingar. Extra tack för infon att det inte kan hända något, man spränger inte huset och barnen i luften om man försöker tvinga igång brännaren manuellt, som stannat automatiskt. Rätt bra att veta för en hispig människa som jag. Få se om jag vågar prova nästa gång...
Skriv svar