Satt o surfade runt här på forumet, hamnade på en tråd där det pratades om förbränningstemp.
Läste då att det skulle ligga på någonstans runt 900 grader.
Var mäter man det? Toppen av lågorna?, nära glödbädden?
Nyfiken som jag är så gick jag till pannrummet o mätte!
Jag mätte på toppen av lågorna ungefär, o där var det en temp på drygt 1000 grader.
Sedan så sjönk det ganska snabbt, hade ju en lucka öppen för att komma åt att mäta.
Om jag nu mätt på rätt ställe, bör jag då sänka fläkten för att sänka förbränningstempen?
Har inga direkta problem,men tycker sånt här är kul! O det är ju inte nyttigt med för hög temp.
Det finns så grymt många parametrar som spelar in, o det är kul att lära sig sambandet mellan dom olika parametrarna!
Fortsatt fler funderingar!
Fortsatt fler funderingar!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Fortsatt fler funderingar!
1000 grader är helt okej för den brännare du har - men för en rörbrännare vore det rena självmordet eftersom MA 253 stål högst står emot 1100 grader. Men kom ihåg en sak: Du öppnade luckan och därmed forsade det in stora mängder luft som magrade av lågan. Kom ihåg: ALL LUFT I ETT PELLETSSYSTEM SKALL GÅ VIA BRÄNNAREN. Öpnnar du luckor, är alla justeringar borta med vinden, så att säga.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja, det förstår jag.
O märkte att tempen sjönk väldigt snabbt med luckan öppen.
Så tempen med stängd lucka är säkert över 1100 grader.
Finns det någon optimal temp på en undermatad brännare, o mätte jag på rätt ställe?
O märkte att tempen sjönk väldigt snabbt med luckan öppen.
Så tempen med stängd lucka är säkert över 1100 grader.
Finns det någon optimal temp på en undermatad brännare, o mätte jag på rätt ställe?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nej, temperaturen sjönk därför att lågan magrades av, samma sker om du har för lite luft. Tänk dig gaussiska kurvan för standard normal fördelningen: En klockformig kurva där mitten är precis lagom, medan höger och vänster ger för mycket eller för lite. När du stängde luckan är det min gissning att lågan stabiliserade sig på kring 850 - 900 grader - vilket är lagom.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bäst är att mäta temperaturen när luckor är stängda, alltså som den är i driftläge.....jag har satt in ett dykrör genom pannluckan som går ett par cm framför brännarens utlopp och sen är det bara att stoppa in givaren i röret och mäta
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012