Hej
Jag har fått mycket hjälp tidigare här, nu kommer en fråga till:
Jag har tyvärr ingen Laddomat på tankladdningen, därför undrar jag vad ni anser är lägsta returtempen man bör tillåta för att inte få rostproblem i pannan?
Till dess jag jag monterat en laddomat funderar jag på att låta laddpumpen gå kontinuerligt för att förlänga gångtider på brännaren samt lösa rostproblematiken, en inte idealisk lösning men ändå.
Tidigare har tanken laddats med självcirkulation men mistänker att det kan ge för kall returtemp.
PS tanken är en solvärmetank med VV slinga.
////AndersA
Tankretur lägsta tillåtna temp?
Tankretur lägsta tillåtna temp?
Senast redigerad av AndersA den ons 06 feb, 2013 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Tankretur lägsta tillåtna temp?
Bör inte gå under 60°C.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
60°C är det som brukar nämnas, men det är nog med en del marginal. Se till att pannan i alla fall kommer upp i temperatur så att den torkar ut i varje brännar cykel.
Tack
Jaha då har jag lärt mig även det, medför omedelbara åtgärder. Min returtemp har legat på ca 40C.
Tusen Tack
Jaha då har jag lärt mig även det, medför omedelbara åtgärder. Min returtemp har legat på ca 40C.
Tusen Tack
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.