Bergvärme vs. Pellets.

Skriv svar
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Hade en bergvärmefirma hemma idag och fick en uträkning på vad besparingen skulle bli om vi satte in bergvärme i kåken istället. Kom fram till följande:

Dagens totala omkostnader: 5000kWh el (9935kr) och 5,5 pall pellets (11275kr) = 21210kr.
Beräknad omkostnad vid bergvärme: 5000kWh hushållsel + 7500kWh värme = 19300kr.
Besparing per år blir alltså = 1910kr.

Det är fortums rörliga pris och deras äckliga elnätsavgifter.

Får offerten på vad installationen kommer kosta nästa vecka, men 120000-140000 är ju inte orealistiskt.

Iofs försvinner de cirka 1000kWh el som går på sommaren för att värma varmvatten om vi sätter in bergvärme så då sparas det en aning till och det kanske bara blir en cirkulationspump kvar så då sparas väl några kWh. Likaså får man väl hoppas att den nya bergvärmepumpen håller länge med IVT:s 10 års garanti medan brännaren lär kosta en del reparationer, men oavsett så blir besparingen i bästa av världar runt 3000-4000kr/år vilket alltså innebär att vi tidigast tjänar in bergvärmen på 30-35 år.

Känns som att enda motiveringen till att byta är för att slippa sota och bära pellets. Blir renare i källaren kanske också...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Eldvin »

1900 spänn! blir ju två pub rundor extra per år! :D
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av danei »

Vilka elpriser är det man utgår från? De vi har nu är ju väldigt låga.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Jonas O »

Det där med att "räkna hem" en anläggning är ju rätt intressant...

Om 5-10 år, vad kostar elen då? Rimligtvis har den ju blivit dyrare och då är "besparingen" kanske halverad eller rent av försumbar/utebliven?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

Pellets kommer naturligtvis följa elpriserna..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av danei »

Visst påverkar elpriset pelletspriset. Men de är knappast låsta till varandra. Elen är förhållandevis billig i Sverige än så länge. Jag tror att elpriserna stiger snabbare än pellets. Men det är ju bara vad jag tror, ingen fakta.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Stegatorparn »

I kalkylen bör man ju också räkna med ett kompressorbyte var 10:e år och lite annat strul under resans gång. Värmepumpbranschen har ju ingen vidare statistik att visa upp pga undermåligt komponentval.
http://media.folksam.se/sv/2012/01/02/f ... atter-oka/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

Om besparningen endast uppgår till 1900 kronor/år, skulle jag knappast reflekterat på det. Kom ihåg att lån ökar bördan vid osäkra ekonomiska tider, och som det påpekats: Ny kompressor vart 10de år, vilket är ofta. Jag hör svammel om billig el, men man måste räkna in alla komponenter i el priset: El, elskatt, elcertifikat avgift, framledningsavgift och eventuell merkostnad för större huvudsäkring på nätabonnemanget.

Bara skatten och framledningsavgiften går loss på 80 öre - sedan kommer el kostnaden på toppen av det. Om vi räknar att el + moms kostar det enligt det avtal jag har 0,49 + 0,12 = 0,61 kronor/kWh
Summan av kardemumman blir då 1,41 kronor/kWh

Skatten och framledningsavgiften kostar mer än elen - sjukt! :shock:

Men givetvis är det hela en fråga om prioritering: Vad vill man ha: Rent pannrum och bekvämligheten att slippa hålla på med en skrymmande och svårhanterlig bränsletyp, eller vill man ha billigare värme och slippa svettas över lånkostnader och osäkra framtidsutsikter? Det finns en mellanlösning: En tysk eller österrikisk "robotpanna" som gör det mesta förutom att gå ut med askan och brygga kaffe till frukost. Det finns tre olika märken som kanske kan vara värda att titta på: Hargassner, Buderus och Viessmann. Monterad och klar kostar en panna från en av dessa tillverkare i runda slängar samma som BVP, medan den normerade livslängden är 15 - 25 år. Så viss besparing kan man påräkna och delarna som ingår - om man bortser från de specialgjorde delarna såsom brännkammare och roster - är sådana som finns att köpa utan att vara "original" delar för just angällande panna. Så det behöver inte bli den mardröm en del här inne uppmålade förra gången vi diskuterade tyska och österrikiska pannor 8)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Jo, det är nog så att hur man än vänder och vrider på detta så går det nog inte att motivera genom en ekonomisk kalkyl.

I vårt fall behöver vi inte ta lån så någon räntekostnad sänker inte kalkylen.
Och jag resonerar nog så att pelletspriset och elpriset kommer nog följa varandra skapligt, i alla fall på ett sådant sätt att skillnaden blir försumbar.
Likaså räknar jag på att utbyte av delar till pelletsen blir likvärdig jämfört med delarna till pumpen.

Så kvar i resonemanget står alltså om bekvämligheten med bergvärmen överväger att det försvinner 100000 från bankkontot...

(Sedan är ju frågan om det höjer värdet på huset med 100k om man nu behöver sälja skyffet framöver...?)
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Jakob »

Andreas Hansson skrev:Pellets kommer naturligtvis följa elpriserna..
Källa på det, tack.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vp11
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 feb, 2011 13:08

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Vp11 »

Ser att du har en hyffsat ny pelletspanna, så mitt råd till dig är att stoppa in värmepump och behålla pelletspannan om det finns plats. Då har du möjlighet att kombinera olika energislag.
Troligen kommer pelletspannan bara stå där o damma :D Men den finns där som en eventuell backup,

Personligen så tror jag att det väldigt dumt att låsa sig till 1 energislag oavsett vad man väljer för uppvärmning.

Kan även berätta att när vi skulle sälja vårat hus för ett antal årsedan så hade vi vedeldning.
Hade många spekulanter men ingen som kom till skott.
Och det var faktiskt banken som tipsade oss om att byta till VP då hus med VP var mycket mer lättsålda
och stog högre i kurs än andra värmeslag. Dom hade "rätt" gick väldigt smidigt o sälja efter installationen.
Sen om det verkligen berodde på VP eller ren o skär tur kan man ju alltid diskutera :lol:
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av karaff »

Jakob skrev:
Andreas Hansson skrev:Pellets kommer naturligtvis följa elpriserna..
Källa på det, tack.

mvh
Nu är jag ingen ekonom, men:

1: Pellets är väldigt energikrävande att framställa

2: Pellets används för uppvärmning både i vanliga hus och värmeverk, som alternativ till elektrisk ström, fördelen för pellets är att det är billigare än att använda elektrisk ström i ett resistivt värmeelement.
Dock, !, så tillverkas pellets av vinstdrivande företag och så länge de kan bibehålla prisskillnad gentemot elektrisk ström så kan de höja priset för att bibehålla sin vinstmarginal, dels måste de höja priset då elpriset ökar och tillverkningskostnade ökar.

Själv är jag glad att jag både har BVP, om även underdimensionerad, samt möjlighet att elda med pellets.

Hade blivit utfattig om jag suttit fast med pellets då det är svindyrt att elda med i jämförelse med BVP, i synnerhet då pannan går på låglast med korta bränntider och mycket stopp.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

En stor anledning till att jag vill byta till BVP är för att då får jag 1½ mer utrymme (ca. 25kvm) att nyttja i källaren så därför vill jag bara ha ett BVP-skåp och naturligtvis kallutrymmet som jag kan ha massa bröte i istället för 8 pall pellets så då får jag mer utrymme i garaget.
Dessutom hoppas jag att kanske någon vill köpa min panna, den är ju som sagt bara 3år och om jag förstått så gör Effecta inga dåliga grejer så någon kanske vill ge en 10k för den? Brännaren vill väl ingen ha om jag så betalar folk för att ta emot den, men den som köper pannan får den på köpet :) Så pelletsförråd för 15 säck, skruv och px-21 från 2006 med en Effecta 200 pelletspanna med expkärl, hela rasket kanske går att kränga för 10000, är det omöjligt?
Senast redigerad av JensH den lör 02 feb, 2013 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av karaff »

Klarar du kallaste dagarna med framledning till elementen som inte är alltför hög ?

Detta är viktigt då en BVP vill jobba med så låg värme som möjligt, lägre värme = betydligt högre verkningsgrad.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Huset är inte så stort, bara 106kvm boyta, men ytterligare 60kvm uppvärmd biyta och huset klarar att hålla 21 grader med 40-45 graders uttemp så jag tror det ska vara lugnt. Det är många små rum med gamla maffiga radiatorer. Bergvärmefirman som var här igår pekade specifikt på att elementen var bra i huset.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar