Framledningstemp diffar stort mot värmekurva

Skriv svar
Flindberg
Frö

Framledningstemp diffar stort mot värmekurva

Inlägg av Flindberg »

Hej, ny på forumet!
Pelletsrookie i behov av guidning... :roll:

Jag har mycket stor differens i faktisk framledningstemeperatur och framledningstemp enligt värmekurva.
Till min panna finns en utomhusgivare och möjlighet att välja olika "program" för att styra framledningstemperaturen till radiatorerna efter rådande utomhusklimat.
Ofta diffar det gott och väl ±10°C. När det är kallt ute (-5 - -10°C) ligger ofta den faktiska framledningstempen långt under temp enligt värmekurva. Ca 35°C när den enligt kurvan skall vara ca 50°C.
Nu när det är varmare ute (ca +5°C) ligger faktisk framledningstemp på ca 50°C men enligt mitt programval (C) skall framledningstemp vara ca 35°C. Vi svettas i 22-23°C hemma...

Jag har shunten inställd på "Automatic". När jag vrider på den manuellt går den trögare från 8-10 på skalan. Vanligt att dessa kärvar?

Är det ett missförstånd att radiatortermostaterna (Danfoss) skall vara fullt öppna?
Jag har fått för mig att jag eldar för kråkorna om jag stryper dessa till 20°C...

Någon som har en idé eller två om vad jag kan göra? Har jag missuppfattat hur pannan funkar?
Tacksam för svar!
CTC Total -85 / Viking Bio, Pelletsbrännare -07 / MAFA veckoförråd
Eldar VIDA Pellets 8mm
Tegelvilla -55, 1½-plan 128kvm + 76kvm källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Framledningstemp diffar stort mot värmekurva

Inlägg av Stegatorparn »

Oavsett fabrikat på shuntstyrning så är utegivaren utsatt för väder och vind.
I regel finns en kopplingsplint i utegivaren som med tiden korroderar.
Börja med att lossa kablar, putsa rent och skruva tillbaka kablarna.
Lägg på vattenfri vaselin över metallytorna som skydd mot fukt.

Shunten bör motioneras regelbundet ett par gånger om året i manuellt läge för att inte kärva.

Nu vet jag inte vad du har för shuntstyrning, men oftast är det en kurvlutning man justerar på när det är under 0° ute och en parallellförskjutningsratt som justeras när det är över 0°.

Radiatortermostaterna ställer du in på önskad temperatur, så blir det inte för varmt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Pannan är 30 år gammal, så att elektroniken fortfarande funkar - om än bara sisådär, är ett mirakel. Det enda råd jag kan ge dig är: Ställ in önskat temperatur på radiatortermostaterna och ställ shunten på pannan manuellt tills vidare. Det finns goda skäl att fundera på en ny panna eftersom CTC TOTAL gör att du eldar åt Kari Kråka uppe på skorstenen antingen du vill eller inte. Rökgasvägen på denna panna är inte vattenkyld, så det mesta av värmen går rakt ut i skorstenen. Med Viking Bio skulle jag inte alls förvånas om du har rökgastemperatur om 300 - 400 grader redan vid lägsta effekt - och det är dels inte bra för skorstenen som slits onödigt mycket, och det gör att du eldar som om stöga skulle vara mycket större än den är.

Shuntventiler brukar vara tröga i det område de sällan går till - alltså de tre högsta nivåerna, och givetvis kan man plocka i sär shunten, rengöra den och smörja upp den - men då måste anläggningen först tömmas på vatten, så det är ett sommarjobb.

Här ser du hur CTC TOTAL ser ut naken efter att kåpan och isoleringen tagits bort: Bild
Bilden är tagen från höger baksida
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Flindberg
Frö

Inlägg av Flindberg »

Tack för svar!

Ok, får lov att shunta pannan manuellt så länge och ta en kik på utegivaren under helgen.

Att pannan inte är den effektivaste har jag lyckats läsa mig till tidigare... Jag gör av med betydligt mer pellets än svågern som bor i snarlik kåk på samma breddgrad. Några tips på hur jag kan lindra svedan? :cry:

Kan det vara idé att investera i ny styrning, eller vore det bara att sminka grisen?

Det går inte att styra Honeywelltermostaten som styr brännaren med en ny utomhusgivare? :roll:
CTC Total -85 / Viking Bio, Pelletsbrännare -07 / MAFA veckoförråd
Eldar VIDA Pellets 8mm
Tegelvilla -55, 1½-plan 128kvm + 76kvm källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror du hade tjänat igen ett pannbyte ganska fort.
En lätt begagnad dito kunde göra tiden ändå kortare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ny styrning är, som du säger, bara att sminka grisen. Du behöver inte nödvändigtvis köpa helt ny panna. Utöver våren och sommaren kommer det sannolikt att dyka upp många nyare pannor från folk som byter till VP, fjärrvärme eller bara vill ha en modernare anläggning. Kan du få tag på en dedikerad pelletspanna, är det bästa valet annars går det fint att använda en inte för gammal oljepanna, men det innebär att du får sota och aska ur rätt ofta. Det är svårt att peka på en bestämd panna och säga att det är just den du bör satsa på, men alla moderna pannor är bättre än CTC Total av orsakar som du ser av min bild. Är du normalt händig är det att byta panna ett rätt så bra gör-det-själv jobb.

Under tiden bör du se till att brännaren är så bra injusterat som möjligt - det är den enda parametern du har att styra med är jag rädd :(

Honewell styrningen i pannan finns det knappt delar att skaffa till och de som finns brukar vara svindyra. Vi hade en kille här inne för ett par år sedan som skulle försöka renovera sin CTC Total, men finge ge upp av ekonomiska OCH tekniska skäl.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Som sagts många gånger på forumet förr: Eldar du med pellets spelar framledningstemperaturen ingen roll så länge värmerören är dragna inne i huset och inte i kalla ytterväggar.
Öppna radiatorerna helt och styra med en utegivare är ett rent missförstånd. Utegivare ska alltid kombineras med elementtermostater som får sköta den sista regleringen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar