Pelletsrookie i behov av guidning...

Jag har mycket stor differens i faktisk framledningstemeperatur och framledningstemp enligt värmekurva.
Till min panna finns en utomhusgivare och möjlighet att välja olika "program" för att styra framledningstemperaturen till radiatorerna efter rådande utomhusklimat.
Ofta diffar det gott och väl ±10°C. När det är kallt ute (-5 - -10°C) ligger ofta den faktiska framledningstempen långt under temp enligt värmekurva. Ca 35°C när den enligt kurvan skall vara ca 50°C.
Nu när det är varmare ute (ca +5°C) ligger faktisk framledningstemp på ca 50°C men enligt mitt programval (C) skall framledningstemp vara ca 35°C. Vi svettas i 22-23°C hemma...
Jag har shunten inställd på "Automatic". När jag vrider på den manuellt går den trögare från 8-10 på skalan. Vanligt att dessa kärvar?
Är det ett missförstånd att radiatortermostaterna (Danfoss) skall vara fullt öppna?
Jag har fått för mig att jag eldar för kråkorna om jag stryper dessa till 20°C...
Någon som har en idé eller två om vad jag kan göra? Har jag missuppfattat hur pannan funkar?
Tacksam för svar!