Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Blomkvist
Prima virke

Re: Ny med pelletspanna, frågor & funderingar

Inlägg av Blomkvist »

Åtgången nu är strax över 2 säckar pellets/dygn och nu ligger det runt 3 plusgrader ute. Bytte en ballofix under helgen så var tvungen att tömma hela systemet på vatten då den satt i källaren. Höll på med en massa annat också under tiden och det slutade med att pannan & brännaren var avstängd under cirka 3 timmar och efter det tog det kanske 1 timma igen innan systemet var påfyllt och pannan kom igång. Under den tiden så sjönk temperaturen i huset från cirka 21 grader till 19 grader (vet inte vad det säger om isoleringen i huset).

Har dragit ner termostaterna på nästan alla radiatorer förutom badrummen (2st som är varma) och de är svala/ljumna. Har 20-21 grader inomhus och pelletsåtgången är nästan lika stor som när jag hade 23 grader och radiatorerna var varma.

Rumstemperaturen har jag dragit ner 2 sträck från "utgångsläget" och värmekurvan står kvar på 1.5 som den stod på vid inflytt. Shunten har gått ner från 8-10 till 3-4. Skala 1 - 10. Stått så nu i 3 dagar. Rökgastemperaturen ligger omkring 130 grader, sotade i söndags.

Tidigare hade jag en vattentemp. på 45 - 50 grader, idag ligger det på 38.

Bild

Bild

Bild

Jag försöker bara få ihop det hur tidigare ägaren haft en pelletskostnad på 12000:-/år när det går åt 14-16 säckar pellets på en vecka när det ligger omkring 0 grader ute. Någon som känner till en "installatör" eller liknande i mälardalen som man kan anlita för att kolla/justera det?

I köket sitter inomhus termometern precis bredvid ett fönster och har bara 1 element i köket och den visar på 20.3 grader.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Ett temperaturtapp på 4 grader på 4 timmar om det är 3 plusgrader låter inte mycket.
Räkna med att förre ägaren kanske värmt på annat sätt eller ekonomieldat när han var borta.
För mig går det åt 1,7 säckar per dygn vid nollgradigt ute så din förbrukning behöver inte vara så onormal.
Tänker du elda pellets hela året blir förbrukningen högre men förre ägaren kanske gjorde som jag, eldade från mitten av oktober till slutet av april. Brännaren verkar ju rätt inställd och du har en bra rökgastemperatur.
Lägg inte ned mera tid på dom där kurvorna för det blir inte varmare i huset av det.

Jag kör drygt 60 grader framledningsteperatur, då händer det något om jag vrider upp en elementtermostat.
På morgonen när jag nattsänkt boostar jag med 70 grader framledning för att snabbt få varmt.
Bör nämnas att jag monterat reflekterande värmeskydd bakom elementen så att elementet inte värmer upp ytterväggen.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Blomkvist
Prima virke

Inlägg av Blomkvist »

Ska jag till sommarhalvåret köra på elpatronen istället? skulle det vara mer ekonomiskt än att elda pellets året runt.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag kör pellets året runt eftersom det blir aningen billigare än el - och jag slipper igångsköringssvårigheter som jag läst här inne att en del har efter sommaren. På sommaren går det kanske 1 veckoförråd i månaden och en pall pellets varar hela sommaren. Viking Bio har ju även möjlighet till startfördröjning som det går att använda för att den skall bli mindre nervös när det tappas varmvatten.

Och bara för att ta det med värmekurvan: Vid 1,5 som du har nu, skall det inte bli några problem med stora variationer i inomhustemperaturen. Dock är det en fördel om du har termostatvred på radiatorerna som kan ta sig an effektsänkning i de rum som njuter gott av solinstrålning. Fungerar bra hos mig :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar