Driftstopp vid kyla?

Skriv svar
JensH
Stor entusiast!

Driftstopp vid kyla?

Inlägg av JensH »

Jag är för närvarande jättenöjd med mitt system, jag har lyckats få till det så att det går snålt, jämnt och fint, nu återstår bara ett problem. Brännaren har problem vid temperaturer under -15 till -20. Nu i helgen blev det -21 under natten och när jag kom ner på morgonen så vart det röd lampa. Det är inte första gången det händer. Det är egentligen inget problem då det bara är att starta om allt och så fungerar allt igen utan problem, men samtidigt känns det oroande om man skulle åka på semester som ni kanske förstår. Jag har ju elpatron så det är ett I-landsproblem men samtidigt onödigt känns det som.
Någon som har varit med om liknande?
Som sagt, allt fungerar perfekt i övrigt 24/7, det är bara då det är extra kallt. När det blir så kallt så blir det runt 14-16 grader i pannrummet, i övrigt är det lika varmt där som i övriga huset, kan det spela roll?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
karaff
Stor entusiast!

Re: Driftstopp vid kyla?

Inlägg av karaff »

Har du motdragslucka ?

Man får bra drag när det blir kallare och det kan ställa till det om man inte reglerar panndraget..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Det är temperatur skillnaden mellan rökgas/skorstenens murens sammanlagda temperatur kontra Ute temperaturen
som skapar undertrycket.

Ju större skillnaden är kraftigare drag blir det ! det är denna ändring som en Dragbegränsare ska reglera / utjämna.

Pannrumstemperatur kan inverka på den luftmängd som pellets brännarens fläkt ger till förbränningen
kallare luft krymper och sväller vid uppvärmning men sammansättninge av syre o fukt ändras också lite
Nu tror jag inte att denna lilla ändring kan påverka drift säkerheten så det skulle ställa till med drift stopp.

Förstarkt luftflöde i samband med om start så kan tändning försvåras eller utebli..
Tillverkar rökgasutrustning
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Ja, jag har motdragslucka.
Jaha, så det kan vara tändningen som bommas pga. Det kraftiga draget?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Ja det är helt troligt att temperaturen ute + att det går åt mer värme
för att hålla önskad temperatur inne som påverkar åter tändningen !!

Ökar draget ökar också pellets brännarens fläkt luftflöde som försvårar åter start.
Vi pellets eldning är rekommendation att draget ska ligga emellan 10 Pa till 15 Pa inte starkare undertryck!!
Har du koll på hur mycket dragbegränsaren öppnar ???
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Jo den är öppen vid två tillfällen känns det som. När det blåser kraftigt ute och när det är kallt, i övrigt är den stängd för det mesta. När det blåser ute så fladdrar den hejvillt mellan stängd och nästan helt öppen och när det är kallt (exempelvis igår kväll vid -9 grader) så öppnas den 3-6cm någonstans.
Det är en Dragex förresten om det är intressant...?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Testa med att ställa ner motdragsluckan lite, det låter som att den är ganska högt ställd.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej läs PM
JensH o danei
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Varför notifierar du PM i tråden? De kommer inte fram foryare av det.

Varför skickat du information som alla kan ha nytta av som PM?
Hej danei

( Dragbegränsare, dragex och dragdax mf. av äldre konstruktoner ) Ja vist men det är en äldre konstuktion som ej går att trimma regler nogranhetan !!1
Och som därmed inta klarar dagens högre krav på dragbegränsning !!
Titta gärna in på hemsidan www.transtemper.se
Se art 8010 dragbegränsare WZB-1 är också av en tidigare konstruktion
tex ger denna en inställning till 10 Pa och den börjar att dragbegränsa vid 10 Pa
men lägg till + 18 Pa vid fullt öppen lucka = hela 28 Pa
vilket betyder det omöjliga för en oljebrännare att tända säkert
samma gäller även pellets som bränsle !!

Mvh Ruben
Det låter som ett utmaning att göra något åt den, men omöjligt är det knappast. Om dem öppnar enligt din data borde inte en liten öppning indikerar så story drag att det inte tänder. Brännaren är nog ganska känslig.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Antar att han vill följa god forumsed och inte göra reklam för sig själv i forumet, men jag tycker att det i detta läget är okej då han är mycket givmild med bra info! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar